Gå til innhold

Jeg klarer ikke å pumpe meg


Charly

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg lurer på hva dere gjør dere om ikke pumper dere hvis dere skal ta dere en tur på byen? Min lille jente på 6 uker tar flaske og morsmelkerstatning. Men problemet er at jeg ikke klarer å pumpe meg, synes det var utrolig smertefult. Hva skal jeg gjøre hvis jeg skal være borte fra henne noen timer og har melkespreng? Dumt spørsmål kanskje, men hvis dere har noen gode råd så er jeg takknemmelig:)

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Vet ikke hva slags pumpe du har, men du gjør nok noe feil, for vondt skal det ikke være! Jeg bruker Avent håndpumpe og er fornøyd med den. Pass på at du setter den riktig sammen! Det kan også være lurt å pumpe litt for hånd til melken begynner å renne, så ikke pumpa får denne oppgaven... Aternativt kan du håndpumpe hele tida, men det synes jeg er litt sølete. Babyshop leier ut elektriske pumper som jeg også har hørt bra ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags pumpe du har, men du gjør nok noe feil, for vondt skal det ikke være! Jeg bruker Avent håndpumpe og er fornøyd med den. Pass på at du setter den riktig sammen! Det kan også være lurt å pumpe litt for hånd til melken begynner å renne, så ikke pumpa får denne oppgaven... Aternativt kan du håndpumpe hele tida, men det synes jeg er litt sølete. Babyshop leier ut elektriske pumper som jeg også har hørt bra ting om.

Spør en lege om du kan få resept på nesespray med hormoner som starter utdrivningsrefeleksen. Da går det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en lege om du kan få resept på nesespray med hormoner som starter utdrivningsrefeleksen. Da går det lettere.

Takk for forslagene jeg fikk, skal prøve pumpen en gang til. Jeg brukte Avent håndpumpe. Brystvortene ble helt lilla og det føltes som om de sprengte, det kom ca 20 ml. tilsammen. Men da var de ikke sprengte, det var ikke så mye melk i de kanskje.

Fra en ammende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Charly. Det er viktig å stimulere utdrivningsrefleksen før du pumper eller håndmelker.Da triller du brystknoppen mellom fingrene noen minutter før du pumper. Alternativet er nesespray med syntocinon som en anbefalte.Har du prøvd å pumpe rett etter amming om morgenen? Har du prøvd håndmelking? Spør om helsesøster eller en du kjenner som ammer kan vise deg håndmelking.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med å pumpe mens jeg ammer. Hun spiser altså ev det ene brystet mens du pumper det andre.

Ellers klarte ikke jeg heller å få ut mer en 20-30 ml på hvert bryst uten at det hadde gått minst 6 timer siden forrige amming.

Frys ned melka etterhvert. Du kan fylle mer melk oppå frossen melk hvis du kjøler den først.

Hold gjerne på flere dager for å få til en porsjon. Da må du selvsagt planlegge litt og pumpe i god tid, eller sørge for å ha noen porsjoner i fryseren til enhver tid. Husk å merke posene med dato:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...