Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var fast ansatt i 100 % stilling da jeg i 2000 gikk ut i fødselspermisjon. Da jeg i slutten av 2001 skulle tilbake i jobb, fikk jeg vite at nye eiere i bedriften hadde lagt ned avdelingen jeg jobbet i. Jeg ble permittert. I løpet av permitteringstiden oppdaget jeg noe uventet at jeg er gravid igjen. Da har det heller ikke vært lett å få jobb. Nå går permitteringstiden ut i slutten av oktober. Jeg har fått vite at firmaet skal avvikles, og har fått en sluttavtale der firmaet skal utbetale et engangsbeløp tilsvarende 3 måneders lønn (jeg har 3 mnd oppsigelsestid i kontrakten min). Jeg blir trukket skatt av dette beløpet. Jeg har fått vite fra aetat at de der regner beløpet som lønn og at jeg i 3 måneder derfor får trekk i dagpengene. Samtidig har jeg fått vite fra trygdekontoret at de IKKE regner dette engansbeløpet med i grunnlaget for fødselspenger! Dvs at jeg her taper på begge fronter: fra permitteringstidens utløp i slutten av oktober og fram til fødselspermisjonen tar til i midten av november får jeg ingen dagpenger, og fødselspengene fastsettes på grunnlag av dagpengene (som dessverre er svært lave, pga at jeg ikke har rukket å opparbeide nok inntektsgrunnlag i jobben min). Dette er etter min mening blodig urettferdig.

Mine spørsmål er:

1) Hvordan kan aetat og trygdekontoret ha så totalt ulik oppfatning av denne utbetalingen?

2) Pga store svangerskapsplager kan jeg sannsynligvis regne med å bli sykmeldt i nærmeste framtid. Hvem betaler mine sykepenger de 16 første dagene når jeg nå ikke lenger har en arbeidsgiver?

3) Blir engangsbeløpet jeg får, tatt med i grunnlaget for sykepengene, eller gjelder også her bare dagpenger som grunnlag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76976-permittering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødselspenger:

"Arbeidsledige:

Dersom moren går over fra arbeidsledighetstrygd til fødselspenger, skal hun ha stønad beregnet etter inntekten i de seks beste av de siste ti månedene før fødselen."

Hvis du enda ikke er oppsagt, og blir sykemeldt slik at permitteringsperioden må forlenges, vil jeg tro du er er å betrakte som arbeidende når du går ut i permisjon. I så fall kan du behandles etter denne:

"Arbeidstakere

Fødselspengene beregnes som hovedregel etter inntekten de siste fire ukene du var i arbeid. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den vanlige årsinntekten, kan f.eks. gjennomsnittet av de siste tre årenes pensjonspoeng legges til grunn."

Sykemelding/permisjon:

"Sykdom og ferie

Når permitteringsperioden blir avbrutt fordi du blir syk eller tar ferie, blir permitteringsperioden forlenget tilsvarende, uten at det påløper ny arbeidsgiverperiode"

Utregning:

(arbeidsgiverperioden) "Sjukepengar frå arbeidsgivaren

Sjukepengegrunnlaget er den inntekta som sjukepengane blir rekna ut etter, dvs. den gjennomsnittlege vekeinntekta di i dei siste fire vekene før du blei arbeidsufør. I arbeidsforhold med skiftande arbeidsperiodar eller inntekter kan ein lengre periode leggjast til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av dei siste fire vekene, blir inntekta rekna frå lønna blei endra.

Berre arbeidsinntekta er med i sjukepengegrunnlaget. Særgodtgjersler som bilgodtgjersle, diett o.l. er ikkje med. Heller ikkje overtids- eller feriegodtgjersle blir medrekna"

(folketrygda) "Sjukepengar frå folketrygda

Den aktuelle vekeinntekta blir rekna om til årsinntekt. Om den skil seg vesentleg frå den pensjonsgivande årsinntekta som blir utrekna på grunnlag av gjennomsnittet av dei pensjonspoengtala som er fastsett for dei tre siste åra før du blei sjuk, skal du som hovudregel få sjukepengar på grunnlag av det du tente i gjennomsnitt i desse åra."

1: Mange er noen gjerrige eklinger som tror de må betale ut fra egen lomme, andre er bare ikke helt oppdaterte.

Klag til trygdekontoret, få gjerne med et skriv fra Aetat der du viser til at de behandler "lønn gjennom oppsigelsesperioden" som det det er, lønn. (Jeg kan ikke garantere at de vil forandre mening, klarer ikke finne noen regler på dette, men du taper ikke på å prøve)

2: Så lenge du er permittert har du vel en arbeidsgiver? (Hør med aetat/trygdekontoret om akkurat den, jeg klarte ikke finne noen klage regler)

Du er jo ikke oppsagt, enda.

3: Her kommer du nok tilbake til om du får trygdekontoret med på å beregne dette som lønn.

---

Dersom du vil ha klarere svar får du punge ut til fagpersonen i forum, hun har peiling :-) http://www.trygdehjelpen.no (thats her)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76976-permittering/#findComment-392988
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...