Gjest Trøtta Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hei! Min datter på 5,5 mnd er ivrig i matfatet nattestid, og jeg har latt henne få så ofte hun vil (ofte 1-3 timer mellom måltidene, hun sovner fort etter at hun er forsynt). Natta hennes varer fra 19 til 6-7. Nå kjenner jeg for min egen del at det hadde vært deilig med en hel natts søvn snart, kreftene og overskuddet er litt i mangelvare på grunn av disse travle nettene. Hun har ikke fått grøt enda, men jeg begynner snart! Hun er småspist, blir fort forsynt - spiser hun mer bare gulper hun opp overskuddet, det gjelder både om natta og om dagen. Blir det drastisk å kutte nattmat fra kl 19 til 6 med en gang hun er 6 mnd? Eller bør jeg først kutte ut måltidene som er selve natta for meg, og puppe henne siste gang når jeg legger meg? Vi har tenkt å ha en sånn "avvenningshelg" der pappa'n tar henne om natta. Bør han da la henne ligge i senga, eller bør han ta henne opp for å trøste henne? Får hun da bare en ny uvane, eller vil hun slutte å våkne når matfatet ikke er tilgjengelig? Vi har senga hennes på vårt rom, bør hun ligge på et annet når hun er avvent? Jeg har et barn fra før, men han tok smokk, og da var det nokså lett å "lure" han med den gjennom natta. Datteren min er overhodet ikke interessert i det, hun liker bare "the real thing"...¨ Gode råd mottas med stor takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81576-hvordan-avvenne-med-nattpuppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Kjære Trøtta. Det finnes endel forskning på spedbarn og søvnvaner, men ikke entydige svar på hva som hjelper. Det foregår også en debatt blandt fagfolk om hvorvidt disse metodene er til gavn eller skade for barnet. Spedbarn trenger trygghet og omsorg foruten mat for å trives. Barn er like forskjellige som oss voksene også når det gjelder søvnvaner og spisevaner. Det har de fleste fleregangsforeldre erfart. Søvnforskere mener at når barnet er ca 6 mnd gammelt, er det mulig å sove ca 6-8 timer istrekk. Ikke før barnet er 10-12 mnd gammelt kan man forvente at det kan sove 10-12 timer sammenhengende. Fortsatt er det flere prosent av 1 åringer som våkner 1-flere ganger pr natt selv etter igangsatte tiltak. Barn som er småspist og gulper lett, kan trenger oftere mat for å trives. Noen praktiserer at mor ammer barnet før hun selv går å legger seg for natten. Spedbarn i denne alderen sover urolig og drømmer mye. Det tar ca 30 min mellom hver gang barnet er oppe i lettsøvnfasen. I denne fasen er det mye lyd og bevegelse som kan tolkes som om barnet er våkent. Roer barnet seg etter et minutt eller to? Trenger det litt stryking over kinn eller er det mat som teller? Det er det kun barnets foreldre som etter hvert blir eksperter på å tolke. Det er slitsomt å være småbarnsforeldre med mangel på nattesøvn. Noen henter inn tappt søvn ved å legge seg sammen med barnet på dagtid.Det er lov å spørre om avlastning fra venner eller familie. Velger man å prøve ut metoder bør man forsikre seg at barnet er friskt, får nok mat, at banet ikke lever i en konfliktfyllte hverdag og at far og mor er enige om hva som bør gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81576-hvordan-avvenne-med-nattpuppen/#findComment-437672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nathalie Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Hei! Mitt råd: Vent til barnet er ca. 8 måneder. Ta puta di under armen, og legg madrassen på stua. Kjøp Sov i ro, og stapp i øra. La pappan ta babyen tre netter på rad. Bestem sammen på forhånd hvilket klokkeslett som babyen skal få mat, vi har sagt etter 6. Pappan har lov til å klappe, smokke, bysse, ta opp, vogge osv. Men ikke gi flaske! Funka for oss med to barn. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81576-hvordan-avvenne-med-nattpuppen/#findComment-447851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.