Gå til innhold

Hva synes dere: Skal vi gjøre noe spesielt?

Anbefalte innlegg

Gjest mor til 5-åring

Gutt på drøye 5 år - tørr om dagen - bruker fortsatt nattbleie.

Han får normalt sove til han våkner av seg selv, men hvis vi av ulike årsaker vekker ham veldig tidlig, vil bleie oftest være tørr. Han tisser altså so regel i morgentimene før han våkner (har sjekket at det skjer i søvne), men skjer vel noen ganger tidligere på natta også.

Vi har hittil ikke gjort noe spesielt for å få ham til å slutte med nattbleie - han har godtatt den uten problemer.

Jeg vil gjerne høre fra dere andre hva dere mener: Bør vi:

1. kutte ut bleia og vekke ham grytidlig hver dag?

2. vekke ham grytidlig, men likevel beholde bleia inntil videre?

3. begynne med minirin?

4. Noe annet??

Jeg kan også nevne at han den siste tiden - etter å ha vært "flink" lenge, har begynt å holde seg litt for lenge slik at det fort kommer en liten skvett i underbuksa. Han er ikke alltid så villig til å gå på do når vi ber ham om det.

Supertakk til alle som gidder å svare! *S*

Fortsetter under...

Hva er problemet egentlig, hvorfor skal dere gjøre noen endringer? Er det dere som foreldre som syns det er pinlig at han fortsatt bruker nattbleie? Tro meg, han er langt i fra den eneste.

Gutten aksepterer selv å bruke nattbleie, og han trenger den, ellers så tisser han på seg. Hva oppnår dere med vekke han grytidlig? Jo, at han ikke tisser i bleia han har på seg, men kan du med hånden på hjertet si at han er tørr om natten nå da? Selvfølgelig kan du ikke det, han er tørr fordi du vekker han, får han sove videre blir han våt, men hva så? Bleien tar jo hånd om det som måtte komme, og både dere og sønnen din vil få den nødvendige søvnen uten forstyrrelser.

Jeg syns dere skal fortsette som dere har gjort jeg, la han bruke nattbleie så lenge han må og selv vil det. Først når gutten deres selv opplever store problemer overfor det faktum at han tisser i sengen kan dere forsøke med behandling av noe slag, men hver klar over at dette ikke nødvendigvis vil gi noe resultat på tissingen hans.

Til slutt, det at han lekker litt på dagen og er for opptatt med å gå på do tidsnok er noe alle forldre opplever en gang i blandt med barn på denne alderen.

Hei mor til 5 åring.

Jeg gikk til kiropraktor med min datter på 5 år.

Vi var der 3 ganger så var hun tørr, og gjett om hun ble glad, for det var "praktor`n"

som hadde hjulpet henne.

Det er ikke alle kiropraktorer som behandler sengevæting,så du må forhøre deg litt. Lykke til.

Hilsen

Gjest mor til 5-åring

Hva er problemet egentlig, hvorfor skal dere gjøre noen endringer? Er det dere som foreldre som syns det er pinlig at han fortsatt bruker nattbleie? Tro meg, han er langt i fra den eneste.

Gutten aksepterer selv å bruke nattbleie, og han trenger den, ellers så tisser han på seg. Hva oppnår dere med vekke han grytidlig? Jo, at han ikke tisser i bleia han har på seg, men kan du med hånden på hjertet si at han er tørr om natten nå da? Selvfølgelig kan du ikke det, han er tørr fordi du vekker han, får han sove videre blir han våt, men hva så? Bleien tar jo hånd om det som måtte komme, og både dere og sønnen din vil få den nødvendige søvnen uten forstyrrelser.

Jeg syns dere skal fortsette som dere har gjort jeg, la han bruke nattbleie så lenge han må og selv vil det. Først når gutten deres selv opplever store problemer overfor det faktum at han tisser i sengen kan dere forsøke med behandling av noe slag, men hver klar over at dette ikke nødvendigvis vil gi noe resultat på tissingen hans.

Til slutt, det at han lekker litt på dagen og er for opptatt med å gå på do tidsnok er noe alle forldre opplever en gang i blandt med barn på denne alderen.

Takk for svar

"Hva er problemet egentlig, hvorfor skal dere gjøre noen endringer?"

Harket har flere ganger i dette forumet sagt at det er først når barn er over 5 år at det defineres som "sengevæting" at man bruker nattbleie etc. Han er snart 5,5 år....

Dessuten: Han synes det er OK å bruke bleie hjemme, men synes det er flaut hvis han skal overnatte hos kompiser som ikke bruker nattbleie lenger. Jeg vil ikke at hans bleiebruk skal hindre ham i gjøre noe han ellers ville ha gjort (overnatte borte).

Om ca 4 mnd skal alle barna i hans årskull overnatte i barnehagen. Jeg ville sett på det som en stor fordel om han var tørr da.

"Hva oppnår dere med vekke han grytidlig? Jo, at han ikke tisser i bleia han har på seg, men kan du med hånden på hjertet si at han er tørr om natten nå da? Selvfølgelig kan du ikke det, han er tørr fordi du vekker han, får han sove videre blir han våt, men hva så?"

Jeg er i prinsippet helt enig med deg, og har forfektet de samme synspunktene overfor dem med betraktelige yngre barn som nærmest vil "tvinge" barnet til å være tørr om natta.

Vi har alltid trodd at det hele ville gå over av seg selv, men nå er det mer enn to år siden dagbleiene ble kuttet ut, og det å 'vente og se' har hittils ikke hatt resultater. Så derfor ville jeg spørre om andre har meninger om dette - fortsette å vente og se eller gjøre noe annet. Og du er en som mener det første, og jeg setter veldig pris på alle svar! det er jo nettopp derfor jeg skrev!

"Til slutt, det at han lekker litt på dagen og er for opptatt med å gå på do tidsnok er noe alle forldre opplever "

Ja, jeg vet at dette er veldig vanlig. Men jeg nevnte det fordi Harket gjentatte ganger trekker frem sammenhengen om at et barn som er "flink" på dagtid også lettere vil være "flink" om natten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...