Gå til innhold

Liker ikke å amme...


Gjest sliten og lei

Anbefalte innlegg

Gjest sliten og lei

Sikkert som å banne i kjerka på dette forumet, men jeg tror ikke jeg liker å amme. Poden er 16 dager, og det har vært et slit fra første øyeblikk. Nå har vi funnet ut av teknikken, forsåvidt, men han er en kraftig liten plugg med sterke kjever. Han spiser "normalt" ellers, men har et par perioder i løpet av døgnet (den ene på natta) hvor han er umettelig i flere timer. Dette resulterer i at jeg ammer 10-15 ganger i døgnet. Jeg har vondt i puppene mine, og av og til føler jeg at jeg ikke orker mer! Han går dessuten litt for sakte opp i vekt, og jeg har veldig lyst til å gi ham morsmelktillegg en gang i løpet av natta. Var på nippet i natt. Jeg er så sliten, og føler meg "utsugd". Den siste måneden av svangerskapet var svært tøff, og fødselen var dramatisk. Jeg skulle så gjerne ha sovet en natt. Babyen skriker i mange timer hver natt, og jeg orker snart ikke mer av hele amminga. Skal prøve så godt jeg kan å fortsette, men jeg tviler på at det blir noe særlig mer enn en måned. Hvis jeg slutter å amme, føles det som om jeg (vi) har et problem mindre, og kan slappe litt mer av i vissheten om at han får nok mat.

(Jada, jeg vet alle fordelene med å amme, ikke gi meg dårligere samvittighet med å repetere dem for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du selv sier , du vet alle fordelene med amming.

Men jeg synes ikke at du skal gå på akkord med deg selv og kreftene dine, derfor synes jeg at du med god samvittighet skal gi gutten di morsmelktillegg.

Han vokser nok opp til å blie en stor kraftig plugg uansett ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min førstemann ble "umettelig" om kvelden/natta fra han var ca 4-5 uker. Han ville kun ligge ved puppen, dette kunne vare i maaaange timer (6-7). Jeg lot han gjøre det...Etterhvert ble jeg lei og sliten, vi skjønte jo ikke hva det var. Det endte med at vi prøvde kiropraktor og vi begynte å gi han morsmelktillegg om kvelden. Hva som gjorde utslaget vet jeg ikke, men gutten ble rolig, og god og tykk nesten med engang.

Det jeg vil si er at det KAN være kolikk, du skrev om en tøff fødsel, eller at han er sulten. Gutten min fikk morsmelktillegg kun om kvelden til han var ca 6 mnd, ellers bare morsmelk. Da fikk han pupp ca 1 gang om natta.

Håper du kanskje har en "pappa" som kan hjelpe deg gjennom denne kneika. For det jeg prøver å si er at det behøver jo ikke være enten eller, det kan jo være begge deler...det fungerte for oss iallfall.

Lykke til! Håper du snart får kose deg med babyen og livet!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninamor

Gutten min var også skikkelig glupsk de første ukene, han ville helst ha puppen i munne døgnet rundt. Vi begynte med smokk, og da roet han seg, nå vil han bare ha puppen dersom han er sulten.

Kan du ikke prøve med erstatning rett før han legger seg om kvelden og se om han sover bedre om natta av det? Og kanskje kan pappa'n ta en økt med flaske i løpet av natta, dersom babyen fortsetter og vil ha mat så ofte som du beskriver? Det er kjempeviktig at du har litt overskudd til å kose med babyen din, og kanskje orker du også å fortsette ammingen hvis du kan få litt avlastning?

Lykke til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære sliten og lei. Det høres ut som om situasjonen ville bedre seg for deg om du fikk hjelp til å løse noen av problemene. Du sier du har vondt i brystene. Hva slags smerter er dette? Er du sår? Du sier han går langsomt opp i vekt og at du ammer ofte. Har du fått hjelp til å vurdere sugingen for å være sikker på at han suger effektivt? Bor du i Oslo kan du kontakte Aker ammepoliklinikk for å få konkret hjelp. Bor du ikke der så anbefaler jeg at du tar kontakt med helsestasjonen eller Ammehjelpen. Selv om du bestemmer deg for å gi noe tilegg er det viktig at du får løst disse peroblemene slik at du kanskje kan oppleve noe positivt ved ammingen.

Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...