Gå til innhold

VG i dag om hunder i Korea

Anbefalte innlegg

Den var vel _litt_ naiv eller? Alle kan vi jo hjelpe litt.. og det bør vi også. Men at oljefondet vårt skal hindre sultkatastrofer over hele verden...var det så enkelt kunne jeg vært politiker også

:-)

Hei,

Kan du svare følgende spørsmål:

Hvorfor (annet enn "vi vil ikke") skulle ikke oljefondet vårt kunne brukes til å hindre sultkatastrofer over hele verden?

Poenget er at vi (nordmenn) faktisk sitter med ressurser slik at vi *KAN* "hindre sultkatastofer", men vi *velger* ikke å gjøre det. Det er da MYE større grunn å være flau over det, enn mishandling av noen dyr!

(Istedet gi vi fattigslige under 90 øre per 100 kroner i BNP.)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Gjest en annen ikke undertegnet

Hei,

Kan du svare følgende spørsmål:

Hvorfor (annet enn "vi vil ikke") skulle ikke oljefondet vårt kunne brukes til å hindre sultkatastrofer over hele verden?

Poenget er at vi (nordmenn) faktisk sitter med ressurser slik at vi *KAN* "hindre sultkatastofer", men vi *velger* ikke å gjøre det. Det er da MYE større grunn å være flau over det, enn mishandling av noen dyr!

(Istedet gi vi fattigslige under 90 øre per 100 kroner i BNP.)

Med vennlig hilsen

*** Hvorfor (annet enn "vi vil ikke") skulle ikke oljefondet vårt kunne brukes til å hindre sultkatastrofer over hele verden? ***

Kommunene rundt omkring i Norge er på konkursens rand, ressursene til skole og gamle er mange steder en katastrofe. Alt for mange lever under en akseptert fattigdomsgrense i Norge. Skulle oljepengene våre brukes måtte vi først ordne opp i elendigheten innenlands

*** Poenget er at vi (nordmenn) faktisk sitter med ressurser slik at vi *KAN* "hindre sultkatastofer", men vi *velger* ikke å gjøre det. Det er da MYE større grunn å være flau over det, enn mishandling av noen dyr! ***

Oljepengene våre kan brukes bare en gang, jeg er faktisk så ego at jeg mener de skal brukes her hjemme for å rette opp skjevheter i samfunnet. Å tro at vi bare kan bruke dem uhemmet uten tanke på den norske økonomien er naivt og ikke i tråd med hva økonomer sier.

Jeg syns hverken dyr eller mennesker fortjener å bli mishandlet, og å sette dette opp mot oljefondet er både naivt og fjollete.

*** Hvorfor (annet enn "vi vil ikke") skulle ikke oljefondet vårt kunne brukes til å hindre sultkatastrofer over hele verden? ***

Kommunene rundt omkring i Norge er på konkursens rand, ressursene til skole og gamle er mange steder en katastrofe. Alt for mange lever under en akseptert fattigdomsgrense i Norge. Skulle oljepengene våre brukes måtte vi først ordne opp i elendigheten innenlands

*** Poenget er at vi (nordmenn) faktisk sitter med ressurser slik at vi *KAN* "hindre sultkatastofer", men vi *velger* ikke å gjøre det. Det er da MYE større grunn å være flau over det, enn mishandling av noen dyr! ***

Oljepengene våre kan brukes bare en gang, jeg er faktisk så ego at jeg mener de skal brukes her hjemme for å rette opp skjevheter i samfunnet. Å tro at vi bare kan bruke dem uhemmet uten tanke på den norske økonomien er naivt og ikke i tråd med hva økonomer sier.

Jeg syns hverken dyr eller mennesker fortjener å bli mishandlet, og å sette dette opp mot oljefondet er både naivt og fjollete.

Hei,

Jeg spurte: "Hvorfor (annet enn "vi vil ikke") skulle ikke oljefondet vårt kunne brukes til å hindre sultkatastrofer over hele verden?"

Det du svarer er: "vi vil ikke". "Kommuneøkonomien" har INTET å gjøre med at "Norge er fattig", men med fordelingen mellom stat og kommuner (altså - administrativt).

Vi lever i *det landet i verden* som har HØYEST levestandard. Vi (som land) har uhyggelig mye penger. Jeg er enig med at de burde vært bedre distribuert, men det er intern politikk.

===

Du skriver: "Å tro at vi bare kan bruke dem uhemmet uten tanke på den norske økonomien er naivt og ikke i tråd med hva økonomer sier."

....ehhh.....????

Det er jo *du* som vil bruke dem i Norge.

Jeg påpekte at vi kunne bruke dem i "Bangladesh" osv.

===

Jeg håper du vil svare på spørsmålet...

Med vennlig hilsen

Gjest ikke stolt over å være menneske

Når jeg leser slikt får jeg gåsehud og blir så rasende over slike menneseker, som kanskje ikke fortjener å bli kalt menneske, at jeg vet ikke hvilken fot jeg skal stå på. fy f... for noen folk! Tenker på adoptivforeldre som må prøve å forklare for sine barn at slikt skjer i hjemlandet. Syke mennesker finnes jo overalt, men når dette er akseptert, og til og med omtalt som kultur, blir alt bare så mye verre. Jeg er en stor dyrevenn og glad for at jeg ikke skal til Korea, men at hentereisen min går et annet sted....

Har du sett forholdene hønse og kalkunkyllingene i norge lever under før de blit drept før de havner på Rema-disken? Vet du at disse dyrene aldri har hatt gleden over å se sola og kjenne grønt gress under bena i hele sitt liv? Er du klar over at en stor del av kyllingene har et skjelett som har vokst så fort at de har store smerter pga skader før de blir drept for at du skal kunne kose deg med kylling på lørdag? Vet du hvor mange dyr som blir skadeskutt fordi det tillates jakt med haglegevær her i landet? Tenk selv hva som skjer når haglekulene blir spredt inn i en flokk med canadagås. Hvordan er det å leve med hagleskudd i kroppen? Vet du hvor stor plass en mink eller rev i bur har å leve på? Dette er dyr som fra naturen av har territorier på flere kvadratkilometer. Disse holdes i bittesmå bur fordi menneske tjener penger på skinnet. Vet du at griser er like intelligente som hunder? Likevel bor de i grisefjøs med binger uten noen form for stimuli? Vet du hvor mange sauer som forsvinner i løpet av en sommer i fjellet fordi bøndene ikke gidder å ta ansvaret ved å ha dyr og gjete dem? Dise dyrene har en grufull død. Vet du at i Spania blir jakthundene hengt etter en vellykket jakt fordi dette sees på som en ære for hundene? Og at mennesker ha laget en arena hvor de forlyster seg med å drepe okser, og dette kaller de kultur? Uansett hvilket land du adopterer ifra vil du finne slike grusomheter. At du blir opprørt skjønner jeg så inderlig godt. Nei menneske er noe jeg ikke er stolt av å være. Det kan diskuteres i det evinnelige om hva man skal engasjere seg i. Jeg blir mest opprørt over hvor grusomme menneskene velger å direkte være. -forresten kunne vi flytte denne diskusjonen til åpent forum.

Aaaaahhh...hvorfor sa du ikke det før?!?

Høres ut som alle slankekurers mor, spør du meg!

;-)

...leenie glemte en viktig ingrediens, du må ha litt hakket spekesild eller ansjos opp i også....., og ikke hør på leenie, det smaker skikkelig digg!

Bon apetitè:)

...leenie glemte en viktig ingrediens, du må ha litt hakket spekesild eller ansjos opp i også....., og ikke hør på leenie, det smaker skikkelig digg!

Bon apetitè:)

Nei, nei, nei. Forestill deg at du skulle spist ånden din dagen derpå. SÅNN smaker det!

Men sant nok. Jeg glemte de små fiske-likene.

Annonse

.....å slippe å adoptere fra korea/kina:

Fæle ting skjer i ALLE land, også i samtlige land som frigir barn for adopsjon.

Å bruke argumentet som at det blir "vanskelig å forklare for barnet/andre" er latterlig.

Barnet skal da ikke måtte stå til ansvar for noe som helst i fødelandet, og jeg ser ikke noen grunn til at dere som foreldre skal måtte det heller.

Å være glad for at dere ikke skal måtte reise til disse landene viser bare sneversynthet og at dere faktisk må ha tenkt lite over hva som skjer i deres valgte land.

Det var jeg som hadde dette innlegget og må bare klare opp i en del misforståelser. Selvfølgelig mener jeg ikke at det er barnas skyld at slik styggedom skjer. Ingen mennesker er født som onde dyremishandlere. Men jeg følte med gru på hvordan jeg selv skulle kunne klare å forklare for mitt adoptivbarn (om det var koreansk og så slike negative oppslag i avisen) at dette faktisk skjer hele tiden i Korea. Jeg har ikke noen problemer med hva andre mennesker spiser. Hund, katt og andre dyr som vi regner som kjæledyr er selvsagt like god mat som sau og ku. MEN problemet er lidelsene de utsetter dyrene for. Det er ren og skjær ondskap. Ikke noe mer å si om den saken, synes nå jeg. Og ondskap satt i system griper meg like hardt om det gjelder dyr eller små barn.

hvilket land skal du adoptere fra da????

Ondskap skjer i alle land, og med ditt argument slipper du straks opp for land......

.....å slippe å adoptere fra korea/kina:

Fæle ting skjer i ALLE land, også i samtlige land som frigir barn for adopsjon.

Å bruke argumentet som at det blir "vanskelig å forklare for barnet/andre" er latterlig.

Barnet skal da ikke måtte stå til ansvar for noe som helst i fødelandet, og jeg ser ikke noen grunn til at dere som foreldre skal måtte det heller.

Å være glad for at dere ikke skal måtte reise til disse landene viser bare sneversynthet og at dere faktisk må ha tenkt lite over hva som skjer i deres valgte land.

Var i Korea for 2 mnd. siden for å hente vårt lille barn... Et fantasktisk land, med en gjestfrihet man skal lete lenge etter.Denne diskusjonen er rett og slett tåpelig!

Selvsagt skjer det fæle ting i verden - overalt - hele tiden. Kan jo bare nevne vårt eget lands jakt på seler...

Uansett, jeg NEKTER å føle at mitt barn i fremtiden skal føle skyld eller ansvar for sitt fødelands "feil". Her må vi ta alle landene på godt og vondt - uansett hvor i verden vi er født!

Annonse

Gjest heller ikke undertegnet

Det var jeg som hadde dette innlegget og må bare klare opp i en del misforståelser. Selvfølgelig mener jeg ikke at det er barnas skyld at slik styggedom skjer. Ingen mennesker er født som onde dyremishandlere. Men jeg følte med gru på hvordan jeg selv skulle kunne klare å forklare for mitt adoptivbarn (om det var koreansk og så slike negative oppslag i avisen) at dette faktisk skjer hele tiden i Korea. Jeg har ikke noen problemer med hva andre mennesker spiser. Hund, katt og andre dyr som vi regner som kjæledyr er selvsagt like god mat som sau og ku. MEN problemet er lidelsene de utsetter dyrene for. Det er ren og skjær ondskap. Ikke noe mer å si om den saken, synes nå jeg. Og ondskap satt i system griper meg like hardt om det gjelder dyr eller små barn.

La oss si du adopterer fra Colombia, hvordan vil du da forklare barnet ditt dette om at Colombia er et av de "verste" land hva narkotika angår? Slakting av barn på åpen gate i Brasil? Barneprostitusjon i Thailand og på Filipinene? Indias barnebruder? Bare for å nevne noen få ting av grusomhetene som finnes OG SOM VÅRE BARN IKKE ER SKYLD I!

Syns det opprinnelige innlegget ditt, men også det siste er lite gjennomtenkt.

Gjest BlirMammaSnart!

Nå har jeg lest hele tråden, og min mening er som da jeg begynte og lese den fortsatt: "hur dum får man bli!"

Verden er full av onskap, og slik ser det ut i skrivende stund at den vil fortsette og være en stund. Dette gjelder ikke bare Korea. Og om slike ting er avgjørende for hvor du skal adoptere fra, må jeg påpeke at jeg synes det er "meget spesielt".

Så til ikke undertegnet, var dette første gang du leste avisen, så at fæleting skjer i verden, var det jo jammen på tide at skylappene ble revet bort.

Jeg vil påpeke at jeg ville blitt like forbannet om det ikke gjalt det landet jeg skal adoptere fra, men f.eks. India.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...