Gå til innhold

Fra barn til ungdom

Anbefalte innlegg

Elene1365380402

Jeg har en sønn på 12 som fikk diagnosen ADHD like etter skolestart. Han er ikke hyperaktiv, men har så store lære og konsentrasjonsvansker at han ofte likevel kan virke sånn.

Han bruker Ritalin 2 ganger daglig og følges opp av både assistent og pedagog, men henger etter faglig. Ved overgang til ungdomsskolen er det nå snakk om å søke spesialskole på grunn av lærevanskene....

Er det noen der ute som har erfaringer med gutter i denne alderen og videre skolegang? og ikke minst denne varianten av ADHD?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79165-fra-barn-til-ungdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

har en gutt på 11 år som akkurathar fått diagnosen ADHD, han er som gutten din, han har store lærevansker, spesielt i matte, leseing og skriving har egen ped og assistent. han begynte med ritalin i mai, og det har skjedd en rivende utvikling i skolesammenheng. Fra og ha en gutt som for 1/2 år siden var på 10+3 nivå, har han nå begynt med ganging, han bruker 3 kl bøker i matte. Men for meg er det stort, jeg trodde han skulle bli værende på + og - resten av livet.

Han sliter med å skrive og forme bokstavene, men det går fremover. Jeg lurer også på hvordan det vil gå med han senere.

Han er som din sønn ikke noe klassisk ADHD barn, det tok BUP nesten 5 år før de kom fram til at det var ADHD han hadde,i tilegg til ADHD har han også autistiske trekk, som har gjort at han sliter mye med angst, fikk vite at ca 20% av de med ADHD har autistiske trekk.

Hvis du har lyst å maile meg privat, er adr

[email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79165-fra-barn-til-ungdom/#findComment-414875
Del på andre sider

hei!

har en gutt på 11 år som akkurathar fått diagnosen ADHD, han er som gutten din, han har store lærevansker, spesielt i matte, leseing og skriving har egen ped og assistent. han begynte med ritalin i mai, og det har skjedd en rivende utvikling i skolesammenheng. Fra og ha en gutt som for 1/2 år siden var på 10+3 nivå, har han nå begynt med ganging, han bruker 3 kl bøker i matte. Men for meg er det stort, jeg trodde han skulle bli værende på + og - resten av livet.

Han sliter med å skrive og forme bokstavene, men det går fremover. Jeg lurer også på hvordan det vil gå med han senere.

Han er som din sønn ikke noe klassisk ADHD barn, det tok BUP nesten 5 år før de kom fram til at det var ADHD han hadde,i tilegg til ADHD har han også autistiske trekk, som har gjort at han sliter mye med angst, fikk vite at ca 20% av de med ADHD har autistiske trekk.

[email protected]

Min 14 åring er som din, og har begynt på ungdomskolen, (utsatt skolestart) . Han stortrives i å være en del av alle. og om han skulle gå på spesialskole, ville han mistet helt den lille selvtilliten han har. Han sliter med matte, og har omtrent ingen konsentrasjon. Men er i allefall en "lykkelig" person som gjør så godt han kan, uten at noen forlanger noe annet.

Om han ikke får karakterer og annet en deltatt etter endt skolegang, så har han i vertfall fått jobbet etter sitt eget tempo. Han bruker lengere tid på å lære, men blir veldig glad når temaet på skolen sitter istedet for å late som om det sitter.

Han har andre evner som han er unik i nemlig musikk, og har ekstra undervisning i det. Altså. han har begynt tidlig på sin musikalske "karriere", og kommer helt sikkert til å utdanne seg videre etter endt ungdomskole. Det at skolen blir tilrettelagt betyr at barna får utøve det de er best i.

Men spesialskolen ville stigmatisert ham til noe annet en den supre gutten han er.

Han er ikke Hyper, men ...han har mye ticks. og det hemmer ham Tourettesyndrom og ADHD henger sammen, likeså autisme osv osv. Men personligheten er bare super.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79165-fra-barn-til-ungdom/#findComment-415215
Del på andre sider

Elene1365380402

hei!

[email protected]

Takk for svar dere!

Jeg står ovenfor så mange valg og syntes det er så dårlig kompetanse på dette området - det ender med at mye går på magefølelse.

Hyggelig å vite at det finnes flere der ute som har erfaringer.

Nå fikk jeg akkurat en mail om et nytt preparat som er laget av en Dr. Blum (som et alternativ til Ritalin o.l.) - for noen uker siden fortalte noen meg om et dataprogram de jobber med i Sverige som påvirker hjernen og som kan brukes av barn med ADHD.... siden Ritalinen ikke har gjort under for skolearbeidet lurer jeg på alternativene.... noen gode erfaringer på dette området?

Ellers er jeg enig med deg Trompet, at det er bra å jobbe med de gode egenskapene!

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79165-fra-barn-til-ungdom/#findComment-420404
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...