Gå til innhold

At foreldre skjenker sine mindreårige barn..

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Bør det straffes ?

I følge loven er det straffbart i like stor grad for foredre, og politiet sier det skal anmeldes som en straffbar handling, men noen foreldre tror visst de har en slags amnesti ?

Bør de ha det ?

Innlegget under Åpent frum kom litt uheldig ut, så vi prøver på nytt. Jeg vet det er mange der ute som har gjort dette, og jeg syns det er direkte kriminelt. Å lære å drikke hjemme er bare tull, mener jeg, en ungdom skal vente så lenge som mulig med å smake alkohol, da får de et avslappet forhold til det, og ikke den krampaktige trangen til å drikke seg drita på hver fest. Får de den vanen i ung alder, kan det lettere føre til tyngre misbruk senere.

Fortsetter under...

Gjest mamma til tre

Er vel på et vis enig med deg, vi kan ikke lære barna at grenser er til for å flyttes for mye. Noen prinsipper bør vi ha - og å gi dem alkohol før de er gamle nok er jeg imot. Det er ulovlig, og jeg klarer ikke å henge med i et eneste argument for at det er bra å gi dem alkohol.

Hvorfor skal vi lære dem å drikke???? Ser ingen grunn til det. Men om foreldrene bør straffes?? Ja på et vis mener jeg det, de kunne kanskje få bot el. men det er faktisk barnevernet som blir koblet inn dersom noen blir "oppdaget" og det er jo kanskje straff godt nok??

Men uansett så mener jeg at argumenter som det er min sønn/datter derfor så bestemmer jeg at det er ok ikke holder. Beklager det er allerede bestemt i norsk lov, som vi alle skal følge...

Kan vi også bestemme at våre barn kan kjøre uten førerkort (de kan jo trafikkreglene), snike på bussen etc. Tror ungdommen har det best dersom vi voksne går foran med et godt eksempel og er foreldre istedenfor å prøve å bare være venner. Vær foreldre, men vis ungdommen respekt og sett grensene på en måte som gjør at de forstår dem.

Ulv I Faarikaal

Er vel på et vis enig med deg, vi kan ikke lære barna at grenser er til for å flyttes for mye. Noen prinsipper bør vi ha - og å gi dem alkohol før de er gamle nok er jeg imot. Det er ulovlig, og jeg klarer ikke å henge med i et eneste argument for at det er bra å gi dem alkohol.

Hvorfor skal vi lære dem å drikke???? Ser ingen grunn til det. Men om foreldrene bør straffes?? Ja på et vis mener jeg det, de kunne kanskje få bot el. men det er faktisk barnevernet som blir koblet inn dersom noen blir "oppdaget" og det er jo kanskje straff godt nok??

Men uansett så mener jeg at argumenter som det er min sønn/datter derfor så bestemmer jeg at det er ok ikke holder. Beklager det er allerede bestemt i norsk lov, som vi alle skal følge...

Kan vi også bestemme at våre barn kan kjøre uten førerkort (de kan jo trafikkreglene), snike på bussen etc. Tror ungdommen har det best dersom vi voksne går foran med et godt eksempel og er foreldre istedenfor å prøve å bare være venner. Vær foreldre, men vis ungdommen respekt og sett grensene på en måte som gjør at de forstår dem.

Ikkeno bedre enn det.

Gjest Persille

Det er vel ikke bare snakk om å sjenke...

Jeg har fått alkohol hjemme, men drikker i dag ytterst sjelden. Søstrene mine likeså...

Nesten alle ungdommer drikker, uavhengig om de får hjemme eller ikke, og i disse smuglersprit-tider, vil jeg si at jeg heller ville gitt datteren min en flaske vin, enn å risikert livet hennes ved at hun drakk noe hun ikke visste hva var...

Om foreldre bør straffes? Vel, det er forskjell på å få et glass vin, eller en pils til middag, evnt. en flaske vin til fest, enn å sende med i "bøtter og spann" til enhver tid...

Vet ikke helt om jeg skal være for eller imot denne saken. Mener bare det er flere ting å ta i betraktning enn alder når det gjelder alkohol.

Ulv I Faarikaal

Jeg har fått alkohol hjemme, men drikker i dag ytterst sjelden. Søstrene mine likeså...

Nesten alle ungdommer drikker, uavhengig om de får hjemme eller ikke, og i disse smuglersprit-tider, vil jeg si at jeg heller ville gitt datteren min en flaske vin, enn å risikert livet hennes ved at hun drakk noe hun ikke visste hva var...

Om foreldre bør straffes? Vel, det er forskjell på å få et glass vin, eller en pils til middag, evnt. en flaske vin til fest, enn å sende med i "bøtter og spann" til enhver tid...

Vet ikke helt om jeg skal være for eller imot denne saken. Mener bare det er flere ting å ta i betraktning enn alder når det gjelder alkohol.

>>Det er vel ikke bare snakk om å sjenke...

Jo, i dette innlegget er det det.

>>Jeg har fått alkohol hjemme, men drikker i dag ytterst sjelden. Søstrene mine likeså...

Ja men ikke alle er så heldige, og en restriktiv holdning til alkohol vil forsinke introduksjonen, og jeg mener det er viktig for barn å vente så lenge som mulig.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Som barn fikk jeg og mine brødre bittelitt likør eller vin i glasset sammen med de voksne når vi hadde selskap hjemme. Alt foregikk i verdige former. Men det var vel kanskje ikke slik skjenking du tenkte på?

Det er ulovlig....

Det er ulovlig....

Herlig. Men vi barna har alle hatt en vanlig avslappet forhold til alkohol. (ok, ikke full kontroll bestandig..)

Derimot min venninne ,i hvis hjem det ikke kunne serveres lettøl engang, hun plukket jeg opp i farlige situasjoner mange ganger...

Ulv I Faarikaal

Herlig. Men vi barna har alle hatt en vanlig avslappet forhold til alkohol. (ok, ikke full kontroll bestandig..)

Derimot min venninne ,i hvis hjem det ikke kunne serveres lettøl engang, hun plukket jeg opp i farlige situasjoner mange ganger...

Hun var heldig som hadde deg.

Gjest mamma til tre

Kanskje, men loven er likevel klar! Jeg mener at en ikke kan sende med unger drikke på fest og være så naive at en tror de kun drikker det de har med....

De som gjør det hadde kanskje holdt seg edru viss de ikke hadde med noe. Resten ser på det som ren bonus fra naive foreldre!

Mener at en ikke skal sende med på fest, og heller ikke servere hjemme. Viss ungdommen kommer hjem sanseløst beruset og du har sendt med dem drikke så har du også vært med å sjenke den så full!!!

Gjest mamma til tre

Ja og min venninne som fikk med seg drikke var den som ble plukket opp i sånne situasjoner hos oss.....

Er nok litt naiv for dette var ganske ukjent for meg.

Lære barna å drikke, liksom... Vel, det har jo en viss fornuft ved seg i og med at det å drikke eller annen rusbruk er noe man må lære å håndtere. At noen aldri lærer, men raver rundt like fårete som en annen fjortis vet jeg ikke grunnen til. Folk som drikker uten stil er pinlig.

Men uansett - nei, jeg støtter overhodet ikke tanken om å servere barn alkohol (eller sigaretter, hasj m.m. for den saks skyld).

Ja og min venninne som fikk med seg drikke var den som ble plukket opp i sånne situasjoner hos oss.....

Jeg tror ikke det finnes noen eksakt fasit, men det er en stor fordel og kunne kommunisere, vise interesse og følge med litt. Dessuten være stabile forbilder for dem.

Annonse

Gjest Persille

Kanskje, men loven er likevel klar! Jeg mener at en ikke kan sende med unger drikke på fest og være så naive at en tror de kun drikker det de har med....

De som gjør det hadde kanskje holdt seg edru viss de ikke hadde med noe. Resten ser på det som ren bonus fra naive foreldre!

Mener at en ikke skal sende med på fest, og heller ikke servere hjemme. Viss ungdommen kommer hjem sanseløst beruset og du har sendt med dem drikke så har du også vært med å sjenke den så full!!!

"Viss ungdommen kommer hjem sanseløst beruset og du har sendt med dem drikke så har du også vært med å sjenke den så full!!! "

Det er klart, og jeg vet at det er sterke meninger om dette. Jeg mener bare at det er forskjell på foreldre som serverer hjemme. Alder på "barnet" må jo også tas i betraktning. Om det er 14 eller 17...

Jeg har ikke lest artikkelen det er snakk om her, så jeg vet ikke hva diskusjonen begynte med. Jeg sier bare at det alltid er flere sider av en sak, og det er ikke alltid slik at alle barn som får en flaske vin hjemme, drikker seg sanseløse og havner på skråplanet i ung alder.

Og alle vet, at vil man drikke, så får man tak i alkohol, uansett alder...

Det må jo være viktigere å skape en holdning til måtehold hjemmefra, enn totalt avhold kanskje. Det avmystifiserer hverfall litt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...