Gå til innhold

Hvordan fikk du mistanke om at noe var galt med barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym mor

Hva så du etter? Hvordan oppdaget du det og hvilke mistanker hadde du?

hvordan er oppførselen til barnet ditt? Og hvor tidlig oppdaget du dette?

Fortell meg litt om fasen før, under og etter diagnosen for ADHD?

Jeg aner ikke hva som er galt med barnet mitt, bare vet at noe ikke stemmer. Det trenger ikke være noe så alvorlig at det er en sykdom. Men jeg ser at barnet mitt skiller seg ut fra andre barn i samme alder. Barnet mitt gjør mye rart og galt. Selvsagt kan det være en måte å få oppmerksomhet på. Men selv når vi er alene og barnet har min fulle oppmerksomhet finner barnet mitt på rare ting.

Er litt fortvilet nå, men vi er kommet så langt at vi skal ha basismøte med skolen.

Tips og råd mottas med takk

Fortsetter under...

Heisann.

Sønnen min har add, og det var nok i barnehagen bekymringene startet. I såpass ung alder er det vanskelig å si hva som er vanlig etter alderen, og hva som kan skyldes andre ting. Sånn kort kan jeg nevne punkter som å ikke kunne vente på oppmerksomhet -overhodet, å ikke kunne lese de andre barnas signaler, å ikke kunne holde tråden i en aktivitet m.m. Nå er sønnen min åtte. Han sliter fortsatt med det sosiale: han kan bryte inn i andres lek uten å på noen måte ville ødelegge), og så ikke skjønne noe når andre blir sinte. Han klarer ikke å holde oppmerksomheten om en aktivitet særlig lenge, og blir distrahert av den minste ting, inkludert sin egen tankeverden...

Faglig har han hatt stor framgang i det siste, men ting jeg kan nevne der er dårlig finmotorikk, og et behov for å holde fingrene i aktivitet. Dette gjør at han får gjort lite, og dermed ikke vist hva han kan.

Han har perioder der han kan skjære endel grimaser, som kan minne om tics (som ved tourettes: Barn med adhd kan få tics i mindre grad). Dette kan skyldes spenninger/irritasjoner i huden, er noe usikker. Jeg vet om en annen gutt med adhd som kunne få verbale tics, der han gjentok et ord gang på gang.

Noen foreldre vet fra tidlig av at noe er "galt" med barnet, grunnet et unormalt høyt aktivitetsnivå. Dette hadde ikke min sønn, men så har han heller ikke med den hyperaktive biten i sin diagnose. Skjønt, han har jo sine øyeblikk.. Vi har lært at det lønner seg å ligge unna grønt snop..

Det er fint at du skal ha et møte med skolen, og jeg håper dere får i gang et godt samarbeid. Selv om din sønn ikke skulle ha en bokstavdiagnose, så fortjener han å bli tatt på alvor, slik at han ikke utvikler problemer som kan forvanske skoletiden hans i årene fremover.

Gjest anonym mor

Heisann.

Sønnen min har add, og det var nok i barnehagen bekymringene startet. I såpass ung alder er det vanskelig å si hva som er vanlig etter alderen, og hva som kan skyldes andre ting. Sånn kort kan jeg nevne punkter som å ikke kunne vente på oppmerksomhet -overhodet, å ikke kunne lese de andre barnas signaler, å ikke kunne holde tråden i en aktivitet m.m. Nå er sønnen min åtte. Han sliter fortsatt med det sosiale: han kan bryte inn i andres lek uten å på noen måte ville ødelegge), og så ikke skjønne noe når andre blir sinte. Han klarer ikke å holde oppmerksomheten om en aktivitet særlig lenge, og blir distrahert av den minste ting, inkludert sin egen tankeverden...

Faglig har han hatt stor framgang i det siste, men ting jeg kan nevne der er dårlig finmotorikk, og et behov for å holde fingrene i aktivitet. Dette gjør at han får gjort lite, og dermed ikke vist hva han kan.

Han har perioder der han kan skjære endel grimaser, som kan minne om tics (som ved tourettes: Barn med adhd kan få tics i mindre grad). Dette kan skyldes spenninger/irritasjoner i huden, er noe usikker. Jeg vet om en annen gutt med adhd som kunne få verbale tics, der han gjentok et ord gang på gang.

Noen foreldre vet fra tidlig av at noe er "galt" med barnet, grunnet et unormalt høyt aktivitetsnivå. Dette hadde ikke min sønn, men så har han heller ikke med den hyperaktive biten i sin diagnose. Skjønt, han har jo sine øyeblikk.. Vi har lært at det lønner seg å ligge unna grønt snop..

Det er fint at du skal ha et møte med skolen, og jeg håper dere får i gang et godt samarbeid. Selv om din sønn ikke skulle ha en bokstavdiagnose, så fortjener han å bli tatt på alvor, slik at han ikke utvikler problemer som kan forvanske skoletiden hans i årene fremover.

Takk for svaret ditt. Har nå vært på basisteam møte. Det gikk for så vidt greit og barnet mitt skal henvises til pp tjenesten for testing. Da var det snakk om teste konsentrasjonsvansker og modenhet. Disse konsentrasjonsvanskene er ikke noe vi har sett til hjemme, men lar skolen gjøre som de mener er best.

Men jeg må si at jeg får litt ståpels i nakken når det blir snakk om barnevern og ppt. Jeg ba om all informasjon jeg kunne få av dem, før jeg gikk med på møte med barnevern og henvisning til ppt. Dette basisteam møte ble alt for mye styrt av klokka og ble litt feil for meg. Men skal nå ha møte med ppt og barnevernet hver for seg. Så får vi se hvordan dette går. Jeg ble advart om den lange ventetiden og dette burde vel gjøres ganske raskt.

Men jeg sitter nå med blandende følelser her. Har panikk for hjemmebesøk. Har aldri likt det og selv helsesøster har ikke vært på hjemmebesøk hos oss. Jeg føler at vi blir satt på utstilling og analysert for alt.

Nå får vi se hvordan dette går, men angsten er der.

Takk for svaret ditt. Har nå vært på basisteam møte. Det gikk for så vidt greit og barnet mitt skal henvises til pp tjenesten for testing. Da var det snakk om teste konsentrasjonsvansker og modenhet. Disse konsentrasjonsvanskene er ikke noe vi har sett til hjemme, men lar skolen gjøre som de mener er best.

Men jeg må si at jeg får litt ståpels i nakken når det blir snakk om barnevern og ppt. Jeg ba om all informasjon jeg kunne få av dem, før jeg gikk med på møte med barnevern og henvisning til ppt. Dette basisteam møte ble alt for mye styrt av klokka og ble litt feil for meg. Men skal nå ha møte med ppt og barnevernet hver for seg. Så får vi se hvordan dette går. Jeg ble advart om den lange ventetiden og dette burde vel gjøres ganske raskt.

Men jeg sitter nå med blandende følelser her. Har panikk for hjemmebesøk. Har aldri likt det og selv helsesøster har ikke vært på hjemmebesøk hos oss. Jeg føler at vi blir satt på utstilling og analysert for alt.

Hei igjen.

Ja, når det gjelder konsentrasjon, så er det vel vanlig at dette først merkes i skolen, da de stiller andre krav enn i hjemmet. Men det kan jo hende de finner ut at kravene ble for store for din sønn? Unger er forskjellig, og utvikler seg i ulikt tempo.

Jeg synes ikke du skal la en henvisning til ppt skremme deg. Det er dette de jobber med, å finne ut av hva som må til for det enkelte barn for å gi en akseptabel skolesituasjon. Jeg har ikke vært involvert med barnevern i forbindelse med noe av dette, men det kan jo være at i din kommune er enkelte relevante tiltak o.l. tillagt dem.

Elene1365380402

Hei,

Jeg skjønner deg veldig godt!

Nå vet ikke jeg hvilken del av landet du bor i, men jeg vil anbefale på det sterkeste at du sjekker om det finnes kompetansesentere, institusjoner o.l. som kan gi deg mer informasjon om bokstavdiagnoser evnt. litteratur. Det at du er i dette forumet er bra og desto mer kunnskap du har om det som kan være tilfelle for barnet ditt, desto sterkere blir du i prosessen. PPT er nødvendig for skolen for tildeling av resursser (de er ikke landets fremste eksperter på ADHD), men som foreldre står du fritt til å hente kunnskap og styrke hvor du vil. Du kjenner barnet best, du bestemmer og andre skal i samarbeid med deg, hjelpe til med å finne en god løsning for barnet ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...