Gå til innhold

Vekt, amming og annen mat. Råd ønskes.

Anbefalte innlegg

Hei mødre og helsesøster.

Var på helsestasjonen i går. Min datter er fem mnd. gammel. Hun veide nå bare 6745gr. og er 67.5 cm lang. Hun har gått veldig ned i forhold til sin kurve. Hun var hele 4 kg. ved fødsel. Så det sier seg jo selv at kurven hennes ikke akkurat har gått i været. Helsesøster sa at det ikke var alarmerende, men klarte jo å snike inn en følelse hos meg om at hun er for tynn.

For 2 uker siden begynte jeg med grøt om formiddagen og nå gav jeg henne litt grøt om kvelden også. Jeg har ammet hele tiden, og ammer selvfølgelig enda. Hun har vært en type som har sovnet fra hele puppen de første mnd.

Etter at hun begynte å være mer våken har hun spist det hun vil til sine tider. 6 måltid i døgnet. Mat er greit men hun er ikke noen storpiser.

Hun er blid omtrent alltid, liker å ligge for seg selv å leke. Hun elsker å ligge på magen, og triller seg rundt begge veier nå. Hun er veldig aktiv og synes alltid å holde på med ett eller annet.

Er hun for tynn? Er det noen andre som har hatt store barn ved fødsel og så har de gått ned i kurven sin?

Jeg har jo begynt å gi henne grøt, men hun synes ikke det er det helt store. Hun brekker seg etter en halv porsjon, og da er det jo vanskelig å få i henne noe mer. Har litt lyst til å vente en stund til med å gi grøt, for hun er tydligvis ikke helt klar for fast føde enda, siden hun brekker seg.

Og skjea har hun enda ikke sjønt noe av. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Håper å få noen innspill fra dere.

Kan ellers nevne at så lenge hun bare gikk på morsmelk har avføringene hennes vært veldig vandige. Men etter at hun begynte med ett måltid grøt har de vært fine.

Takker på forhånd på svar.

Fortsetter under...

Du sier at hun brekker seg etter en halv prosjon grøt og at hun derfor kanskje ikke er klar for fast føde. Lag en mindre porsjon da vel, det er mange barn som bruker lang tid på å venne seg til fast føde. Hva med tynn grøt på flaske? Det elsket tulla mi!

Du sier at hun brekker seg etter en halv prosjon grøt og at hun derfor kanskje ikke er klar for fast føde. Lag en mindre porsjon da vel, det er mange barn som bruker lang tid på å venne seg til fast føde. Hva med tynn grøt på flaske? Det elsket tulla mi!

Hadde det vært så enkelt hadde jeg jo gjort det. Jeg stapper ikke i henne mer enn hun klarer å få ned. Jeg har prøvd både tykk og tynn grøt, og akkurat passe. Tynn grøt på flaske har jeg også prøvd, men det var samme reaksjon.

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære misle. Dårlig vektøking kan skylles at barnet får i seg for lite mat, eller at det er en annen årsak for at økning ikke finner sted. Du skriver at avføringen har vært vanndig og at barnet gulper, har du fått undersøkt dette? Barn som legger lite på seg over tid,bør undersøkes av lege for å utelukke sykdom. Ta kontakt med helsestasjonen for å få hjelp til videre undersøkelse. Fint at du ønsker å fortsette å amme. Gi altid morsmelk før tilbud om grøt. Det er bedre å gi flere små porsjoner med grøt i løpet av dagen enn en stor hvis barnet har lett for å gulpe. Det er ikke uvanlig at barnet har problemer med å få maten i seg med skje i starten, selv om hun er sulten. Øvelse gjør mester. Barn på 5 mnd trenger minst 6 måltider i døgnet, da iberegnet rene morsmelksmåltider.

• 2 uker senere...

Hadde det vært så enkelt hadde jeg jo gjort det. Jeg stapper ikke i henne mer enn hun klarer å få ned. Jeg har prøvd både tykk og tynn grøt, og akkurat passe. Tynn grøt på flaske har jeg også prøvd, men det var samme reaksjon.

har du prøvd middag i steden for grøt?

god hjemmelaga middag pleier å fungere bra,iallefall for mi.

• 2 uker senere...

Hei, jeg synes du skal forsøke med litt annen mat enn grøt. Egen erfaring tilsier at det er bedre å begynne med banan. Det er søtt - akkurat som morsmelken, det er behagelig konsistens når du skraper bananen, og den er en fet frukt slik at barnet får fett i tillegg til fiber. Lykke til!!

Annonse

Du akn jo prøve å gi grøt to ganger om dagen. Min eldste sønn har alltid vært småspist, og har derfor trengt flere små måltider. Den dag i dag greier han ikke mye mat av gangen, og nå er han 2,5 år.

Du kan jo også forsøke å gi litt middag etterhvert. Det er bedre å øke til 3-4 måltider enn et stort grøtmåltid. Når anntall måltider er oppe i 4 kan du gradvis øke posjonene etter hva hun orker. Pupp kan hun jo få ubegrenset av ! Det kan jo hende hun tar en sup, selvom hun virker fornøyd.

Lykke til, da !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...