Gå til innhold

Ordbruk

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som er neger. Han er født i Norge, av foreldre med nederlandsk nasjonalitet. Han føler seg antakelig ikke noe særlig som afrikaner. Han refererer til seg selv som neger, og jeg har aldri tenkt over at det skal være noe negativt. Jeg er rimelig sikker på at HAN ikke mener det negativt i alle fall.

Svært ofte aner man heller ikke hvilken nasjonalitet vedkommende man snakker om eller med har. Å kalle alle negre/svarte/mørkhudede/fremmedkolorerte for afrikanere blir desidert feil.

Hei igjen,

Nei, han mener det ikke negativt, men det er forskjell på om en funksjonshemmet finner på å kalle seg selv "krøpling", eller om du kaller ham en "krøpling".

Selvsagt skal man ikke kalle alle svarte mennesker for "afrikanere" - svært mange av "dem" er jo norske.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-394244
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Mamta

4

• Lanka

3

• Tilla

2

Mest aktive i denne tråden

Hei Lanka,

Nei, jeg mente absolutt IKKE at det var du (spesielt) som var pliktig "til å vite bedre enn" (håper ikke du ble fornærmet! :-) ), men at alle medlemmer i et samfunn er "pliktige" (i gåseøyne) til å ha et mimimum av "sivilisert oppførsel" og "kunnskap om hverandre".

Jeg er forøvrig enig i at "feil grunn til adopsjon" ikke bør gi så veldig mange år i fengsel! *ler*

Med vennlig hilsen

Hei igjen, Sør :-)

Det er det som er faren med å blande seg inn i debatter her på DOL, for man må jo stadig inn for å se om man har fått svar :-)

Jeg ville bare avslutte med å si at jeg absolutt ikke ble fornærmet :-)

Jeg tror at alle vi foreldrene her inne ønsker at barna våre skal slippe å få kommentarer og tilnavn for hudfargen sin, og om det at de er adoptert.

En liten historie til slutt (helt sann): En liten adoptert gutt blir kalt for brunost av noen skolegutter som passerer barnehagen som han går i. Gutten forteller det ikke hjemme, men foreldrene får vite det via de ansatte. Men - en dag da gutten blir veldig irritert på faren sin fordi han ikke får viljen sin, så sier han: Du din forbaskede hvitost!!

God natt fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-394331
Del på andre sider

Hva mener afrikanere/svarte selv da? Anbefaler å lese African Youth in Norway sin brosjyre - Svarting.

www.afrikanyouth.org/

Tusen takk til deg and1 for denne linken. Jeg fikk så vondt i maven av alle uvitende innlegg i går at alt jeg skrev ble liggende til jeg følte meg bedre. Nå trenger jeg ikke bidra i debatten -- leser man "Svarting" og ønsker å vise respekt for sine medmennesker, så er jo saken grei.

I dag blir en fin dag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-394855
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk lyst til å fortelle hva jeg og prinsessen opplevde i dag, selv om hun ikke skjønte så mye av det :-)

Annenhver tirsdag har vi gått på noe som kalles tirsdagsklubben, for at prinsessa skal treffe andre barn, og jeg voksne. Da vi satt og spiste lunch, så var det en annen mor der som tok kontakt og spurte når det var vi kom hjem med prinsessen. Jeg fortalte villig at vi kom hjem i juli. Fortsettelsen overrasket meg litt:

Hun fortalte med et stort smil at hun alltid hadde hatt lyst til å adoptere en liten negergutt, og at hun fremdeles hadde veldig lyst til det (hun er høygravid og venter nummer to i november). "Ja, for hvis man kan hjelpe bare en, så er jo det bra ikke sant!?"

Det var mange tanker som fløy gjennom hodet mitt akkurat da, men jeg fant ut at det var liten vits i å uttale seg, for folk tenker og mener det de vil likevel. Det var jo ikke noe direkte sårende hun sa, selv om jeg selv ikke bruker uttrykket neger.

Nå vil jeg legge til at hvis noen sier til oss at vi har gjort en god gjerning ved å "ta til oss prinsessen" så er vi raske til å si at det er rent egoistiske behov som ligger til grunn for vår adopsjon, og at prinsessa er det beste som har hendt oss siden vi giftet oss. Men - i denne situasjonen i dag så sa jeg ingenting.

Vel - dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men hovedpoenget mitt er vel at vi ikke trenger å være like hårsåre hele tiden. Noen ganger så er det rett og slett tankeløshet som gjør at folk sier det de gjør, og jeg velger å tro at de fleste mener det godt. Kanskje jeg er naiv :-) Hva ville dere ha sagt??

Mvh

Hei, Lanka: Synes av og til det er vanskelig å gi tilbakemeldinger som blir oppfattet som korreks til folk jeg snakker med, men jeg gjør det like vel. Noen ganger er det nok å repetere det de sier, men med akseptabel språkbruk. Andre ganger er jeg mye tydligere. Mitt utgangspunkt er at innen mine barn skjønner og kan unnskylde tankeløshet, så er det alt for sent for dem. Og det er jo nettopp de som bare er tankeløse det er lettest å gjøre noe med! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-394869
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hei ChiengMai,

Steve Biko var en smart man!

Men bemerk at han (og dommeren) snakker om HUDFARGE, og ikke rase!

"Neger" blir ikke brukt fordi det er for likt "nigger", som har åpenbare negative hentydninger. Det er bedre å bruke "svart".

===

En annen diskusjon er hvorfor man på død og liv skal klassifisere mennesker etter rase støtt og stadig? Hvilken hensikt har det? Har det noe som helst positivt i seg?

Hvis vi skal ha integrering i Norge, så kan vi ikke fortsette å snakke om "oss" (vi hvite nordmenn) og "dem" (alle som har mørk hud). Integrering skjer KUN når vi nettopp IKKE har "oss" og "dem" (basert på rase) og når en mørkhudet person er "like norsk" som deg og meg.

Med vennlig hilsen

Rase eller hudfarge .. Jeg har alltid tolket Bikos ord dithen at de bare er _ord_, at hvilke ord man bruker er uvesentlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-394880
Del på andre sider

Hei Seline,

Takk for svar! :-)

Det er ikke bare historiske årsaker da, men også at "neger" og "nigger" er veldig like ord. Og når det finnes et annet ord ("svart") som bedre beskriver det man har til hensikt å formidle (altså, formodentlig utseende) så forstår jeg ikke hvorfor noen "insisterer" på å bruke "neger"...

Altså, man har to ord, det ene "belastet" og det andre ikke - hvorfor vil man da bruke det belastede ordet?

===

Du skriver: " så lenge jeg ikke personlig ble forbundet med hendelsene."

Men poenget er at svarter BLIR "personlig forbundet" mesd slike hendelser, nettopp gjennom diskriminering og rasisme, som på ingen måte er "død", dessverre.

Ved å unngå å bruke "ord det er tvil om" så er man med på å ta et standpunkt.

===

Du skriver: "Hvorfor man skal beskrive folk etter rase? Tja, jeg tror jo ikke raseforskjeller eksisterer annet enn i utseendet. Så da blir det å si at noen er neger en grei måte å forklare hvem jeg mener."

Men du ville vel aldri funnet på å beskrive noen som "han jøden der borte"?

Og hvis det er utseende du skal formidle, så er det vel hudfarge det går på, og da er det, om noe, mer korrekt å si "svart"?

Selv etter mange år på nettet, har jeg aldri klart å få "en god begrunnelse til å benytte rase" ut av noen.

Derimot har jeg sett, som bosatt i Sør Afrika, hva slik overfokusering på rase fører til. Jeg har en venninne som levde på grensen (i Group Areas act) mellom det indiske og det hvite distriktet. Folk på andre siden av gaten var "hvite"; hun er "indisk". Hun var over 20 ÅR gammel før hun snakket med en hvit person første gang - og da var det på universitetet.

Vi kommer ikke unna at raser (som "jøde", "hvit" og "neger") ER belastende ord med en historie. Hvis vi opprettholder slike "konsepter" i et flerkulturelt samfunn, så vil det bare føre til at integrasjonen går i stå.

Med vennlig hilsen

...når konklusjonen om at det ene ordet er belastende, og det andre ikke er det, ble gjort. Jeg lurer også på hvem som, på vegne av oss alle, har tatt denne avgjørelsen.

Det er også MIN mening at ordet "krøpling" legger et dårlig argumentasjonsgrunnlag. For MEG er "neger" og "handicap" mer likestillte.

;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-395047
Del på andre sider

Annonse

...når konklusjonen om at det ene ordet er belastende, og det andre ikke er det, ble gjort. Jeg lurer også på hvem som, på vegne av oss alle, har tatt denne avgjørelsen.

Det er også MIN mening at ordet "krøpling" legger et dårlig argumentasjonsgrunnlag. For MEG er "neger" og "handicap" mer likestillte.

;o)

Hei Koreagull,

Du skriver: "Jeg lurer også på hvem som, på vegne av oss alle, har tatt denne avgjørelsen."

Formodentlig når et vesentlig antall av dem beskrivelsen gjelder ikke liker ordet, men synes det har (for dem) negative konotasjoner?

Poenget er vel mer at hvis "de" ikke liker ordet som brukes til å beskrive "dem", så kan man vel like gjerne bruke et annet ord, når det eksisterer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-395263
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Tusen takk til deg and1 for denne linken. Jeg fikk så vondt i maven av alle uvitende innlegg i går at alt jeg skrev ble liggende til jeg følte meg bedre. Nå trenger jeg ikke bidra i debatten -- leser man "Svarting" og ønsker å vise respekt for sine medmennesker, så er jo saken grei.

I dag blir en fin dag!

Å hevde at andres oppfattelse av hva som er rett og feil ordbruk nødvendigvis skyldes uvitenhet er direkte provoserende! Mennesker oppfatter rett og slett ord forskjellig uansett hvor opplyste de er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-395358
Del på andre sider

Hei Koreagull,

Du skriver: "Jeg lurer også på hvem som, på vegne av oss alle, har tatt denne avgjørelsen."

Formodentlig når et vesentlig antall av dem beskrivelsen gjelder ikke liker ordet, men synes det har (for dem) negative konotasjoner?

Poenget er vel mer at hvis "de" ikke liker ordet som brukes til å beskrive "dem", så kan man vel like gjerne bruke et annet ord, når det eksisterer.

Med vennlig hilsen

Man kan godt prøve å holde seg til det ordet de beskrivelsen gjelder foretrekker. Men akkurat som at jeg har truffet negere som ikke har noe imot å bli beskrevet som neger, har jeg også møtt "svarte" som ikke vil bli omtalt som svart.

Mye kan sies hvis det bare sies på en ordentlig måte, og med beundring og vennlighet/kjærlighet.

Du er forrestem innmari flink til å sitere ;o)

Klem,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77065-ordbruk/page/3/#findComment-395888
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...