Gå til innhold

Ventetiden.......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tobarnmamsen

Hei yngst? -

Jeg kan svare litt for Colombia: For øyeblikket er det kun det offentlige barnevernet som tar i mot nye søkere. Når du er godkjent i Norge, bruker dere/AF kanskje et par måneder på papirinnsamlig og oversettelse/legalisering av dokumenter som følger søknaden. I Colombia antyder vel AF ventetiden til å være 6-10 mnd nå, tror jeg. Dersom de åpner for nye søkere til de private barnehjemmene, vil antakelig ventetiden der være betydelig lengre. Køene der er lange nå, og en ventetid på 1-2 år etter at papirene er sendt utlandet er vel ikke usannsynlig.

Etter tildeling får man reise etter ca 14 dager. Flybilletter og visum må skaffes, og det tar vanligvis ikke lang tid.

Lykke til med valg av land hvis det er der du er nå!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77876-ventetiden/#findComment-401378
Del på andre sider

Hei!

Ser du har fått to svar om Colombia. Når det gjelder Sri Lanka, så varierer det nok en del. Men - jeg skal svare så godt jeg kan:

Når det gjelder ventetid fra godkjenning til tildeling, så er det det som varierer. Etter godkjenning så går det vel ca. en måned for å samle sammen papirene som skal sendes til Sri Lanka (som oversetting av sosialrapport + en del nye papirer som skal skaffes). Det er likt uansett hvilket land du adopterer fra. Så svaret på spørsmålet ditt er at fra papirene blir sendt ned til Sri Lanka så har det i det siste gått 6-12 mnd til tildeling. Dvs. i 2001 gikk det ca. 12 mnd, og i 2002 har gjennomsnittet vært 6 mnd. Det er altså umulig å si nøyaktig.

Men - så kommer det andre spørsmålet ditt, og der tror jeg Sri Lanka er helt unikt: Du kan reise med én gang tildelingen er offisiell, dvs. så fort du klarer å skaffe flybilletter! Vi var på Sri Lanka nøyaktig 10 dager etter at den offisielle tildelingsfaksen kom til AF, og det var pga fulle fly før det :-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77876-ventetiden/#findComment-401476
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...