Gå til innhold

NHD - andre.. nekte å ta piller eller gi etter for presset?

Anbefalte innlegg

hei.

jeg bare lurer på en ting, jeg. Vil behandleren min se på meg som vanskelig og vrang siden jeg ikke vil ha medisiner..? vil de se på det som at jeg ikke vil ta i mot behandling eller no?

vil liksom ikke miste den lille hjelpen jeg får, men jeg vil heller ike ha piller. ække sjuk,liksom. og er livredd for bivirkninger. og vil kunne drikke. osv... kan bare ikke gå på piller!

kan jeg aldri bli bedre uten piller? (sliter da med depresjon og litt angst)

håper på svar så fort som mulig, siden dette påvirker meg og går utover samtalene m psyk.

Fortsetter under...

Du skriver ikke hvilken behandler du går til (psykolog, psykiater eller fastlege) og ulike behandlere vil se ulikt på bruk av medikamenter. Jeg har selv vært deprimert og fått vellykka behandling for dette med SSRI (såkalte lykkepiller). Bivikningene trenger ikke være særlig merkbare, du kan f.eks. antakelig nyte alkohol som før.

Men det må være opp til deg om du ønsker å forsøke piller eller ikke. Det er behandlerens ansvar å sørge for en atmosfære hvor denne problematikken kan tas opp på en måte som ikke oppleves som press og fører til frykt for sanksjoner hos pasienten. Jeg syns du skal ta dette opp med behandleren din - fortell hvorfor du er skeptisk til medisinering og si at du føler deg pressa hvis det er slik du opplever det.

hei...

Jeg har prøvd 4 forskjellige ssri, alle over lengre perioder, og jeg har bare hatt negative erfaringer. Kjenner flere som har fått et bedre liv pga, samme medisiner, så det er nok veldig individuelt. Har også erfart å bli sett på som vanskelig (og nærmest bli skjelt ut) av psykolog og lege fordi jeg ikke ønsket å bruke ssri mer bl.a pga store bi-virkninger som f.eks 15kg vektøkning på få måneder( legen forsikret meg at dette ikke var en bi-vikning på den type piller, fikk senere bekreftet at denne pillen var kjent for akkurat det.), og søvnløshet, angst mm. Det jeg har funnet ut er best er å bare hente tabelettene på apoteket, og si at du tar dem til lege/psykolog, uten at man tar det. Må bare legge til at jeg ikke er en "vanskelig" pasient. Jeg møter hos psykolog/lege til avtalt til, og maser ikke ellers. Har også takket nei til sykemelding. Så de burde ikke ha noen grunn til å sukke oppgitt når jeg forklarer at bi-virkningene er verre en effekten av ssri.

Kan godt hende at ssri kan være løsningen for deg, men ta avgjørelsen selv, og ikke la legene tvinge det på deg.

Lykke til.

Gjest ikke undertegnet

Hvordan det blir sett på å ikke ville ta piller, avhenger av legen din. Noen er mindre forståelsesfulle enn andre dessverre.

Selv ble jeg fratatt sykemelding da jeg valgte å gå fra SSRI til Johannesurt pga mange bivirkninger som gjorde hverdagen uutholdelig.

Dette var ikke lov siden jeg hadde annen behandling (psykolog), så sett deg på bakbeina hvis vedkommende prøver seg.

DU som pasient skal ha siste ordet.

Mange har jo fått hjelp da, men for meg har all SSRI-bruk vært pyton. Blitt kvitt litt problemer men fått mange fler.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ingen kan tvinge deg til å ta piller. La det være helt klart først.

På den annen side kan en ikke se svart eller hvitt på dette.

Dersom annen behandling, psykoterapi, sosiale ordninger,trening, sunn livsstil osv ikke har ført frem tross langvarig og seriøse forsøk, vil "presset" om å ta medisiner øke.

Likeledes vil begrunnelsen for ikke å ta medisiner være av betydning. Jeg reagerer litt på dine begrunnelser: "ække sjuk,liksom. og er livredd for bivirkninger. og vil kunne drikke. osv... "

Ække sjuk - hvorfor går du da til behandling?

Vil kunne drikke - hvis du ikke kan stå over drikking noen uker i innkjøringsfasen på medisiner (etter det kan du drikke moderat), spør jeg meg hvor motivert du er for behandling i det hele tatt, eller har du et alkoholproblem?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...