Gå til innhold

hva feiler min sønn.

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg blir mer og mer bekymret for min sønn på 18 år. Han bor hjemme hos meg, hans far og jeg skilte lag for omtrent 1 år siden. Han går på vgs. , men kommer helt sikkert til å stryke fordi han ikke gjør noe som helst av skolearbeid. skulker i stor stil, mye mer enn jeg aner, fordi jeg går på arbeid før han om morgenen. Ruser seg ikke. Svært lite festing, er for det meste hjemme. Er ikke istand til noe, husker ikke beskjeder, roter med penger , bruker alt han har emd det samme, og har svært liten selvtillit. Hvis han møter motstand truer han og blir i verste fall voldelig, dette går utover meg. Har ikke indikasjoner på at han noen gang har vært voldelig mot andre. Oppfører seg bra på skolen iflg. lærer , men er "helt borte" i de timene hvor han er tilstede , ellers mye skulk.

Hvis han blir satt til å gjøre en enkel jobb hjemme f.eks. så ender det med at han enten aldri kommer i gang eller at han gjør jobben så til de grader dårlig at jeg må gjøre det opp igjen. eier ikke personlig hyiene, men er likevel til tider sykelig opptatt av eget utseende. Rommet hans ser ut som en søppeldynge av gamle matrester og sure sokker i skjønn forening. Sier han vil ha seg en liten jobb for å tjene penger, men jeg vet hvordan det kommer til å gå. Er kun opptatt av pengene og skjønner ikke at han må gjøre en insats for å oppnå noe. Kommer til å få sparken p.g.a. skulk etter kort tid. Er redd jeg kommer til å måtte fø på ham til både han og jeg er pensjonister, hvis vi lever så lenge. Det er en del symtomer på borderline har jeg funnet ut. Han vil ikke høre snakk om hjelp, selv benekter han at han feiler noe.(Tvert i mot så er det jeg som er syk) Hva skal jeg gjøre?

PS. Dette er ikke noe som har kommet etter at vi ble alene, problemene har vært der helt siden ungdomsskolealder, men har bare økt på. Har aldri hatt noe nært forhold til sin far, faren var bare opptatt av at sønnen skulle bli skoleflink og noe å "skryte av"til omgivelsene,.Mistenker han for at det var noe av grunnen til at han ikke ville bo sammen med oss mer.Selv har han en høy stilling i en stor bedrift og har gjort såkalt "karriere. Selv tror jeg at dette kan være noe av årsaken, men man kan dessverre ikke stille tiden tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80545-hva-feiler-min-s%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg.

Vet ikke hva som feiler sønnen din, men han burde få hjelp fortest mulig; både for sin egen del - og ikke minst din. Jeg skjønner veldig godt at det er slitsomt for deg, og det er nok også veldig vondt for han. For jeg tror ikke dette er noe han selv har valgt.

Jeg kan ikke noe særlig om borderline, men det er jo veldig mange måter å være borderliner på, så det kan godt være at dette er en av dem.

Du skriver at han ikke vil ha hjelp. Siden han er over 18 år så kan han jo egentlig ikke tvinges til legen heller, men du må bare stå på. Få han til å forstå at han har problemer og at disse kommer til å bli verre hvis han ikke rydder opp. Men det er viktig å gjøre det på en måte slik at han forstår at du jobber _med_ han ikke _mot_ han.

Du kan jo også be han lese litt på forumet, så ser han at han ikke er alene om å slite med sin psykiske helse. Kanskje vil han også få en a-ha opplevelse av at vi andre som sliter også er helt normale mennesker, bare med litt tung ryggsekk.

Hvor er forresten faren i alt dette? Samarbeider dere om sønnen etter skillsmissen?

Beklager at det ikke ble noen konkrete råd, håper du får det av noen som er bedre kvalifisert enn meg.

Ønsker deg virkelig alt godt.

Med hilsen

Dette høres etter min mening ikke helt frisk ut.

Null konsentrasjon - Dårlig impulskontroll - opptatthet av eget utseende men manglende personlig hygiene - tilbaketrekning (?)- benekting av å ha et problem-

Jeg synes definitivt at gutten bør utredes, ja

Lykke til!

Dette minner meg mye om min 18-åring på noen punkter. Rommet (et grishus med klær, skolesaker, mat, kopper/tallerkener, brusflasker i et eneste virvar). Er totalt tiltaksløs, "gidder" ikke noe, skulker skolen og er hun der viser det seg at hun er sløv og slapp.

Igår var vi til legen og "boblen" sprakk. Etter at jeg fikk henne til å snakke om hva problemet var har vi funnet ut at hun lider av dette:

http://www.legejobb.no/showArticle.asp?ArtID=2473&CatID=97

Kan det være mulighet for at din sønn har noe lignende?

Gjest ikke undertegnet

Takk for tips og velmente råd. Det kan godt være at han lider av det som tofee skriver om, det har jeg vært inne på selv og lest om, men i tilfelle så er det noe mer i tillegg. Han benekter enhver form for å søke hjelp, men jeg håper selvfølgelig at han selv innser det snart. han har også et særdeles dårlig kosthold. Jeg smører matpakke til han hver dag, men den følger med tilbake hjem. Istedet blir det sjokolade og brus i kiosken. Middag spiser han omtrent ikke, untatt pizza og burger o.l. Dette går selvfølgelig også ut over budsjettet, da han stadig maser om penger som han bruker opp med det samme enten de er mye elelr lite.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan du si noe om døgnrytmen, og om antall og forhold til venner?

Jeg er redd det er noe alvorlig galt som feiler din sønn. Du bør snarest mulig få han vurdert av fastlegen. Dette kan også gjøres mot den sønns vilje.

I beste fall har han en alvorlig depresjon. I verste fall er det en begynnende schizofreni.

Det er uhyre liten sannsynlighet for at det er BDD som en annen har foreslått.

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Kan du si noe om døgnrytmen, og om antall og forhold til venner?

Jeg er redd det er noe alvorlig galt som feiler din sønn. Du bør snarest mulig få han vurdert av fastlegen. Dette kan også gjøres mot den sønns vilje.

I beste fall har han en alvorlig depresjon. I verste fall er det en begynnende schizofreni.

Det er uhyre liten sannsynlighet for at det er BDD som en annen har foreslått.

han har faktisk 2-3 faste venner, gutter på samme skolen som er greie gutter. Virker som om han også kommer godt overens med flere av guttene i klassen.De tar seg en fest av og til, men det anser jeg som helt normalt. Abslolutt ingen mistanker om stoff hos noen av de. Døgnrytmen er oppe om natta og helst sove til 3-4 neste dag. ettersom han må opp i 7-tiden om morgenen for å gå på skolen får han alt for lite søvn i uka. Dette kombinert emd dålig kosthold må jo gjøre han slapp. har nylig vært på sesjon, ble funnet tjenestedyktig og t.o.m. blitt anbefalt å søke seg inn på MP-kurs. Noen må være lette å lure eller han er god til å spille skuespill. Er forøvrig til å stole på når det gjelder innetider og holder stort sett avtaler. Det er tydelig at han er bunn ulukkelig, men det er helt umulig å komme innpå han.

Nils Håvard Dahl, psykiater

han har faktisk 2-3 faste venner, gutter på samme skolen som er greie gutter. Virker som om han også kommer godt overens med flere av guttene i klassen.De tar seg en fest av og til, men det anser jeg som helt normalt. Abslolutt ingen mistanker om stoff hos noen av de. Døgnrytmen er oppe om natta og helst sove til 3-4 neste dag. ettersom han må opp i 7-tiden om morgenen for å gå på skolen får han alt for lite søvn i uka. Dette kombinert emd dålig kosthold må jo gjøre han slapp. har nylig vært på sesjon, ble funnet tjenestedyktig og t.o.m. blitt anbefalt å søke seg inn på MP-kurs. Noen må være lette å lure eller han er god til å spille skuespill. Er forøvrig til å stole på når det gjelder innetider og holder stort sett avtaler. Det er tydelig at han er bunn ulukkelig, men det er helt umulig å komme innpå han.

Uansett hvilken diagnose dette måtte være, må du få han undersøkt av lege. Det er svært lite trolig at dette "går over" av seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...