Gå til innhold

Morsmålsundervisning (langt)

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Har bare lyst til å fortelle dere at nå har vår sjarmør på nylig fylte 5 år begynt med morsmålsundervisning i barnehagen.

Vi kom hjem fra Thailnand for 14 måneder siden. For å vedlikeholde språket og styrke ham i norsk før første skoleår søkte vi og fikk to språklig assistent i 30% stilling (hurra for kommunen !).

Han har lært masse norsk dette første året, men med førevarprinsippet og argumenter om viktigheten av å utvikle sitt mosmål parallelt med norsk fikk vi dette til.

Han sluttet å svare våre thai venner og meg på thai allerede i januar, men liker enda "oversettelses leken" d.v.s. jeg sier ordet på thai og han sier det norske ordet.

Nå har han hatt sin assistent tre dager og er kjempesliten når han kommer hjem. men liker henne. Spørsmål om opphav og hvorfor vi er hans mamma og pappa har kommet i det siste. Mulig vi har vekket spørsmål og minner, men når han spør svarer vi og han synes å goddta det. Avslutning på en slik runde i dag (om han ha vært i min mage) var "mamma, jeg er fakstisk glad i deg"

:-))

Dette kal bli spenende å se, vi ønsker ikke å presse ham, men har også sett at han kan miste info og falle utenfor lek i BH fordi han ikke helt skjønner hva som blir sagt, nå kan assistenten forklare det.

Så får vi se hva som skjer..

må også få gratulere alle med tilldeling og reisebeskjed ser jo at her skjer ting, jeg er bare så kjempetreg til å skrive.

ha en god kveld :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81377-morsm%C3%A5lsundervisning-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at dere har fått innvilget morsmålsundervisning til sønnen deres! Godt også at kjemien stemmer med morsmålslæreren. Kjempefint om du forteller noe om erfaringene dere gjør på et senere tidspunkt også, hvis du syns det er greit. Det er et tema som interesserer meg ihvertfall.

Mange hilsener fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...