Gå til innhold

Ordbruk

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt enig i at "svart" er et bedre ord enn "neger". "Svart" har en like negativ klang i endel ører som "neger" har.

Må nok si at jeg bruker dem om hverandre, det gjør også venner jeg har som er svarte eller mulatter. At de bruker ordet selv er jo i og for seg ikke noen grunn til at jeg også skal gjøre det, om jeg visste bedre, altså.. Poenget mitt er at det er ikke galt å bruke ordet så lenge man er klar over hvilken definisjon av ordet man bruker, og at de man snakker med også er klar over hva som ligger i ordet. For meg er "neger" kun deskriptivt, utseendebestemmende.

Du spør om jeg ville ha sagt "jøde" om noen, ja, det ville jeg gjort. Jeg synes ikke "jøde" er et ord med negativ klang, det har også en deskriptiv funksjon, som neger. At "jøde" er et skjellsord innenfor enkelte grupper er ihvertfall ingen grunn til ikke å bruke ordet på en nøytral, deskriptiv måte, heller tvertimot.

Jeg synes dét er å ta et standpunkt i større grad enn å unngå å bruke "ord det er tvil om", fordi man da ikke godtar at ordene skal "eies" på noen bestemt måte.

Kan jeg forresten spørre om hvor gammel du er? Bare ignorer spørsmålet om du ikke svarer på sånt :)

Hei Seline,

Jeg er en norsk (hvit :-) ) mann, 35 og bor i Stavanger. Jeg har bodd i mange land (Europa, Latin-Amerika og Sør Afrika (black empowerment firma)).

Du skriver: "Jeg synes dét er å ta et standpunkt i større grad enn å unngå å bruke "ord det er tvil om", fordi man da ikke godtar at ordene skal "eies" på noen bestemt måte."

Jeg er på mange måter enig med deg, men fordi det er grupper som bevisst bruker "neger" som skjellsord, så er det viktig å ta avstand fra dette - slik at det ikke hersker tvil.

Når vi vet at flere grupper helst vil at vi ikke skal bruke det ordet, så synes jeg det er greit å være med på det. Det er tross alt dem det dreier seg om.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394023
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Mamta

4

• Lanka

3

• Tilla

2

Mest aktive i denne tråden

Hei Seline,

Jeg er en norsk (hvit :-) ) mann, 35 og bor i Stavanger. Jeg har bodd i mange land (Europa, Latin-Amerika og Sør Afrika (black empowerment firma)).

Du skriver: "Jeg synes dét er å ta et standpunkt i større grad enn å unngå å bruke "ord det er tvil om", fordi man da ikke godtar at ordene skal "eies" på noen bestemt måte."

Jeg er på mange måter enig med deg, men fordi det er grupper som bevisst bruker "neger" som skjellsord, så er det viktig å ta avstand fra dette - slik at det ikke hersker tvil.

Når vi vet at flere grupper helst vil at vi ikke skal bruke det ordet, så synes jeg det er greit å være med på det. Det er tross alt dem det dreier seg om.

Med vennlig hilsen

Jeg er igrunn enig med deg også, fordi jeg ikke ville brukt ordet "neger" om det ikke var greit for de jeg kjenner som er svarte. Jeg bruker det ikke humoristisk eller på noen annen ladet måte. Jeg ville likevel aldri brukt ordet om mennesker jeg ikke kjenner eller som en benevnelse på en gruppe.

Det høres ut som om du har hatt og har et interessant liv! Jeg ville bare spørre fordi jeg kjenner folk som har vært mye i Sør Afrika - og verden er som kjent liten :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394031
Del på andre sider

Hadde noen sagt neger om barnet mitt hadde jeg nok blitt slått ut over folks manglende kunnskap, ja.

Hadde Storebror vært neger hadde jeg nok ikke reagert på at ordet ble brukt. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og neger er da et vanlig ord å bruke om afrikanere, eller? Hadde noen brukt ordet om en inder f.eks ville jeg nok korrigert vedkommende, men ikke lagt mer i det.

Noen som husker Steven Bikos ord da dommeren spurte ham om hvorfor de innføste sørafrikanerne kaltes eg selv "black" når de var mer brune enn svarte? "Hvorfor kaller dere dere for hvite? Dere er jo mer rosa enn hvite!"

Chieng Mai, du sier: "Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og neger er da et vanlig ord å bruke om afrikanere, eller?"

Svaret på ditt retoriske spørsmål, gir du egentlig selv... For å kalle en spade for en spade, ville jeg nok brukt "afrikaner" om en person av afrikansk opprinnelse.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394065
Del på andre sider

som er nokså internasjonalt vant, har det med å plumpe ut med "negroid" og "buskmenner". Jeg lar det som regel passere, men det hender anledninger byr seg til å gripe fatt i temaet og forklare hva _jeg_ opplever som akkseptert ordbruk i denne sammenhengen. Og det siger da inn om enn saakte...

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394075
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Chieng Mai, du sier: "Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og neger er da et vanlig ord å bruke om afrikanere, eller?"

Svaret på ditt retoriske spørsmål, gir du egentlig selv... For å kalle en spade for en spade, ville jeg nok brukt "afrikaner" om en person av afrikansk opprinnelse.

Hilsen fra

Det er vel egentlig ikke spørsmål om hva du og jeg velger å kalle et menneske født i et afrikansk land, men hvorvidt vi trenger bli hårsåre for ord andre bruker. Ikke alle tenker over at neger er et negativt ladet ord, og det bør vi forholde oss til. Det er faktisk bedre å drive "folkeopplysning" enn å ta seg nær av ting. Liker man ikke bruk av ordet neger får man forklare hvorfor, og gjerne fortelle vedkommende hva h*n bør bruke i stedet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394098
Del på andre sider

Annonse

Hei Lanka,

Jeg er enig i at de fleste slike kommentarer skyldes "tankeløshet", men hvis du blir utsatt for dem mange nok ganger så sårer det jo likevel.

Og det må da være en grense for "hvor tankeløse folk kan være"? Kanskje vi skulle introdusere konseptet "kriminell dummhet"? *ler*

"Hvis du er dummere enn dette får du bot!" *S* (Med mindre du har lege-erklæring, selvsagt!)

===

Poenget her er egentlig at det ikke er "BootBoys" rasismen som ødelegger hverdagen for folk med mørk hud, men at kassereren i banken ikke vil ta på hendene dine når han gir deg pengene, eller at du ikke får jobb fordi du har et "ikke-norsk" navn, eller at du ikke får leie hus - fordi det vil lukte curry etterpå. Det er hverdags-rasismen som er farlig. Den som ofte unnskyldes med "uvitenhet", men som en oppegående person burde vært "pliktig" til å "vite bedre enn".

Med vennlig hilsen

Hei, Sør :-)

Ja, selvsagt er det ting som sårer, spesielt for oss adoptivforeldre, og av og til sier jeg fra. Det kommer an på hvem som sier det som sårer, så jeg er nok litt feig i enkelte sammenhenger. Bærer det heller inni meg. Jeg antar at du mener det er jeg som er "pliktig" til "å vite bedre enn"..., og det kan jeg jo selvsagt være enig i. *s*

Det jeg ville med historien min var å gi "nærtagende" et eksempel på en situasjon der jeg ikke fant noen grunn til å være nærtagende, selv om det hun sa var veldig "rart" i mine ører. Men - kanskje det er flere som henne, som adopterer et barn for å hjelpe? I så fall så kan vi vel ikke arrestere dem bare fordi vi mener det er feil utgangspunkt for adopsjon!?

Men - jeg skal avslutte før jeg roter meg helt ut på viddene. Det er lenge siden jeg har hatt så god tid til å være på DOL, men nå må prinsessa i seng og mannen må lufte bikkja :-)

Ønsker dere alle en riktig god kveld!!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394122
Del på andre sider

Det der er utrolig vanskelig. Jeg har vært vant til å bruke neger, og har aldri tenkt at det er et negativt ladet ord i det hele tatt. Men siden det har vært masse skriverier om det i det siste, bruker jeg det naturligvis ikke lenger. Min foreldre på over 75 bruker det fortsatt, uten at jeg synes de trenger å få "pepper" pga det.

Ble egentlig litt irritert over at det plutselig ble tillagt diskriminerende innhold, når det har vært et helt vanlig, "udiskriminerende" ord i norsk språk aldri så lenge. Men - jeg synes at så lenge afrikanere, afro - amerikanere osv føler det som belastende, så skal man ikke bruke det. Synes nå jeg....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394142
Del på andre sider

Her om dagen kom min lille prinsesse hjem fra skolen og fortalte at hun var blitt kalt en liten brun negerjente. Det likte hun ikke! (Tror nok mange voksne synes det var en meget riktig betegnelse, ikke særlig negativt heller egentlig).

Her i heimen har vi tidligere "bagatellisert" slik ordbruk. Dette for å få henne til å tåle og takle slike kommentarer bedre.

Kanskje har dette vært helt feil???

Nå skal vi i allefall gi henne litt mer oppmerksomhet på slikt ved bl.a. å spørre om hun blir lei seg .

Kanskje hun da vil bagatellisere det selv etterhvert?

Etter noen dager med en ny holdning og andre kommentarer fra oss, virker det som om hun ikke lenger opplever slik ordbruk så vondt.

Jeg håper at lærere og andre voknse som er i kontakt med være barn veier sine ord og er obs på hvordan unger snakker til hverandre. Jeg håper også at de tar ting alvorlig når noe oppstår. Håpet er selvsagt også at alle foreldre skal bli mer bevisste i sin språkbruk .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394161
Del på andre sider

Hei,

Hvilken hensikt har det å beskrive folk etter rasen deres? Pleier du referere til folk som "jøder"?

Hvis du skal beskrive noen slik at andre kan gjenkjenne ham kan du selvsagt bruke "svart".

Med vennlig hilsen

Men hvorfor er det penere å kalle folk etter fargen på huden? "Neger" er jo egentlig bare et annet ord for akkurat det samme; en med brun eller mørkere hud enn hvit.

Hvorfor er det så negativt? I mitt sinn er ikke neger noe skjellsord, jeg mener aldri noe stygt med det! Mens derimot "svart"....det synes jeg klinger mer i samme bane som skjellsordet "svarting".

Men jeg tror vi skal avslutte diskusjonen her, Sør, for jeg tror ikke noen av foreldrene på dette forumet setter pris på den slags diskusjoner her. Det må vi respektere. OK?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394165
Del på andre sider

Gjest santana

Hei,

Hvilken hensikt har det å beskrive folk etter rasen deres? Pleier du referere til folk som "jøder"?

Hvis du skal beskrive noen slik at andre kan gjenkjenne ham kan du selvsagt bruke "svart".

Med vennlig hilsen

"Jøde" er da strengt tatt ikke en rase, men en religion. Og ja, jeg pleier å referere til mennesker med jødisk tro som jøder. Er det noe galt i det også nå?

Jeg pleier forsåvidt å kalle en neger for en neger også, ordet har ingenting negativt ladet i seg for meg. I mine ører klinger "svart" mye mer negativt, muligens på grunn av likheten med "svarting".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394170
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke spørsmål om hva du og jeg velger å kalle et menneske født i et afrikansk land, men hvorvidt vi trenger bli hårsåre for ord andre bruker. Ikke alle tenker over at neger er et negativt ladet ord, og det bør vi forholde oss til. Det er faktisk bedre å drive "folkeopplysning" enn å ta seg nær av ting. Liker man ikke bruk av ordet neger får man forklare hvorfor, og gjerne fortelle vedkommende hva h*n bør bruke i stedet.

Helt enig i at vi ikke trenger flippe helt ut over andres ordbruk, og det sier jeg noe om i mitt svar på hovedinnlegget.

Men jeg mener også at det å velge sine egne ord med omhu er av stor betydning - og kan sees på som "folkeopplysning" på lik linje med forklaringer på hvorfor man velger ett ord fremfor et annet.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394172
Del på andre sider

Annonse

Gjest santana

Hilsen fra

Jeg har en venn som er neger. Han er født i Norge, av foreldre med nederlandsk nasjonalitet. Han føler seg antakelig ikke noe særlig som afrikaner. Han refererer til seg selv som neger, og jeg har aldri tenkt over at det skal være noe negativt. Jeg er rimelig sikker på at HAN ikke mener det negativt i alle fall.

Svært ofte aner man heller ikke hvilken nasjonalitet vedkommende man snakker om eller med har. Å kalle alle negre/svarte/mørkhudede/fremmedkolorerte for afrikanere blir desidert feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394178
Del på andre sider

Gjest santana

Hei Seline,

Takk for svar! :-)

Det er ikke bare historiske årsaker da, men også at "neger" og "nigger" er veldig like ord. Og når det finnes et annet ord ("svart") som bedre beskriver det man har til hensikt å formidle (altså, formodentlig utseende) så forstår jeg ikke hvorfor noen "insisterer" på å bruke "neger"...

Altså, man har to ord, det ene "belastet" og det andre ikke - hvorfor vil man da bruke det belastede ordet?

===

Du skriver: " så lenge jeg ikke personlig ble forbundet med hendelsene."

Men poenget er at svarter BLIR "personlig forbundet" mesd slike hendelser, nettopp gjennom diskriminering og rasisme, som på ingen måte er "død", dessverre.

Ved å unngå å bruke "ord det er tvil om" så er man med på å ta et standpunkt.

===

Du skriver: "Hvorfor man skal beskrive folk etter rase? Tja, jeg tror jo ikke raseforskjeller eksisterer annet enn i utseendet. Så da blir det å si at noen er neger en grei måte å forklare hvem jeg mener."

Men du ville vel aldri funnet på å beskrive noen som "han jøden der borte"?

Og hvis det er utseende du skal formidle, så er det vel hudfarge det går på, og da er det, om noe, mer korrekt å si "svart"?

Selv etter mange år på nettet, har jeg aldri klart å få "en god begrunnelse til å benytte rase" ut av noen.

Derimot har jeg sett, som bosatt i Sør Afrika, hva slik overfokusering på rase fører til. Jeg har en venninne som levde på grensen (i Group Areas act) mellom det indiske og det hvite distriktet. Folk på andre siden av gaten var "hvite"; hun er "indisk". Hun var over 20 ÅR gammel før hun snakket med en hvit person første gang - og da var det på universitetet.

Vi kommer ikke unna at raser (som "jøde", "hvit" og "neger") ER belastende ord med en historie. Hvis vi opprettholder slike "konsepter" i et flerkulturelt samfunn, så vil det bare føre til at integrasjonen går i stå.

Med vennlig hilsen

re: "Han jøden der borte"

Man kan ikke se på noen at de er jøde. Dersom man har behov for å referere til en person i en flokk der man ikke kjenner personene (f.eks til å peke ut en kjekkas til venninnene sine) så er "neger" et like naturlig ord for meg som "blond" eller "med rød genser". "Jøde" stiller i en helt annen kategori - jødedom er en religion, ikke en rase, og jøder skiller seg ikke ut utseendemessig.

"Svart" oppfatter jeg som sagt som veldig nært "svarting", og er et ord jeg ikke bruker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394186
Del på andre sider

Jeg har en venn som er neger. Han er født i Norge, av foreldre med nederlandsk nasjonalitet. Han føler seg antakelig ikke noe særlig som afrikaner. Han refererer til seg selv som neger, og jeg har aldri tenkt over at det skal være noe negativt. Jeg er rimelig sikker på at HAN ikke mener det negativt i alle fall.

Svært ofte aner man heller ikke hvilken nasjonalitet vedkommende man snakker om eller med har. Å kalle alle negre/svarte/mørkhudede/fremmedkolorerte for afrikanere blir desidert feil.

"Å kalle alle negre/svarte/mørkhudede/fremmedkolorerte for afrikanere blir desidert feil."

Sa jeg at man skulle gjøre det, da?

Jeg ville gjerne høre hva du foreslår at man kaller disse menneskene av vidt forskjellig opprinnelse, da. For "neger" kan vel ikke passe på "alle" heller?

Lurer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394191
Del på andre sider

Hei, Sør :-)

Ja, selvsagt er det ting som sårer, spesielt for oss adoptivforeldre, og av og til sier jeg fra. Det kommer an på hvem som sier det som sårer, så jeg er nok litt feig i enkelte sammenhenger. Bærer det heller inni meg. Jeg antar at du mener det er jeg som er "pliktig" til "å vite bedre enn"..., og det kan jeg jo selvsagt være enig i. *s*

Det jeg ville med historien min var å gi "nærtagende" et eksempel på en situasjon der jeg ikke fant noen grunn til å være nærtagende, selv om det hun sa var veldig "rart" i mine ører. Men - kanskje det er flere som henne, som adopterer et barn for å hjelpe? I så fall så kan vi vel ikke arrestere dem bare fordi vi mener det er feil utgangspunkt for adopsjon!?

Men - jeg skal avslutte før jeg roter meg helt ut på viddene. Det er lenge siden jeg har hatt så god tid til å være på DOL, men nå må prinsessa i seng og mannen må lufte bikkja :-)

Ønsker dere alle en riktig god kveld!!

Klem fra

Hei Lanka,

Nei, jeg mente absolutt IKKE at det var du (spesielt) som var pliktig "til å vite bedre enn" (håper ikke du ble fornærmet! :-) ), men at alle medlemmer i et samfunn er "pliktige" (i gåseøyne) til å ha et mimimum av "sivilisert oppførsel" og "kunnskap om hverandre".

Jeg er forøvrig enig i at "feil grunn til adopsjon" ikke bør gi så veldig mange år i fengsel! *ler*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394216
Del på andre sider

Men hvorfor er det penere å kalle folk etter fargen på huden? "Neger" er jo egentlig bare et annet ord for akkurat det samme; en med brun eller mørkere hud enn hvit.

Hvorfor er det så negativt? I mitt sinn er ikke neger noe skjellsord, jeg mener aldri noe stygt med det! Mens derimot "svart"....det synes jeg klinger mer i samme bane som skjellsordet "svarting".

Men jeg tror vi skal avslutte diskusjonen her, Sør, for jeg tror ikke noen av foreldrene på dette forumet setter pris på den slags diskusjoner her. Det må vi respektere. OK?

Hei Molli,

Du skriver: "I mitt sinn er ikke neger noe skjellsord, jeg mener aldri noe stygt med det!"

Nei, DU gjør kanskje ikke det, men ordet har jo en "historie", og blir flittig brukt av folk som mener "noe stygt med det".

===

Du skriver: "for jeg tror ikke noen av foreldrene på dette forumet setter pris på den slags diskusjoner her"

Jeg tror foreldrene på dette forumet er nettopp dem som er mest "interesserte" i denne type problemstilling, nettopp fordi det angår deres barn så direkte og personlig.

Dog er det mulig det avhenger av hva du legger i frasen: "den slags diskusjoner"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394224
Del på andre sider

"Jøde" er da strengt tatt ikke en rase, men en religion. Og ja, jeg pleier å referere til mennesker med jødisk tro som jøder. Er det noe galt i det også nå?

Jeg pleier forsåvidt å kalle en neger for en neger også, ordet har ingenting negativt ladet i seg for meg. I mine ører klinger "svart" mye mer negativt, muligens på grunn av likheten med "svarting".

Hei,

"Jøde" er både en rase og tilhengere av en religion.

===

Du skriver: "ordet har ingenting negativt ladet i seg for meg"

Nei, men kanskje for mange av dem det gjelder. Selvsagt ikke alle, og selvsagt er det dem som kaller seg både "neger" og "nigger" nettopp i et forsøk på å ufarliggjøre disse ordene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394227
Del på andre sider

re: "Han jøden der borte"

Man kan ikke se på noen at de er jøde. Dersom man har behov for å referere til en person i en flokk der man ikke kjenner personene (f.eks til å peke ut en kjekkas til venninnene sine) så er "neger" et like naturlig ord for meg som "blond" eller "med rød genser". "Jøde" stiller i en helt annen kategori - jødedom er en religion, ikke en rase, og jøder skiller seg ikke ut utseendemessig.

"Svart" oppfatter jeg som sagt som veldig nært "svarting", og er et ord jeg ikke bruker.

Hei igjen,

Som sagt er "jøde" både en rase og tilhenger av ren religion.

Når du vet at mange svarte personer ikke liker betegnelsen "neger" (fordi det minner for mye om "nigger") så skader det ikke å respektere det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/2/#findComment-394238
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...