Gå til innhold

MÅ jeg pusse bort lakk før jeg maler?

Anbefalte innlegg

Gjest Driftige Doris

Jeg skal nemlig male kjøkkenbord og stoler.

Stolene er malt fra før, jeg tenkte å bruke heftgrunn først, og så male med oljebasert maling.

Bordet derimot er i type "lakkert furu" *urk*.

Planen er å rett og slett male et strøk med heftgrunn, og så maler jeg oljebasert maling etterpå.

Spørsmålet er altså: holder det eller MÅ jeg pusse ned bordet først? Jeg har uansett tenkt å investere i nye bord og stoler i løpet av et år eller to - så det holder at malingen sitter til da....

Jeg _orker_ rett og slett ikke å begynne med sandpapir og pusse og pusse og pusse... Det _er_ så kjedelig, og jeg _er_ så utålmodig etter å komme i gang...

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Heftgrunn er ikke nødvendig hvis det ikke er flater av plast eller glass, det holder å matte med slipepapir. og så tørke av. Etter første strøket ser du om du trenger sparkle. Alkydmaling sitter godt på lakk og maling av alle typer uten heftgrunn. Lov meg å ikke kjøpe billige kinesiske pensler pliiiis.

Du behøver ikke å pusse vekk all lakk, men stryke over med sandpapir noen tak slik at du får vekk det øverste glatte laget. Deretter vasker du med salmiakk eller kraftvask (kraftvask kjøper du i malingbutikken og inneholder litt lut, så det hjelper også for å få malingen til å sitte).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...