Gå til innhold

Nettmøte med Tore på sporet i

Anbefalte innlegg

Tore valgte å svare på et spørsmål om adopsjon. Det var faktisk mitt spørsmål (så vet dere hva jeg heter hvis det skulle være kjempespennende å finne ut), og svaret synes jeg var kurant nok. Se på http://www.adressa.no/tjenester/nettmote/article.jhtml?articleID=392804

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• Anki

8

• ruffe

4

• Zirine

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest BlirMammaSnart!

Les: De kontakter familien i god tid først, og ønsker ikke familien kontakt, blir det heller ikke noe møte!!!.

Som sagt har jeg ikke sett så mange program. Tror allikevel at skaden kan være skjedd før selveprogrammet. Stort sett så går det uansett greit.

Vennlig hilsen

Gjest ChiengMai

Tore valgte å svare på et spørsmål om adopsjon. Det var faktisk mitt spørsmål (så vet dere hva jeg heter hvis det skulle være kjempespennende å finne ut), og svaret synes jeg var kurant nok. Se på http://www.adressa.no/tjenester/nettmote/article.jhtml?articleID=392804

Og så jeg som alltid har tenkt meg at en som kaller seg ruffe måtte hete Rolf. Så feil kan man ta. :-)

Gjest forvirret nå

I dette tilfellet ble familien funnet og oppsøkt av en lokal person SOM HELLER IKKE VISSTE OM ADOPSJONENE før han ble kontaktet av Tore-red.

Da denne personen fikk vite om det, var jo allerede "skaden" skjedd for de som hadde satt sin ære i å holde det skjult i alle år. Tror ikke de hadde mye reelt valg mht. å si nei etter det. Tror du?

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på at en lokal person kontaktet av Tore Strømøy eller en lokal person som jobber for samarbeidsorganisasjonen til den norske adopsjonsforeningen som formidlet adopsjonen kontakter den biologiske familien fordi adoptivbarnet ønsker kontakt. Jeg tar da for gitt at begge viser diskresjon. Hvorfor skal det ene være verre enn det andre? Ville du fraråde barnet ditt å ta kontakt når det blir gammelt nok? I så fall, med hvilken rett ville du råde slik?

Hilsen en som blir litt

Gjest ikke undertegnet

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på at en lokal person kontaktet av Tore Strømøy eller en lokal person som jobber for samarbeidsorganisasjonen til den norske adopsjonsforeningen som formidlet adopsjonen kontakter den biologiske familien fordi adoptivbarnet ønsker kontakt. Jeg tar da for gitt at begge viser diskresjon. Hvorfor skal det ene være verre enn det andre? Ville du fraråde barnet ditt å ta kontakt når det blir gammelt nok? I så fall, med hvilken rett ville du råde slik?

Hilsen en som blir litt

Jeg tror det har veldig stor betydning hvem det er som henvender seg til den biologiske familien. Jeg mener det bør skje via adopsjonsforeningen, og ikke via tilfeldig bekjente i det aktuelle landet. Ja, det mener jeg virkelig!

Og dette barnet var jo heller ikke gammelt nok til å få hjelp av adopsjonsforeningen. Det er vel gode grunner til at regelen er at barnet må være 18 år.

Jeg ønsker faktisk at mine barn skal kunne finne tilbake - hvis de vil. Når de blir 18. Og jeg håper de klarer det. Men jeg ville aldri sette igang noen slags "privat" detektivvirksomhet før det. (Ikke etterpå, heller)

Men jeg vil altså ikke si noe negativt om den norske familien som valgte å gjøre det på denne måten. Satser kanskje på at adopsjonsforeningen hadde gitt sin "velsignelse" også. Det jeg er kritisk til, er programledelsens framgangsmåte. + at dette trengte ikke hele det norske folk å se! Syns jeg.

Gjest ikke undertegnet

Jeg er så enig med deg!

Og jeg syns ikke svaret var tilfredsstillende. Han sier jo at de IKKE har kontaktet adopsjonsforeningen. Det er drøyt, syns jeg!

Annonse

Ser dere diskuterer Tore...

Ta en kikk på flere av svarene Tore har gitt på spørsmål i "Adressa"..

Sakset ut et:

Spørsmål:

Hvem har ideene?

Hvordan kommer ideene til programmene dine? Er det bare folk som kontakter dere, eller er det du og dine folk som kontakter mulige objekt? (Lurer)

Svar:

De fleste ideer kommer fra brev og henvendelser vi får fra publikum. Vi får tusenvis hvert år. Jeg tror godt jeg kan si at vi har fått to, tre saker hver dag siden vi startet. Mange lurer på om alle sakene vi løser kommer på tv. Det gjør de ikke. De som ikke vil på tv, får løsningen uansett. Vi tvinger ingen.

Legg merke til de siste setningene. Ingen tvinges til å stå fram.

Bare til informasjon.

Hilsen

Gjest heller ikke undertegnet

Jeg er så enig med deg!

Og jeg syns ikke svaret var tilfredsstillende. Han sier jo at de IKKE har kontaktet adopsjonsforeningen. Det er drøyt, syns jeg!

Var det ikke opp til familien som ønsker kontakt å eventuelt snakke med AF i denne saken? Jeg syns ikke det er opp til AF å bestemme hvordan adoptivbarn skal forholde seg til bakgrunnen sin! Det bør være en grense for hvor mye vi ønsker å pålegge adopsjonsformidlerne etter at adopsjonen er gjennomført for mange år siden.

"Jeg foreslår at så lenge man ikke vet noe om hvordan Tore på sporet har gått frem, så bør han heller ikke bli kritisert for dette som bl.a du nevner."

Jeg har faktisk ikke kritisert TpS eksplisitt heller. Og jeg vet ikke hvordan teamet hans jobber i detalj heller. Jeg tviler ikke på at de, etter egen vurdering, prøver å gå varsomt fram.

Men jeg kritiserer gjerne hele konseptet for det. Jeg liker overhode ikke at de gjør det, om det ligger aldri så gode hensikter og rutiner bak. De trenger også mange års kjennskap til det enkelte adoptivland (vite hva som er heldig og uheldig), i tillegg til en god tillit hos landets adoptivmyndigheter. Dette har enkelt og greit ikke TpS. Og uansett hvor "riktig" de jobber, så vil arbeidet deres kunne få uheldige konsekvenser. Giverlandet liker neppe at vi lager underholdning med rot i problemene deres, at vi ikke bruker de offentlig godkjente adopsjonsforeningene våre til dette arbeidet istedet.

Jenta kan uansett oppsøke sitt biologiske opphav når hun er 18 år - på egenhånd. At TpS hjelper henne og familien nå, 3 år før hun er myndig, ser jeg ikke på som problematisk.

Jenta kan uansett oppsøke sitt biologiske opphav når hun er 18 år - på egenhånd. At TpS hjelper henne og familien nå, 3 år før hun er myndig, ser jeg ikke på som problematisk.

Det er da ingen som påstår at det er et problem for deg... :-)

Jeg synes NRK (og andre) bør holde seg for god for slik Ricki Lake TV.

Med vennlig hilsen

Gjest sierdetjegmener

Var det ikke opp til familien som ønsker kontakt å eventuelt snakke med AF i denne saken? Jeg syns ikke det er opp til AF å bestemme hvordan adoptivbarn skal forholde seg til bakgrunnen sin! Det bør være en grense for hvor mye vi ønsker å pålegge adopsjonsformidlerne etter at adopsjonen er gjennomført for mange år siden.

Bra svart!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...