Gå til innhold

Ordbruk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Mamta

4

• Lanka

3

• Tilla

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai

Hadde noen sagt neger om barnet mitt hadde jeg nok blitt slått ut over folks manglende kunnskap, ja.

Hadde Storebror vært neger hadde jeg nok ikke reagert på at ordet ble brukt. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og neger er da et vanlig ord å bruke om afrikanere, eller? Hadde noen brukt ordet om en inder f.eks ville jeg nok korrigert vedkommende, men ikke lagt mer i det.

Noen som husker Steven Bikos ord da dommeren spurte ham om hvorfor de innføste sørafrikanerne kaltes eg selv "black" når de var mer brune enn svarte? "Hvorfor kaller dere dere for hvite? Dere er jo mer rosa enn hvite!"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393705
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Jeg synes ikke ordet "neger" nødvendigvis er negativt. Dersom barnet ditt er neger synes jeg ikke du skal bry deg om at noen sier det i en slik sammenheng du beskriver. Dersom barnet ikke er neger får du korrigere dem. Jeg synes mange adoptivforeldre er veldig "hysterisk" og nærtagende når det gjelder de små. Vi må ikke glemme at barna våre faktisk skiller seg ut fra "vanlige" nordmenn, og at dem som ikke har vært gjennom den tilvenningsprosessen vi har vært før vi adopterte ikke tenker så mye over ordbruk og hva som er riktig betegnelse eller ikke. Bruk heller energien din på å gi barnet ditt god selvtillit slik at det klarer seg i verden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393813
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg synes ikke ordet "neger" nødvendigvis er negativt. Dersom barnet ditt er neger synes jeg ikke du skal bry deg om at noen sier det i en slik sammenheng du beskriver. Dersom barnet ikke er neger får du korrigere dem. Jeg synes mange adoptivforeldre er veldig "hysterisk" og nærtagende når det gjelder de små. Vi må ikke glemme at barna våre faktisk skiller seg ut fra "vanlige" nordmenn, og at dem som ikke har vært gjennom den tilvenningsprosessen vi har vært før vi adopterte ikke tenker så mye over ordbruk og hva som er riktig betegnelse eller ikke. Bruk heller energien din på å gi barnet ditt god selvtillit slik at det klarer seg i verden.

Hei,

Ordet "neger" er mislikt fordi det minner for mye om "nigger". Og hvilken "hensikt" har det å beskrive folk som "neger"? Pleier du å beskrive jøder som "jøder"?

Det er en stor overfokusering på rase.

===

Du skriver: "Vi må ikke glemme at barna våre faktisk skiller seg ut fra "vanlige" nordmenn"

Mennesker med mørk hudfarge skiller seg ut fra gjennomsnittet, men de er ikke mindre "nordmenn" av den grunn, MED MINDRE vi selv er med på å sette fokus på mengden av fargestoff i huden.

Hvilken bruk/nytte osv har det å klassifisere folk etter rase? Jeg vil gjerne at du skal gi meg ett eneste fornuftig eksempel på hvorfor du vil kalle noen en "neger"?

Hvis du skal referere til hudfargen, så kan du vel beskrive denne som "svart"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393861
Del på andre sider

Hadde noen sagt neger om barnet mitt hadde jeg nok blitt slått ut over folks manglende kunnskap, ja.

Hadde Storebror vært neger hadde jeg nok ikke reagert på at ordet ble brukt. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og neger er da et vanlig ord å bruke om afrikanere, eller? Hadde noen brukt ordet om en inder f.eks ville jeg nok korrigert vedkommende, men ikke lagt mer i det.

Noen som husker Steven Bikos ord da dommeren spurte ham om hvorfor de innføste sørafrikanerne kaltes eg selv "black" når de var mer brune enn svarte? "Hvorfor kaller dere dere for hvite? Dere er jo mer rosa enn hvite!"

Hei ChiengMai,

Steve Biko var en smart man!

Men bemerk at han (og dommeren) snakker om HUDFARGE, og ikke rase!

"Neger" blir ikke brukt fordi det er for likt "nigger", som har åpenbare negative hentydninger. Det er bedre å bruke "svart".

===

En annen diskusjon er hvorfor man på død og liv skal klassifisere mennesker etter rase støtt og stadig? Hvilken hensikt har det? Har det noe som helst positivt i seg?

Hvis vi skal ha integrering i Norge, så kan vi ikke fortsette å snakke om "oss" (vi hvite nordmenn) og "dem" (alle som har mørk hud). Integrering skjer KUN når vi nettopp IKKE har "oss" og "dem" (basert på rase) og når en mørkhudet person er "like norsk" som deg og meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393870
Del på andre sider

Hvis barnet virkelig er neger, ville jeg ikke reagert på det i det hele tatt.

Hei midt,

Nei, men så er du kanskje ikke mørkhudet heller....

Det er litt som at du "aksepterer" at noen bruker "krøpling" om funksjonshemmede barn...

"Hvis barnet virkelig er "en krøpling", ville jeg ikke reagert på det i det hele tatt."

Verken "neger" eller "krøpling" er ord som er akseptert av flertallet av gruppen ordene beskriver, selv om de ifølge ordboken er korrekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393878
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som bruker "neger" om seg selv, derfor ser jeg ingen grunn til å være påtatt forsiktig med det ordet for min egen del heller. Det er ulikt brukt i ulike miljøer.

Jeg ville nok ikke sagt det "offentlig" likevel.

Hei,

Å bruke et negativt-ladet ord om seg selv (slik homofile brukte det negative "queer" og fikk det relativt "normalisert") er helt forskjellig fra å kalle fremmede for "krøpling" eller "neger" (begge "belastede ord" - neger fordi det ligner på nigger).

Men en helt annen, og egentlig mer interessant :-) diskusjon, er hvorfor man skal beskrive folk etter rase.... Hvilken hensikt har det, om ikke å videreføre fordommer....??

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393881
Del på andre sider

Hei,

Å bruke et negativt-ladet ord om seg selv (slik homofile brukte det negative "queer" og fikk det relativt "normalisert") er helt forskjellig fra å kalle fremmede for "krøpling" eller "neger" (begge "belastede ord" - neger fordi det ligner på nigger).

Men en helt annen, og egentlig mer interessant :-) diskusjon, er hvorfor man skal beskrive folk etter rase.... Hvilken hensikt har det, om ikke å videreføre fordommer....??

Med vennlig hilsen

Hvorfor man skal beskrive folk etter rase? Tja, jeg tror jo ikke raseforskjeller eksisterer annet enn i utseendet. Så da blir det å si at noen er neger en grei måte å forklare hvem jeg mener. Jeg synes forresten ikke "neger" er noe annerledes enn "svart" i så måte. Eller man sier "hun blonde", "han med tatoveringen" osv. (At man er neger er for meg et greit kjennetegn her i Norge. Hadde man vært i Afrika eller i USA hadde det jo vært en annen sak. )

Og at man refererer til en lang historie med slaveri og undertrykking bare man bruker ordet neger er jeg uenig i; definisjonene på et ord er ikke vanntette, ordet betyr hva man legger i det over tid.

Derfor bruker jeg ordet med god samvittighet overfor venner og andre, men jeg ville ikke brukt det i en mer "offentlig" sammenheng, nettopp fordi definisjonene er forskjellige.

Hadde jeg oppholdt meg i et afrikansk land hadde jeg ikke hatt problemer med å bli kalt et kalleord for hvite som var basert på vår skammelige forhistorie overfor svarte -så lenge jeg ikke personlig ble forbundet med hendelsene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393949
Del på andre sider

Fant denne definisjonen i et leksikon:

negroid, negeraktig, negerlignende. Betegnelsen "neger" har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt på menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller refere til nasjonalitet eller geografisk opphav.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393953
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor man skal beskrive folk etter rase? Tja, jeg tror jo ikke raseforskjeller eksisterer annet enn i utseendet. Så da blir det å si at noen er neger en grei måte å forklare hvem jeg mener. Jeg synes forresten ikke "neger" er noe annerledes enn "svart" i så måte. Eller man sier "hun blonde", "han med tatoveringen" osv. (At man er neger er for meg et greit kjennetegn her i Norge. Hadde man vært i Afrika eller i USA hadde det jo vært en annen sak. )

Og at man refererer til en lang historie med slaveri og undertrykking bare man bruker ordet neger er jeg uenig i; definisjonene på et ord er ikke vanntette, ordet betyr hva man legger i det over tid.

Derfor bruker jeg ordet med god samvittighet overfor venner og andre, men jeg ville ikke brukt det i en mer "offentlig" sammenheng, nettopp fordi definisjonene er forskjellige.

Hadde jeg oppholdt meg i et afrikansk land hadde jeg ikke hatt problemer med å bli kalt et kalleord for hvite som var basert på vår skammelige forhistorie overfor svarte -så lenge jeg ikke personlig ble forbundet med hendelsene.

Hei Seline,

Takk for svar! :-)

Det er ikke bare historiske årsaker da, men også at "neger" og "nigger" er veldig like ord. Og når det finnes et annet ord ("svart") som bedre beskriver det man har til hensikt å formidle (altså, formodentlig utseende) så forstår jeg ikke hvorfor noen "insisterer" på å bruke "neger"...

Altså, man har to ord, det ene "belastet" og det andre ikke - hvorfor vil man da bruke det belastede ordet?

===

Du skriver: " så lenge jeg ikke personlig ble forbundet med hendelsene."

Men poenget er at svarter BLIR "personlig forbundet" mesd slike hendelser, nettopp gjennom diskriminering og rasisme, som på ingen måte er "død", dessverre.

Ved å unngå å bruke "ord det er tvil om" så er man med på å ta et standpunkt.

===

Du skriver: "Hvorfor man skal beskrive folk etter rase? Tja, jeg tror jo ikke raseforskjeller eksisterer annet enn i utseendet. Så da blir det å si at noen er neger en grei måte å forklare hvem jeg mener."

Men du ville vel aldri funnet på å beskrive noen som "han jøden der borte"?

Og hvis det er utseende du skal formidle, så er det vel hudfarge det går på, og da er det, om noe, mer korrekt å si "svart"?

Selv etter mange år på nettet, har jeg aldri klart å få "en god begrunnelse til å benytte rase" ut av noen.

Derimot har jeg sett, som bosatt i Sør Afrika, hva slik overfokusering på rase fører til. Jeg har en venninne som levde på grensen (i Group Areas act) mellom det indiske og det hvite distriktet. Folk på andre siden av gaten var "hvite"; hun er "indisk". Hun var over 20 ÅR gammel før hun snakket med en hvit person første gang - og da var det på universitetet.

Vi kommer ikke unna at raser (som "jøde", "hvit" og "neger") ER belastende ord med en historie. Hvis vi opprettholder slike "konsepter" i et flerkulturelt samfunn, så vil det bare føre til at integrasjonen går i stå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393968
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk lyst til å fortelle hva jeg og prinsessen opplevde i dag, selv om hun ikke skjønte så mye av det :-)

Annenhver tirsdag har vi gått på noe som kalles tirsdagsklubben, for at prinsessa skal treffe andre barn, og jeg voksne. Da vi satt og spiste lunch, så var det en annen mor der som tok kontakt og spurte når det var vi kom hjem med prinsessen. Jeg fortalte villig at vi kom hjem i juli. Fortsettelsen overrasket meg litt:

Hun fortalte med et stort smil at hun alltid hadde hatt lyst til å adoptere en liten negergutt, og at hun fremdeles hadde veldig lyst til det (hun er høygravid og venter nummer to i november). "Ja, for hvis man kan hjelpe bare en, så er jo det bra ikke sant!?"

Det var mange tanker som fløy gjennom hodet mitt akkurat da, men jeg fant ut at det var liten vits i å uttale seg, for folk tenker og mener det de vil likevel. Det var jo ikke noe direkte sårende hun sa, selv om jeg selv ikke bruker uttrykket neger.

Nå vil jeg legge til at hvis noen sier til oss at vi har gjort en god gjerning ved å "ta til oss prinsessen" så er vi raske til å si at det er rent egoistiske behov som ligger til grunn for vår adopsjon, og at prinsessa er det beste som har hendt oss siden vi giftet oss. Men - i denne situasjonen i dag så sa jeg ingenting.

Vel - dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men hovedpoenget mitt er vel at vi ikke trenger å være like hårsåre hele tiden. Noen ganger så er det rett og slett tankeløshet som gjør at folk sier det de gjør, og jeg velger å tro at de fleste mener det godt. Kanskje jeg er naiv :-) Hva ville dere ha sagt??

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393969
Del på andre sider

Fant denne definisjonen i et leksikon:

negroid, negeraktig, negerlignende. Betegnelsen "neger" har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt på menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller refere til nasjonalitet eller geografisk opphav.

Hei Tilla,

Takk!

Kan jeg spørre deg om hvilket leksikon det var? (navn, år og forlag)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393972
Del på andre sider

Hei Seline,

Det er ikke bare historiske årsaker da, men også at "neger" og "nigger" er veldig like ord. Og når det finnes et annet ord ("svart") som bedre beskriver det man har til hensikt å formidle (altså, formodentlig utseende) så forstår jeg ikke hvorfor noen "insisterer" på å bruke "neger"...

Altså, man har to ord, det ene "belastet" og det andre ikke - hvorfor vil man da bruke det belastede ordet?

===

Men poenget er at svarter BLIR "personlig forbundet" mesd slike hendelser, nettopp gjennom diskriminering og rasisme, som på ingen måte er "død", dessverre.

===

Du skriver: "Hvorfor man skal beskrive folk etter rase? Tja, jeg tror jo ikke raseforskjeller eksisterer annet enn i utseendet. Så da blir det å si at noen er neger en grei måte å forklare hvem jeg mener."

Og hvis det er utseende du skal formidle, så er det vel hudfarge det går på, og da er det, om noe, mer korrekt å si "svart"?

Selv etter mange år på nettet, har jeg aldri klart å få "en god begrunnelse til å benytte rase" ut av noen.

Derimot har jeg sett, som bosatt i Sør Afrika, hva slik overfokusering på rase fører til. Jeg har en venninne som levde på grensen (i Group Areas act) mellom det indiske og det hvite distriktet. Folk på andre siden av gaten var "hvite"; hun er "indisk". Hun var over 20 ÅR gammel før hun snakket med en hvit person første gang - og da var det på universitetet.

Vi kommer ikke unna at raser (som "jøde", "hvit" og "neger") ER belastende ord med en historie. Hvis vi opprettholder slike "konsepter" i et flerkulturelt samfunn, så vil det bare føre til at integrasjonen går i stå.

Med vennlig hilsen

Jeg må si du er ivrig med å svare!!! *ler litt*

Men du har mange gode og reflekterte synspunkter her - det var ikke noe annet jeg ville si! Det er alltid lurt å tenke over hva som ligger i ord man bruker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-393990
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk lyst til å fortelle hva jeg og prinsessen opplevde i dag, selv om hun ikke skjønte så mye av det :-)

Annenhver tirsdag har vi gått på noe som kalles tirsdagsklubben, for at prinsessa skal treffe andre barn, og jeg voksne. Da vi satt og spiste lunch, så var det en annen mor der som tok kontakt og spurte når det var vi kom hjem med prinsessen. Jeg fortalte villig at vi kom hjem i juli. Fortsettelsen overrasket meg litt:

Hun fortalte med et stort smil at hun alltid hadde hatt lyst til å adoptere en liten negergutt, og at hun fremdeles hadde veldig lyst til det (hun er høygravid og venter nummer to i november). "Ja, for hvis man kan hjelpe bare en, så er jo det bra ikke sant!?"

Det var mange tanker som fløy gjennom hodet mitt akkurat da, men jeg fant ut at det var liten vits i å uttale seg, for folk tenker og mener det de vil likevel. Det var jo ikke noe direkte sårende hun sa, selv om jeg selv ikke bruker uttrykket neger.

Nå vil jeg legge til at hvis noen sier til oss at vi har gjort en god gjerning ved å "ta til oss prinsessen" så er vi raske til å si at det er rent egoistiske behov som ligger til grunn for vår adopsjon, og at prinsessa er det beste som har hendt oss siden vi giftet oss. Men - i denne situasjonen i dag så sa jeg ingenting.

Vel - dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men hovedpoenget mitt er vel at vi ikke trenger å være like hårsåre hele tiden. Noen ganger så er det rett og slett tankeløshet som gjør at folk sier det de gjør, og jeg velger å tro at de fleste mener det godt. Kanskje jeg er naiv :-) Hva ville dere ha sagt??

Mvh

Hei Lanka,

Jeg er enig i at de fleste slike kommentarer skyldes "tankeløshet", men hvis du blir utsatt for dem mange nok ganger så sårer det jo likevel.

Og det må da være en grense for "hvor tankeløse folk kan være"? Kanskje vi skulle introdusere konseptet "kriminell dummhet"? *ler*

"Hvis du er dummere enn dette får du bot!" *S* (Med mindre du har lege-erklæring, selvsagt!)

===

Poenget her er egentlig at det ikke er "BootBoys" rasismen som ødelegger hverdagen for folk med mørk hud, men at kassereren i banken ikke vil ta på hendene dine når han gir deg pengene, eller at du ikke får jobb fordi du har et "ikke-norsk" navn, eller at du ikke får leie hus - fordi det vil lukte curry etterpå. Det er hverdags-rasismen som er farlig. Den som ofte unnskyldes med "uvitenhet", men som en oppegående person burde vært "pliktig" til å "vite bedre enn".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-394009
Del på andre sider

Hei Seline,

===

===

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke helt enig i at "svart" er et bedre ord enn "neger". "Svart" har en like negativ klang i endel ører som "neger" har.

Må nok si at jeg bruker dem om hverandre, det gjør også venner jeg har som er svarte eller mulatter. At de bruker ordet selv er jo i og for seg ikke noen grunn til at jeg også skal gjøre det, om jeg visste bedre, altså.. Poenget mitt er at det er ikke galt å bruke ordet så lenge man er klar over hvilken definisjon av ordet man bruker, og at de man snakker med også er klar over hva som ligger i ordet. For meg er "neger" kun deskriptivt, utseendebestemmende.

Du spør om jeg ville ha sagt "jøde" om noen, ja, det ville jeg gjort. Jeg synes ikke "jøde" er et ord med negativ klang, det har også en deskriptiv funksjon, som neger. At "jøde" er et skjellsord innenfor enkelte grupper er ihvertfall ingen grunn til ikke å bruke ordet på en nøytral, deskriptiv måte, heller tvertimot.

Jeg synes dét er å ta et standpunkt i større grad enn å unngå å bruke "ord det er tvil om", fordi man da ikke godtar at ordene skal "eies" på noen bestemt måte.

Kan jeg forresten spørre om hvor gammel du er? Bare ignorer spørsmålet om du ikke svarer på sånt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/#findComment-394012
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...