Gå til innhold

Skattelistene og den ukjente bruttolønn

Anbefalte innlegg

Nå har nysgjerrige meg sjekket skatten til alt jeg kjenner som kan krype å gå.. til langt på natt. Men det som hadde vært mest intressant å vite, nemlig bruttolønnen, står jo ikke der. Den nettoinntekten (alminnelig inntekt) som er oppgitt kan jo inneholde alle slags tilegg og fradrag.

Men det er nå jeg tenker:

Skatten er jo oppgitt.

Den inneholder formuesskatt. Formuen vet vi.

Den inneholder skatt på alminnelig inntekt (=28%). Denne vet vi, dette er inntekten som er oppgitt i skattelisten.

Resterende av oppgitt skatt må da være trygdeavgiften og toppskatten som beregnes av bruttoinntekten/-lønnen, som vi ikke vet.

Da står vi med bare én ukjent. Burde det ikke da være mulig å lage en formel som beregner bruttolønnen utfra opplysningene i skattelisten?

Er det noen smarte skattehoder her som klarer å lage en slik formel? ..som kanskje kan legges inn i et regneark?

Fortsetter under...

Annonse

Du står med mer enn en ukjent. Det finnes fradrag for renteutgifter, tap ved salg av aksjer, utgifter til barnepass, reisevei til jobben, betydelige utgifter ved sykdom, etc etc. Dessuten blir ektepar lignet i forhold til hverandre.

Med andre ord: En umulig oppgave. Og hvorfor i all verden skal det være så viktig å regne ut noe slikt?

og hvorfor? HVORFOR!!!gidder du bruke tid på å finne ut av det??

*oppriktig nysgjerrig*

Jeg var osgå nysgjerrig på det i et tilfelle. Vedkommende har tedens til og opphøye seg selv litt for mye i felles samlinger/fest ol men barndomsvennene. Hun presterte og si at 300 000 i året er latterlig lite.Og at hun hadde ikke bare dobbelt av det, men mye mer. Der satt da resten av gjengen og følte at de tjente svært lite i sine ordinære jobber.

Hadde mine misstanker og ville finne ut av det. skal bli artig og møte henne igjen i grunn :-D for jeg vet om hva hun trekker i fra whahaha

Bare så det er sagt: Jeg har laget formelen som finner bruttoinntekten/-lønna utfra opplysningene i skattelistene.

Har laget det i et regneark.

Den har enkelte svakeheter ved at faktisk lønn må være et sted mellem ca 40.000 og 793.200. Den som sjekkes må motta lønn (ikke pensjoner/næringsinntekt). Må ikke være enslige forsørgere eller gifte folk hvor den ene har svært lav inntekt eller begge til sammen har en god del formue.. Og dersom vedkommende sparer i BSU ødlegger dette litt.

Ellers er den testet og fungerer.

Patetisk? Ja, sikkert..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...