Gå til innhold

niplette 3 uker før termin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er egentlig ikke anbefalt, det kan føre til harde kynnere.

MEN; På apoteket får du kjøpt bryst-skjell fra AVENT. Disse vil legge et visst press på området rundt brystvorta, men åpne for brystvorta. ( http://www.aventbaby.com/uk/products/catalogue/breast_feeding/breast_shells.html )

Etter fødselene er de også gode om du blir sår. (albuskjell er også godt om du blir sår, men fungerer på en annen måte, nemlig med å holde brystvorten bløt). Du bør bruke brystskjellene så mye du orker frem mot fødselen samt iallefall de første 3-4 ukene etter.

Prøv å dra i brystvorten eller legge kald klut på like før du ammer for å få den til å stå ut, dette vil lette sugetaket til babyen. Du kan også bruke niplette til å dra ut brystvortene med før hvert måltid.

Flate brystvorter er ganske vanlig, og de fleste klarer det fint, det går nok bra! Det er ikke brystvortene de skal suge på :-) Du må bare være ekstra oppmerksom på rett sugetak. Det er litt vanskeligere å "koble seg på" mødre med flate eller innovervendte brystvorter.

Brystene forandrer seg de første ukene etter fødselen, så med brystskjell, en babymunn og ev. en pumpe for å stimulere melkeproduksjonen dersom dere ikke klarer det med en gang, vil barnet vanligvis ta brystet etterhvert.

Sørg for hjelp og støtte fra ammehjelpen/helsesøster/jordmor.

Lykke til :-)

Nå får du arrestere meg om jeg tar feil, men du kan da amme selv om selve brystvorten er flat??? Det er jo ikke den "tuppen" i midten av brystvorten barnet skal suge på, det er faktisk det verste man kan gjøre. Da blir man sår og kan risikere blødninger og sprekker.

Barnet skal ta tak RUNDT, og ha så mye som mulig av "det brune/rosa området" (hva heter det? areola noenting) inn i munnen.

Det KAN imidlertid være litt trøblete å få lagt ungen til akkurat med det samme dersom "tuppen" på brystvorten er flat, men jeg antar det er snakk om bare trening og teknikker. Ikke noe annet.

Lykke til! :-)

Nå får du arrestere meg om jeg tar feil, men du kan da amme selv om selve brystvorten er flat??? Det er jo ikke den "tuppen" i midten av brystvorten barnet skal suge på, det er faktisk det verste man kan gjøre. Da blir man sår og kan risikere blødninger og sprekker.

Barnet skal ta tak RUNDT, og ha så mye som mulig av "det brune/rosa området" (hva heter det? areola noenting) inn i munnen.

Det KAN imidlertid være litt trøblete å få lagt ungen til akkurat med det samme dersom "tuppen" på brystvorten er flat, men jeg antar det er snakk om bare trening og teknikker. Ikke noe annet.

Lykke til! :-)

Ja jeg er klar over at det ikke er brystvorten barnet skal suge på, men siden jeg ikke klarte å amme sist jeg fikk barn så lurer jeg på om jeg kan bruke niplette, nå i dette svangerksapet. Forrige gang så prøvde jeg lenge men det gikk ikke. På sykehuset prøvde de også å hjelpe men uansett hva jeg gjor så klarte hun ikke å ta puppen. Problemet er jo at jeg har ikke brystvorte bare det brune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...