Gjest Driftige Doris Skrevet 12. oktober 2002 Skrevet 12. oktober 2002 Jeg skal nemlig male kjøkkenbord og stoler. Stolene er malt fra før, jeg tenkte å bruke heftgrunn først, og så male med oljebasert maling. Bordet derimot er i type "lakkert furu" *urk*. Planen er å rett og slett male et strøk med heftgrunn, og så maler jeg oljebasert maling etterpå. Spørsmålet er altså: holder det eller MÅ jeg pusse ned bordet først? Jeg har uansett tenkt å investere i nye bord og stoler i løpet av et år eller to - så det holder at malingen sitter til da.... Jeg _orker_ rett og slett ikke å begynne med sandpapir og pusse og pusse og pusse... Det _er_ så kjedelig, og jeg _er_ så utålmodig etter å komme i gang... 0 Siter
Gjest maleren Skrevet 12. oktober 2002 Skrevet 12. oktober 2002 Ja du må nok pusse vekk all lakk er jeg redd. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 12. oktober 2002 Skrevet 12. oktober 2002 Heftgrunn er ikke nødvendig hvis det ikke er flater av plast eller glass, det holder å matte med slipepapir. og så tørke av. Etter første strøket ser du om du trenger sparkle. Alkydmaling sitter godt på lakk og maling av alle typer uten heftgrunn. Lov meg å ikke kjøpe billige kinesiske pensler pliiiis. 0 Siter
Gjest tips Skrevet 13. oktober 2002 Skrevet 13. oktober 2002 Du behøver ikke å pusse vekk all lakk, men stryke over med sandpapir noen tak slik at du får vekk det øverste glatte laget. Deretter vasker du med salmiakk eller kraftvask (kraftvask kjøper du i malingbutikken og inneholder litt lut, så det hjelper også for å få malingen til å sitte). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.