Gå til innhold

Hva er forskjellen på balkong og veranda?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• naiv

7

• kritikeren

7

• nanna

4

• double

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kritkeren

Fasongen og størrelsen, innbiller jeg meg. Verandaer er større og bredere, plass til møbler og sånn.

En balkong er en liten "redekasse" høyt oppe på veggen i en blokk.

Ja, sånn kan man vel egentlig si det. Hus har veranda, boligblokker har balkonger.

Hei

Du klarer ikke og unnvere pc en en eneste kveld, du, uansett så har byggmakkeren gitt en utfyldig forkalring på alt det lenger ned, jeg blir bare oppgitt over at vi må ha så mange begreper om ting som er så likt

Hilsen

Altså - en balkong henger fritt på en vegg - en veranda er bygget OPPÅ noe - såsom er garasje eller rett på bakken.

*rekker over en teskje*

Hei

Det har ikke noe med det og gjøre, vis du leser om va som byggmakkeren har skrevet vil du se at det har med størelsen og gjøre.

Hilsen

Altså - en balkong henger fritt på en vegg - en veranda er bygget OPPÅ noe - såsom er garasje eller rett på bakken.

*rekker over en teskje*

Hei

Det har ikke noe med det og gjøre, vis du leser om va som byggmakkeren har skrevet vil du se at det har med størelsen og gjøre.

Hilsen

Annonse

Hei

Du klarer ikke og unnvere pc en en eneste kveld, du, uansett så har byggmakkeren gitt en utfyldig forkalring på alt det lenger ned, jeg blir bare oppgitt over at vi må ha så mange begreper om ting som er så likt

Hilsen

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=balkong&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Annonse

Veranda: Åpen eller overbygd/innebygd oppholdsplass som tilbygg til hus.

Balkong: Oppholdsplass på husfasade, utkraget, opphengt eller understøttet.

Altan: ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning/tilbygg.

Terrasse: planert avsats for uteopphold med direkte adkomst fra terreng, ikke overbygd.

Takterasse: Altan

Gjest Kritikeren

Veranda: Åpen eller overbygd/innebygd oppholdsplass som tilbygg til hus.

Balkong: Oppholdsplass på husfasade, utkraget, opphengt eller understøttet.

Altan: ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning/tilbygg.

Terrasse: planert avsats for uteopphold med direkte adkomst fra terreng, ikke overbygd.

Takterasse: Altan

Hei

Så bra at vi endelig har svaret så kan vi sslappe av.

Hilsen

Jeg kaller verandaen min for veranda, selv om den er 3 kvm.

Du kan jo se om du blir klok av å søke på de forskjellige orda her... Det blei ikke jeg iallefall!

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi

http://www.mandal.kommune.no/teknisk-etat/byggesak/nyttige_tips/tiltak/terrasse.asp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...