Gå til innhold

Spm til NHD: Kan "tankekjør" utløse psykose?

Anbefalte innlegg

Kan "tankekjør" over tid utløse en psykose?

Med "tankekjør" menere jeg at det er høy tankevirksomhet (som en CD plate som du ikke kan få stoppet som omhandler alt fra A til Å), uro,spenning (fysisk), økt uro/spenning etter samtaler/omgang med andre mennesker og søvnproblmer.

Eller vil det i et tilfelle med "tankekjør" som beskrevet ovenfor være mer avgjørende hvorvidt en som person har en "tilbøylighet" for psykoser eller ikke (med det menere jeg at man aldri har hatt en psykose)?

Setter pris på en tilbakmelding.

Fortsetter under...

Bergens jente 26

Hei der.

Jeg kjønner så vanvittig godt hva du mener.'

Jeg må være ærlig å si at jeg mener å ha hørtatman kan få psykose av det.strever med det samme.har ekle tanker og føler forferdelige ting på kroppen pga. tankekjør og problemer.Dette har jeg aldri hatt før.Jeg har fått panikk-angst for ca 7-9 måneder siden.Jeg har nå fått problemer med søvn og forferdelig tankekjør.Noen ganger må jeg "kakke" meg selv i hodet og si til meg selv at jeg ikke holder på å bli gal.

En stund,følte jeg at jeg bare "svevde" rundt hjemme.Gikk aldri ut.Kjente på alle symptomer i kroppen min.Jeg reagerte ikke på de tingene som jeg pleier ellers.

Jeg drakk for å glemme(ps,jeg er ikke alkoholiker).Jeg ville ha piller for å slutte å føle ting på kroppen.

Jeg hadde ikke klippet håret på over 6 måneder og brukte ikke lenger fine klær eller sminke som jeg pleide.Psykose er vel å slutte å reagere?

Kanskje man kan på en måte være midlertidig i det?

Jeg vet ikke.Men jeg skal søke hjelp snart,for panikkangsten min går ikke vekk.Du burde gjøre det samme.Det er flott å kunne snakke med noen.Jeg skal til legen min neste uke eller noe.Jeg driter i om hun synes jeg er teit eller svak.For jeg har vært sterk lenge nok...

Lykke til...og snakk med legen om symptomer og spørsmål.Hilsen meg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det vesentligste ved psykose er den individuelle sårbarheten/psykoseterskelen.

Dersom stress/tankekjør øker til et slikt nivå at terskelen overskrides, vil psykosen være der.

En kan vel også velge å se på det som at tankekjør slik det beskrives av deg er en del av eller forstadiet til en psykose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...