Gå til innhold

Å "slå"

Gjest ikke undertegnet idag...

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet idag...

Vår herligste jente fra Kina, er 22 mnd. Av og til "tester" hun ut å "delje til" mamma i ansiktet. Og så synes hun det er så gøy når mamma blir glad igjen etter å ha fått en kos. Ikke sjelden når jeg viser at jeg blir lei meg (før kosen), "svarer" hun med å "slå" seg selv på hodet, for da må hun få en kos (av meg), for å bli "glad igjen".

Hun har også "slått" tre andre (aldri andre barn), det er særlig når hun føler godt kjent med, og trygg på dem.

Ellers er hun vår mest fantastiske solstråle, grei og snill som dagen er lang, vi har utrolig mye morsomt, og hun virker absolutt veldig glad, og fornøyd. Så dette er ikke noe stort problem, men det er så rart når det skjer...

Noen som har lignende erfaringer eller vet råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79301-%C3%A5-sl%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Jeg vil starte med å si at de mange barn slår i perioder, så det er ikke noe uavnlig i det, men ingen ønsker at barna slår.

Og i enkelte tilfeller kan ting etterhvert utvikle seg til å bli et problem.

Ut fra det du skriver, ser det ut for meg som at du og jenta har kommet inn i et mønster der jenta opplever å få "belønning" i form av kos når hun slår. Spesielt med tanke på at hun også slår seg selv for å få kos.

Jeg skjønner kosinga egentlig er ment for å "si unnskyld" Ut fra det lille du har fortalt tror jeg rett og slett at jenta di har feiltolket det.

Mitt råd er å prøve å irettesette jenta når hun slår, og heller passe på å gi masse kos i andre situasjoner. Så får dere heller ta runden med å lære å si unnskyld senere når hun har blitt litt større.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79301-%C3%A5-sl%C3%A5/#findComment-412798
Del på andre sider

Hei på deg! jeg synes også dette høres ut som et ganske vanlig og "ufarlig" problem foreløpig, men jeg skjønner også at det er noe du ønsker å endre. Slik det er nå vet jenta di at når hun slår - får hun kos og det "oppfordrer" dermed til slåing. En relativt vanlig teknikk for å endre uønsket adferd er enten som brilleslangen sier - gi irettesettelse og ikke kos akkurat da, og en annen metode er å unnlate å gi oppmerksomhet når barna gjør noe vi ikke ønsker at de skal -(rett og slett overse henne). Det viktigste er at hun ikke får positiv oppmerksomhet (kos) akkurat da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79301-%C3%A5-sl%C3%A5/#findComment-412954
Del på andre sider

Gjest øøøøøøøøøøøø

Hei på deg! jeg synes også dette høres ut som et ganske vanlig og "ufarlig" problem foreløpig, men jeg skjønner også at det er noe du ønsker å endre. Slik det er nå vet jenta di at når hun slår - får hun kos og det "oppfordrer" dermed til slåing. En relativt vanlig teknikk for å endre uønsket adferd er enten som brilleslangen sier - gi irettesettelse og ikke kos akkurat da, og en annen metode er å unnlate å gi oppmerksomhet når barna gjør noe vi ikke ønsker at de skal -(rett og slett overse henne). Det viktigste er at hun ikke får positiv oppmerksomhet (kos) akkurat da.

Ja dere har jo så rett så rett, vi skal kose ennnnda mer ellers, og så skal jeg bli mer konsekvent. Hun tester jo også grensene for hva som er slåing og hva som er "morsomdytting", men nå skal jeg ta for meg at det er ubehagelig uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79301-%C3%A5-sl%C3%A5/#findComment-414027
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...