Gå til innhold

Forskjell på PPT og Poliklinikk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

PPT-pedagogisk,psykologisk tjeneste er et spesialpedagogisk hjelpeapparat som skal finnes i hver kommune. De skal først og fremst hjelpe elever som har så store problemer med skolen at skolens egne lærere ikke kan ta seg av det alene. Bemanningen domineres av spesialpedagoger, men de kan også ha psykologer.

En poliklinikk er et sted hvor en får behandling uten innleggelse. Det kan være psykiatrisk poliklinikk, kirurgisk, gynekologisk osv.

Ved barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikker behandler en psykiske lidelser hos barn. I motsetning til PPT er (bør) personalet her domineres av psykologer og leger, en det finnes også sosionomer og pedagoger.

Gjest Jente VK2

PPT-pedagogisk,psykologisk tjeneste er et spesialpedagogisk hjelpeapparat som skal finnes i hver kommune. De skal først og fremst hjelpe elever som har så store problemer med skolen at skolens egne lærere ikke kan ta seg av det alene. Bemanningen domineres av spesialpedagoger, men de kan også ha psykologer.

En poliklinikk er et sted hvor en får behandling uten innleggelse. Det kan være psykiatrisk poliklinikk, kirurgisk, gynekologisk osv.

Ved barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikker behandler en psykiske lidelser hos barn. I motsetning til PPT er (bør) personalet her domineres av psykologer og leger, en det finnes også sosionomer og pedagoger.

Takk for svar!

Gjest jente VK2

Da jeg gikk til PPT gikk jeg til psykolog. Men hun sa til meg at forskjellen var at hun som psykolog ansatt ved PPT ikke hadde lov å gi terapi, men kun støttesamtaler.

Takk for svar, men gosh.... hva er forskjellen på støttesamtaler og terapi da??

*føler meg litt dum her....*

:-)

Og psykiatriske sykepleiere.

Annonse

Takk for svar, men gosh.... hva er forskjellen på støttesamtaler og terapi da??

*føler meg litt dum her....*

:-)

Er vel nå jeg skulle hatt et slags godt svar, men saken var egentlig den at akkurat den timen var jeg ganske utafor og bare hørte på henne, og ikke gadd å svare, så..hm..men det jeg selv tenker og tror er at støttesamtaler blir mer..vel..hva skal jeg si *tenke* at dere prater sammen og kanskje ppt-personen kommer med råd og lytter, mens på en poliklinikk så blir det mer _behandling_ på en måte, mer målrettet..eller, hva vet vel jeg;) satser på at noen med mer peiling kommer og retter opp forvirringen jeg har stelt i stand. Uffameg, tilgi meg og sånt ;) *legge seg og sove* *flire*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...