Gå til innhold

Katt med hårløs flekk på magen

Anbefalte innlegg

Hei. Min ti måneder gamle innekatt har hatt et ovalt og hårløst merke på magen i noen måneder nå. JEg fikk høre av noen "kattekjennere" at det ikke var noe å bekymre seg over så lenge flekken ikke ble større, og at det sikkert ville gro ut hår igjen. De mente han hadde hatt et lite flått-angrep en av de gangene vi hadde tatt ham med på tur ut. Men nå begynner jeg å lure, fordi det gror ikke ut noe hår og flekken har blitt svakt større. Jeg har lest litt om noen av sykdommene katter kan få, men jeg synes ikke huden virker jevnt skjellaktig. Derimot har midten av flekken et punkt som ligner på en hevelse eller noe i den dur. Jeg lurer veldig på hva dette er, ogom jeg bør ta ham til dyrlegen. Vi hadde ham inne for kastrering, vaksine og øremerking for litt siden, uten at dyrlegen sa noe videre om kattens helse.

Fortsetter under...

Vi hadde et lignende tilfelle med en av våre katter i vår. Jeg prøvde å lese meg til hva det kunne være, og endte opp med alt fra utøy til hormonforstyrrelser og matintoleranse. Jeg ringte dyrlegen, og hun mente det kanskje kunne være lopper, siden katten klødde seg mye. Jeg kunne ikke se noe utøy i pelsen hans, men fikk et middel jeg dryppet i nakken på ham - sånn for sikkerhets skyld. Det virket i alle fall, for pelsen begynte å komme tilbake og kløen så ut til å være borte.

Siden katten din er innekatt er vel ikke dette med lopper så sannsynlig, hvis han ikke har vært en tur ut og fått det på seg da. Jeg ville snakket med dyrlegen, var jeg deg.

Hårløse flekker KAN være tegn på underernæring eller mangelsykdommer. Små kattepuser som ikke er ferdig utvokste, bør få spesialfòr beregnet på kattunger eller katter i vekst.

Verdt et forsøk, dersom du ikke allerede har den type mat til katten? Eukanuba f.eks, fås i zoo-butikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...