Gå til innhold

Noen ganger blir jeg så lei...

Anbefalte innlegg

...av de gamle som bestandig skal skryte av hvor flink jeg er til å snakke norsk!

... og som spør om hva jeg syns om kulda.

...og hun damen som bestandig blir så imponert over at jeg skal bli lærer. "Ja, det er vel vanskelig med språket! Jammen er du flink!"

... og som sier "ja, du er heldig som kom hit. Du trives, ikke sant?"

..."har du skaffet deg et sted å bo?" (...)

..."ja du får vel penger av staten du. Barnebarnet mitt jobber i tillegg til studiene han." Jeg svarer "Ja, han må vel det for å finansiere narkotikaforbruket". Hun svarer "Ja, han er en snill gutt, Morten" (?)

..."ja du savner vel familien din, tenker jeg" "Nei ikke særlig, de bor rett borti her" "å, de er her de også?" "ja..."

Jeg må slutte å jobbe i hjemmesykepleien. Det frister fælt å hive oppi et par sovetabletter ekstra i dossettene noen ganger. Men det er fæsleg moro for de jeg jobber sammen med... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77544-noen-ganger-blir-jeg-s%C3%A5-lei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

....og jeg skjønner godt at du blir lei! Samtidig håper jeg at du greier å se at dette antaglig bare er en klossete form for omsorg. Pluss en porsjon uvitenhet....

Jeg blir også lei noen ganger når eldre slektninger f.eks. sier at jeg er heldig som ikke har barn for da slipper jeg alle de problemene som følger med dem (de refererer da til sta tenåringer, narkotika etc.). Antagelig er det vel ment som trøst, men det føles ikke sånn.... Selvfølgelig er det forskjell på slike kommentarer og det du opplever som jo egentlig er rasisme, men poenget mitt er at det nok ikke er vondt ment fra de som sier det. Det er rett og slett uvitenhet og mangel på evne til å se hvordan det de sier virker på andre.

....men jeg skjønner som sagt godt at du er lei. Det virker jo som du gir en del kommentarer tilbake i ny og ne, og det er nok absolutt på sin plass! Det er jo sånn man kan endre på uvitenheten.

Vil også gjerne si at jeg syns du har mange bra innlegg her på DOL leenie! Fortsett med det, - jeg tror det er mange av oss som har stor glede av å lese dem. Vi har nok mye å lære av deg.....

Hei leenie

Noen av kommentarene og dine svar var virkelig morsomme. Du burde skrive dem ned (de fleste av dem) og lage tekst til en standup komiker eller til et innslag på tv eller også en bok til mine adoptivbarnebarn.

Når de når din alder, kan de kanskje komme til å trenge litteratur om emnet: "Norsk nordmann fra utlandet: Colombia/India/Kina/etc."

Foreløpig er femåringen overbevist om at han er verdensmester i det meste. Jeg prøver å få frem at det er fint at vi er flinke på forskjellige felter og at vi trenger alle. Selvfølelsen hans er på topp, ikke så rart når alle liker ham og skryter av ham, og eldre damer sier hvor pen han er. Da kan han si:"Du er pen du også!"

Gjett om han sjarmerer oss i senk! Håper det fortsetter slik.

Hei leenie

Noen av kommentarene og dine svar var virkelig morsomme. Du burde skrive dem ned (de fleste av dem) og lage tekst til en standup komiker eller til et innslag på tv eller også en bok til mine adoptivbarnebarn.

Når de når din alder, kan de kanskje komme til å trenge litteratur om emnet: "Norsk nordmann fra utlandet: Colombia/India/Kina/etc."

Foreløpig er femåringen overbevist om at han er verdensmester i det meste. Jeg prøver å få frem at det er fint at vi er flinke på forskjellige felter og at vi trenger alle. Selvfølelsen hans er på topp, ikke så rart når alle liker ham og skryter av ham, og eldre damer sier hvor pen han er. Da kan han si:"Du er pen du også!"

Gjett om han sjarmerer oss i senk! Håper det fortsetter slik.

Galgenhumoren lenge leve :)

Takker for svar. Må innrømme at selv om jeg blir litt lei, så syns jeg disse episodene er litt morsomme selv også. Og hvorfor skulle jeg ikke i det minste se det morsomme i det?

Kanskje jeg virkelig burde skrive det ned? Slik uvitende naivitet kommer til å dø ut med sykehjemsgenerasjonen. Det er jo egentlig ganske mye som er verdt å ta vare på som kommer til å dø ut med den generasjonen...

Galgenhumoren lenge leve :)

Takker for svar. Må innrømme at selv om jeg blir litt lei, så syns jeg disse episodene er litt morsomme selv også. Og hvorfor skulle jeg ikke i det minste se det morsomme i det?

Kanskje jeg virkelig burde skrive det ned? Slik uvitende naivitet kommer til å dø ut med sykehjemsgenerasjonen. Det er jo egentlig ganske mye som er verdt å ta vare på som kommer til å dø ut med den generasjonen...

Hei leenie

I dag skjedde det for første gang at noen spurte om mitt lille barnebarn (blanding indianer og hvit) kunne snakke norsk. Hva skulle hun ellers snakke? Hun kom hit 17.mai i fjor.

Dessuten er hun så liten ennå at hun bare kan si æsj, vovvov, gakkgakk etc. Norsk nok det der for meg!

Så kanskje jeg skulle lære henne litt spansk?? Så kan hun leve opp til folks forventninger, jeg vet bare ikke hva æsj, vovvov, gakkgakk heter på spansk.

Hun er en kjempefestlig unge og vi trives sammen. Vi må bare ha noen morsomme svar til neste anledning vi får pussige spørsmål.

Hilsen stolt farmor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...