Gå til innhold

Ulovlig diskrimminering eller ta imot blodoverføring i høyrisikotilfeller ?

Anbefalte innlegg

Se :

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=237041

Homofile får ikke gi blod. Det er diskrimminering sier homofile.

Blodtestene sikkerhet oppgis til 99,7 prosent. Ville du tatt imot blod om du visste den kom fra en homofil ?

(Selvfølgelig helt hypotetisk at legen vurderer blodoverføring, men kan unngå det.)

Fortsetter under...

Det ekstremt mange som "diskrimineres" fra å gi blod da...

Homofile intet unntak..

(Eks: kronisk syke, medisinbrukere, folk med piercing, mennesker som er gift med (eller har vært gift) med mennesker fra f.eks. afrika, osv, osv....)

Generelt synes jeg vel personlig at blodbankens regler er noget strenge.

Men så lenge så mange forskjellige grupper utestenges fra å kunne gi blod, blir det vel en smule feil å kalle det "diskriminering".

mener

Gjest lis@bet

Dette er jo et godt eksempel på at en vil sette egen rett (til å gi blod) høyere enn f.eks. hensynet til en virkelig svak gruppe, nemlig pasienten.

Fascinerende samfunssutvikling!

Men det er jo nettopp fordi det tas så mange hensyn til pasienten at så mange står på fy-lista.

Gjest mislykket

Men det er jo nettopp fordi det tas så mange hensyn til pasienten at så mange står på fy-lista.

...ja. Det er riktig. Som jeg vel indikerte i mitt innlegg, eller?

(Leste forresten et spennende eventyr igår. Om et økseskaft.)

Gjest lis@bet

...ja. Det er riktig. Som jeg vel indikerte i mitt innlegg, eller?

(Leste forresten et spennende eventyr igår. Om et økseskaft.)

Øhmm.. :-)

Hvis jeg virkelig anstrenger hjernecella mi så ser det ut til at det kanskje var det du mente likevel ja... *s*

Annonse

Det ekstremt mange som "diskrimineres" fra å gi blod da...

Homofile intet unntak..

(Eks: kronisk syke, medisinbrukere, folk med piercing, mennesker som er gift med (eller har vært gift) med mennesker fra f.eks. afrika, osv, osv....)

Generelt synes jeg vel personlig at blodbankens regler er noget strenge.

Men så lenge så mange forskjellige grupper utestenges fra å kunne gi blod, blir det vel en smule feil å kalle det "diskriminering".

mener

Hvorfor skulle ikke homofile kunne gi blod på lik linje med andre? Alt blodet blir jo testet uansett?

Hadde ikke hatt betenkeligheter med det jeg, i alle fall. Tviler sterkt på at jeg hadde blitt smittet av noe uansett... men man vet jo aldri, 100% sikker er man aldri med "heteroblod" heller.

Jeg synes det er bra at det er strenge regler for hvem som får gi blod. Vi vet at bl.a. homofile er i en risikogruppe når det gjelder aids. Dessuten vil ikke en blodprøve avdekke aids, dersom vedkommende nylig er blitt smittet. Hadde jeg valget mellom blod fra en homofil og en heterofil, ville jeg nok valgt fra den heterofile.

Meg1365380063

Jeg synes det er bra at det er strenge regler for hvem som får gi blod. Vi vet at bl.a. homofile er i en risikogruppe når det gjelder aids. Dessuten vil ikke en blodprøve avdekke aids, dersom vedkommende nylig er blitt smittet. Hadde jeg valget mellom blod fra en homofil og en heterofil, ville jeg nok valgt fra den heterofile.

Men jeg har hørt at homofile likevel ikke er høyrisikogruppe for aidssmitte!

Fordi:

- De er klar over den "risikoen" og dermed er flinkere til å bruke beskyttelse

- De er en mindre gruppe, og dermed spres det ikke så lett, som derimot en heterofil 23-åring med ons hver helg ville gjort.

FORDOMMER!

Og hva er problemet egentlig? Er de redd for at man blir homofil av å få blod fra homofile? Er de redd for AIDS? Det er da like stor sjanse for å få AIDS fra heterofile som fra homofile, de er ingen spesiell risikogruppe.

Annonse

Men jeg har hørt at homofile likevel ikke er høyrisikogruppe for aidssmitte!

Fordi:

- De er klar over den "risikoen" og dermed er flinkere til å bruke beskyttelse

- De er en mindre gruppe, og dermed spres det ikke så lett, som derimot en heterofil 23-åring med ons hver helg ville gjort.

FORDOMMER!

"Men jeg har hørt at homofile likevel ikke er høyrisikogruppe for aidssmitte!"

Du glemte (?) å lese det legen sa (se linken):

"Fremdeles er det en overhyppighet av hiv-infeksjoner blant homofile, sier Hervig. "

"FORDOMMER! "

Virkelig ? Nei, her er homsenes egoisme blitt ekstrem og større enn omtanken for medmenneskers liv og helse !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...