Gå til innhold

Vaksinert!

Anbefalte innlegg

I går ble familien vaksinert for forestående Colombia-tur. Hepatitt A og gulfeber til ungene, det samme til oss voksne, og i tillegg skal vi tilbake å ta difteri, polio og stivkrampe.

M/drikkevaksine for reisediare og en annen greie jeg ikke husker, tror jeg vi kommer ut med ca. 3.500 i utgifter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Asksmommy!

Jeg bare lurte på hvor lang tid i forveien man må vaksinere seg. Vi har våre papirer hos translatøren hos AF, og håper på å sende de til ICBF i slutten av nov. Har fått antydet at vi kan få tildeling i mai-juli 2003.

Hilsen fra

Like lurt å gjøre det med en gang - hepatittvaksinen (A+B) skal du f.eks. ta 2 ganger - med 1 mnd mellomrom og dersom du tar enda en sprøyte 6 mnd etter er du vaksinert for 10 år. Dråpevaksinen (mot diare-tarmbakterier) skal du imidlertid ikke ta før 1 uke før avreise.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-405758
Del på andre sider

Like lurt å gjøre det med en gang - hepatittvaksinen (A+B) skal du f.eks. ta 2 ganger - med 1 mnd mellomrom og dersom du tar enda en sprøyte 6 mnd etter er du vaksinert for 10 år. Dråpevaksinen (mot diare-tarmbakterier) skal du imidlertid ikke ta før 1 uke før avreise.

Hva slags vaksiner trenger/bør vi Thailandsfarere ha? Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt ennå. Men så ligger jo du to måneder foran da:-) Vet du pris på de forskjellige også? Er det slik at pris varierer mye med hvor man tar vaksinene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-405861
Del på andre sider

Hva slags vaksiner trenger/bør vi Thailandsfarere ha? Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt ennå. Men så ligger jo du to måneder foran da:-) Vet du pris på de forskjellige også? Er det slik at pris varierer mye med hvor man tar vaksinene?

Oi-oi-da må du finne nærmeste vaksinekontor (ingen krise enda). Dersom det er mer enn 10 år siden du tok stivkrampe/difteri og polio-bør du få påfyll av disse vaksinene (2 sprøyter). Når du skal til Thailand bør du ha hepatitt A-vaksine også. Vi fortalte at vi skulle adoptere og ble anbefalt hepatitt A+B. Vi tok dermed dette. Vet ikke om det er slik for hep. A, men vi tok først 1 sprøyte, deretter en ny 4 uker etterpå. Dersom vi tar enda en ny sprøyte om 6 mnd er vi visst sikret at vaksinen skal vare i min. 10 år - og vi skal ganske sikkert tilbake til Thailand, så det har vi tenkt å gjøre. I tillegg fikk vi resept på vaksine mot tarmbakterier som vi skal ta en uke før avreise.

For 6 hep A+B-sprøyter, 2 polio og 2 difteri/stivkrampe-sprøyter (datteren min fikk difteri/stivkrampe på skolen i høst) betalte vi ca 3000 kr. Tarmbakterievaksinen (3 stk) kostet 1000 kr i tillegg. Vet faktisk ikke om dette er nasjonale priser eller priser satt av vår kommune. Det kan f.eks. være at konsultasjonsgebyret som var innbakt i denne summen varierer mellom kommunene ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-405882
Del på andre sider

Annonse

Oi-oi-da må du finne nærmeste vaksinekontor (ingen krise enda). Dersom det er mer enn 10 år siden du tok stivkrampe/difteri og polio-bør du få påfyll av disse vaksinene (2 sprøyter). Når du skal til Thailand bør du ha hepatitt A-vaksine også. Vi fortalte at vi skulle adoptere og ble anbefalt hepatitt A+B. Vi tok dermed dette. Vet ikke om det er slik for hep. A, men vi tok først 1 sprøyte, deretter en ny 4 uker etterpå. Dersom vi tar enda en ny sprøyte om 6 mnd er vi visst sikret at vaksinen skal vare i min. 10 år - og vi skal ganske sikkert tilbake til Thailand, så det har vi tenkt å gjøre. I tillegg fikk vi resept på vaksine mot tarmbakterier som vi skal ta en uke før avreise.

For 6 hep A+B-sprøyter, 2 polio og 2 difteri/stivkrampe-sprøyter (datteren min fikk difteri/stivkrampe på skolen i høst) betalte vi ca 3000 kr. Tarmbakterievaksinen (3 stk) kostet 1000 kr i tillegg. Vet faktisk ikke om dette er nasjonale priser eller priser satt av vår kommune. Det kan f.eks. være at konsultasjonsgebyret som var innbakt i denne summen varierer mellom kommunene ??

Ooops, så mye dette ble da... Mamma har mast lenge om at dette måtte jeg da se å få undersøkt... :-) men jeg har tatt det veldig med ro. Lurer litt på om alle "thai-farere" tar de samme vaksinene, eller om det er stor forskjell på hva som blir anbefalt at man tar... Jeg har fått følelsen av at det har variert litt i forhold til andre land.

Jeg synes jeg ante en noe pessimistisk holdning her om dagen i forhold til det å få hentet gullgutten før jul. Jeg føler virkelig med deg, men tror ikke du skal ta sorgene på forskudd heller... Eller kanskje du bare vet mer enn jeg gjør. Var det ikke nytt møte i DPW i går da? Da _ kan _ det vel komme nyheter når som helst da....?

Krysser til jeg blir blå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-405996
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Ooops, så mye dette ble da... Mamma har mast lenge om at dette måtte jeg da se å få undersøkt... :-) men jeg har tatt det veldig med ro. Lurer litt på om alle "thai-farere" tar de samme vaksinene, eller om det er stor forskjell på hva som blir anbefalt at man tar... Jeg har fått følelsen av at det har variert litt i forhold til andre land.

Jeg synes jeg ante en noe pessimistisk holdning her om dagen i forhold til det å få hentet gullgutten før jul. Jeg føler virkelig med deg, men tror ikke du skal ta sorgene på forskudd heller... Eller kanskje du bare vet mer enn jeg gjør. Var det ikke nytt møte i DPW i går da? Da _ kan _ det vel komme nyheter når som helst da....?

Fra VB fikk vi opplyst at den eneste vaksinen vi trengte hvis vi skulle holde oss i Bangkokområdet var HepA. Samme sa smittevernslegen i kommunen vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-406029
Del på andre sider

Jo, det var møte i DPW i går og ventingen denne uka har dermed vært ekstra ille - også fordi lille smil har bursdag i morgen. Tenkte jeg skulle klare å unngå å mase på VB - det er jo neppe noe hjelp i det - så jeg har ikke ringt (enda), men i morgen tidlig er jo Linda tilbake på jobb - og da håper jeg så inderlig at hun har grunn til å ringe meg.......

Når det gjelder vaksiner, så er det jo mange som reiser på ferie til Thailand for tiden uten vaksiner. Guttene våre er jo også vaksinert mot både hep A+B, så de smitter oss neppe. Hep.A smitter imidlertid veldig lett - bl.a. i badevann/bassenger o.l. og Hep. B blir visstnok anbefalt dersom du skal ha kontakt med "lokalbefolkningen". Jeg tar derfor ingen sjanser - både av hensyn til lille smil og til storjenta mi.Det passer jo ganske dårlig å bli syk når vi kommer hjem.... Difteri/stivkrampe/polio er uansett greit å ha - men difteri/stivkrampesprøyta var ganske vond - jeg hadde skikkelig vondt i armen i 3-4 dager etterpå. (Håper du ikke har sprøyteskrekk slik at jeg skremmer deg ordentlig nå...) Datteren min var livredd sprøyter og ville først ikke reise til Thailand når hun hørte at hun måtte ta vaksiner. Vi lovte henne bedøvelse (Emla bedøvelseskrem). Hun fikk dette første gang, men så måtte hun ta stivkrampesprøyta på skolen - og da var det visst verre å komme med bedøvelseskrem på arma enn å tåle sprøytestikket - så dermed ble den sprøyteskrekken kurert. Den siste sprøyta tok hun lett som ingenting. Det er uansett godt å ha det unnagjort!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-406030
Del på andre sider

Fra VB fikk vi opplyst at den eneste vaksinen vi trengte hvis vi skulle holde oss i Bangkokområdet var HepA. Samme sa smittevernslegen i kommunen vår.

Ja, vi ble også fortalt at vi måtte ha Hep. A, men det ble også sagt at vi burde ta påfyll av polio, difteri/stivkrampe + Hep.B. Vi ble også fortalt at dersom vi hadde planer om å oppholde oss i Nord-thailand eller besøke nasjonalparker o.l. burde vi ta malaria-vaksine i tillegg. Dette gjorde vi imidlertid ikke, men generelt sett synes jeg at vaksiner er en veldig enkel måte å unngå masse trøbbel på - vi tok derfor polio, stivkrampe/difteri, Hep.A+B.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-406042
Del på andre sider

Hei Asksmommy!

Jeg bare lurte på hvor lang tid i forveien man må vaksinere seg. Vi har våre papirer hos translatøren hos AF, og håper på å sende de til ICBF i slutten av nov. Har fått antydet at vi kan få tildeling i mai-juli 2003.

Hilsen fra

Hei, Valmue. Alle vaksinene, bortsett fra Gulfeber og drikkevaksinen, varer i 10 år. Hep. A er en helt ny variant -- en sprøyte og 10 år, slik jeg forsto det. Gulfeber (og Hep A ?) bør være tatt ca 10 dager før avreise, de andre er det ikke så nøye med. Tror drikkevaksinen skal tas 1-2 uker før avreise, men at den tas i flere doser. Vi sjekket på folkehelsa på nettet, men fikk aller best info av smittevernkontoret i kommunen (Sandvika for vår del). Jeg hadde nok bare ventet litt hvis jeg var deg, men igjen, det greieste er å sjekke med proffene. Fikk som sagt annen info der enn den som er gitt her på forumet, siden vaksinene forandrer seg og fornyes litt. Ta en telefon, så har du roen på hva du trenger. Vi håper å reise før jul, kanskje januar, hvis det er en indikasjon på hvordan vi tenker :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-406137
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Ja, vi ble også fortalt at vi måtte ha Hep. A, men det ble også sagt at vi burde ta påfyll av polio, difteri/stivkrampe + Hep.B. Vi ble også fortalt at dersom vi hadde planer om å oppholde oss i Nord-thailand eller besøke nasjonalparker o.l. burde vi ta malaria-vaksine i tillegg. Dette gjorde vi imidlertid ikke, men generelt sett synes jeg at vaksiner er en veldig enkel måte å unngå masse trøbbel på - vi tok derfor polio, stivkrampe/difteri, Hep.A+B.

Malaria_vaksine_?

Er det ikke tabletter, da? Som man begynner å ta så og så lang tid før man reiser og fortsetter med mens man er der? Har alltid hørt det, jeg - OG at de kan gi "kjekke hallusinasjoner". :-D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-406325
Del på andre sider

Malaria_vaksine_?

Er det ikke tabletter, da? Som man begynner å ta så og så lang tid før man reiser og fortsetter med mens man er der? Har alltid hørt det, jeg - OG at de kan gi "kjekke hallusinasjoner". :-D

Blander meg litt inn her, jeg:-)

Det er riktig at Malaria - vaksinen kommer i tablettform, og skal tas en stund før, under og etter opphold i bl.a. India. Men det er kun den ene typen som kan gi hallusinasjoner, Lariam. Vi har imidlertid bare tatt Klorokin...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-406400
Del på andre sider

Annonse

Malaria_vaksine_?

Jeg spurte ikke i hvilken form malaria-vaksinen kom - tenkte bare at det ikke var nødvendig for oss. Men helsesøsteren på vaksinekontoret sa at hun nettopp hadde vært på kurs og at de nå faktisk ville anbefale malaria-vaksine til folk som skulle på ferie til Phuket. Men jeg antar at dette er litt overdrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78427-vaksinert/#findComment-407037
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...