Gå til innhold

Gammel barnebok om adopsjon

Anbefalte innlegg

Var på loppemarked i helgen. Der kom jeg over en bok av Berit Brænne som jeg husker fra jeg selv var liten. Boken var om Tamar og Trine. Tamar var en liten arabergutt som ble funnet syk og forlatt et sted i Afrika, husker ikke hvor. I allfall ble til at Tamar ble med Trine hjem til Norge og ble hennes lillebror.

Et år senere skulle Tamar og Trine være med mor og far på en ny stor båtreise, denne gang til landet der det er stille om morgenen. Dette var i 1959, rett etter Koreakrigen og det var mye nød og elendighet.På et sykehus som var drevet av norske leger fant de lille TAI-MEI som var foreldreløs og bare hadde en gammel mann til å passe på seg. Mor og Tamar og Trine ble selvfølgelig veldig glad i den lille piken. Mor hadde jo selvfølgelig et stort og godt hjerte og fikk ordnet det slik at TAI-MEI fikk bli med dem hjem til Norge og være TAmar og Trines lillesøster.

Det er ganske morsomt å lese hvor enlelt og ukomplisert alt var.Alle var jo selvfølgelig glade for at disse snille menneskene fra landet der isbjørnene bor kom og reddet lille TAI-MEI.

Jeg sjønner jo at fremstillingen er enkel for at datidens barn skulle forstå, men jeg synes nå likevel historien er ganske rosenrød. Men det var gøy å lese denne boka igjen som voksen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80337-gammel-barnebok-om-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den historien husker jeg godt fra "Barnetimen for de minste".

Jeg er født i 1959 (altså et av "datidens barn", og må ha hørt den tidlig på 60-tallet

mimrer gamle

Huff, ja. Jeg husker godt Tamar og Trine. Også Tørris, men det har jo ingenting med adopsjon å gjøre.

Men Berit Brænne likte jeg egentlig ikke!

Mon tro hvordan våre unger ville reagert på de bøkene, tror de er ganske utdaterte!

Men apropos adopsjon i gamle dager; laban, du husker vel også disse vakre, fremmedartede "Koreabarna" på 60-tallet? Husker jeg syntes de var så utrolig skjønne og eksotiske....

Huff, ja. Jeg husker godt Tamar og Trine. Også Tørris, men det har jo ingenting med adopsjon å gjøre.

Mon tro hvordan våre unger ville reagert på de bøkene, tror de er ganske utdaterte!

Men apropos adopsjon i gamle dager; laban, du husker vel også disse vakre, fremmedartede "Koreabarna" på 60-tallet? Husker jeg syntes de var så utrolig skjønne og eksotiske....

Tørris og dyra hans, ja. Berit Brænne hadde veldig karakteristisk stemme (og veldig rar r?) Jeg hadde lav toleranse for dialekt den gangen.

Det var ingen Koreabarn i min umiddelbare nærhet, men jeg husker jeg leste en artikkel i KK (som moren min kjøpte - og jeg lærte tidlig å lese) om en familie som hadde adoptert to jenter derfra. Det store poenget i artikkelen var at de hadde adoptert hele to stykker.

Og så husker jeg veldig godt en annonse. Antakelig må jeg ha lurt på hva den egentlig betydde siden jeg kan overskriften utenat ennå: "Koreas fattige små må ikke glemmes, selv om vi nå har fått Midtøstens flyktninger å stri med!" Det må ha dreid seg om fjernadopsjon eller en pengeinnsamling, tror jeg.

Tørris og dyra hans, ja. Berit Brænne hadde veldig karakteristisk stemme (og veldig rar r?) Jeg hadde lav toleranse for dialekt den gangen.

Det var ingen Koreabarn i min umiddelbare nærhet, men jeg husker jeg leste en artikkel i KK (som moren min kjøpte - og jeg lærte tidlig å lese) om en familie som hadde adoptert to jenter derfra. Det store poenget i artikkelen var at de hadde adoptert hele to stykker.

Og så husker jeg veldig godt en annonse. Antakelig må jeg ha lurt på hva den egentlig betydde siden jeg kan overskriften utenat ennå: "Koreas fattige små må ikke glemmes, selv om vi nå har fått Midtøstens flyktninger å stri med!" Det må ha dreid seg om fjernadopsjon eller en pengeinnsamling, tror jeg.

Jeg danset ballett med en sånn vakker skapning fra Korea! Hun måtte få lov til å være sommerfuglen, vi andre var bare markblomster.

Men, jeg har visst forvillet meg litt, laban, vi kan da ikke pludre her inne på et forum vi ikke har noe å gjøre på....

He-he......jeg var en av de;-)

Annonse

Gjest En ventende mamma

...om Tamar og Trine osv, den var faktisk med å forme mine positive holdninger til adopsjon, slik at jeg helt siden jeg var barn har hatt lyst til å adoptere når jeg ble voksen! Og slik ble det altså!

Morsomt at du nevner dïsse bøkene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...