Gå til innhold

Julegave til et dødt barn..

Anbefalte innlegg

For to måneder siden hendte det grusomme, tragiske at min venninnes 8 år gamle sønn ble drept i en ulykke.

Nå nærmer det seg jul, og hun har gitt beskjed om at de kommer til å kjøpe julegaver til Fredrik, legge pakkene under treet, og åpne dem som vanlig.

Hun vil ikke at det skal gjøres forskjell på Fredrik og småsøsknene hans..

Så langt er alt greit, jeg har ingen problem med å forstå den forferdelige smerten hun må føle.

Men, hun har gitt samme beskjed til alle de som pleier å kjøpe julegaver til Fredrik, og det synes jeg er litt speielt..

Hva skal man kjøpe til det døde barnet? Tenkte på å legge en bamse på graven hans e.l. men de vil altså ha pakker å legge under treet.

I tillegg skal alle vi andre også motta gaver fra Fredrik. Hva gjør jeg? Man sørger forskjellig, og jeg respekterer alle. Det er bare det at jeg tenker på hvilken julaften det vil bli å åpne pakker til en som er død. Hvem skal leke med lekene?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82123-julegave-til-et-d%C3%B8dt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angela1365380318

Kunne ikke sagt det bedre selv en når du sa "man sørger forsjellig", men er du sikker på at hun virkelig sørger?

Sefølgelig skal man ikke bare fortrenge eller glemme barnet, men for meg høres det ut som om hun leker at han lever fremdeles, at hun er i sjokk, ikke vil godta eller fortrenger at han er død ved å la alt være som normalt?

Å gi gaver fra et dødt barn høres litt over grensen for min del, dersom ikke dette barnet har lagt og allerede planlagt å gi denne gaven da, hva mener / føler søskene til denne Fredrik?

Hvis de ønsker det slik trenger vel ikke du bekymre deg for hvordan det vil føles for dem? Kjøp bare det du ellers ville kjøpt til ham? Eller gi en gave til hele familien og skriv barnets navn også på kortet.

Skjønner at du syns det er spesielt, men respekter foreldrenes eksplisitte ønske om hvordan de vil takle det/(ikke takle det ?)denne første vanskelige julen.

mvh,

elingeir1365380372

Kan kun prate ut fra egen erfaring. Mistet min sønn for snart 2 år siden ,og er veldig opptatt at han ikke skal "glemmes" i høytider, bursdager, den dagen han døde og ble begarvet. Det gjør meg veldig vondt at mange har glemt hans bursdag, skulle så gjerne sett at flere husket min lille engel. Det å miste et barn er en forferdelig tragedie som utenforsteånde ikke har en mulighet til å fatte. De kjenner ikke smerten, sorgen og savnet på kroppen slik en mor, far og søsken gjør.

Jeg mener at jeg har et godt forslag til en julepresang: Det finnes en bok som heter 2 fuler levde sammen, det er en vakker liten bok om et barn som blir sykt og dør. jeg tar ofte frem denne boken og leser litt i den.

Kanskje du kan legge med et lys også som de kan tenne på graven. Hva med å hjelpe dem i gang med en hjemmeside.

Lykke til

http://homefree.sensewave.com/~s323334/

Gjest også mamma, til to

Heldigvis har jeg aldri mistet noe barn selv.

Men jeg tror jeg hadde hatt problemer med å skulle ordne pakker til et dødt barn .....

Tror jeg heller ville gjort noe spesielt ut av det å tenne et lys for han el.l. ..... det gjør de sikker allerede, men somsagt så skjønner jeg ikke helt det med å gi pakker til et dødt barn .....

Kjære Sitrus

Det er vanskelig å få innsikt i hva mammmaen og familien til Fredrik nå gjennomlever. Selv om man ikke har problemer med å forstå sorgen eller smerten, så er det vanskelig for andre å sette seg inn i hvordan en familie møter denne endelige, forferdelige sorgen over å miste barnet sitt.

Heller ikke vi andre som har mistet barn, små, store eller voksne vet å svare på "hvorfor" familien ønsker at dere skal gi gaver til Frederik i år også.

Det finnes ikke en fasit på dette, sorgarbeidet er så tungt og mangeartet, og det finnes ikke ett uttrykk som passer oss alle og de som omgir oss. Det er en ekstrem smerte, og ekstrem smerte fører kanskje noen ganger til "ekstreme" uttrykk for denne smerten?

Kanskje du skulle spørre mammaen om hvorfor det er så viktig med julegaver i år? Om de vil fortelle det, kanskje blir det mer "akseptabelt" for dere andre?

Å møte din nærmeste i sorg betyr ikke at du skal gjøre noe som du ikke synes er riktig. Du kan gjøre det du selv føler er riktig. For de som sørger blir verden aldri den samme, og de vil oppleve å ta inn over seg andres reaksjoner siden sorgen også reflekterer våre nære på en brutal måte.

Tenker på familien til Fredrik, og den tunge veien som de akkurat har begynt på.

klemmer fra

Annonse

Jeg ville hatt problemer med å gi gave til et dødt barn, og jeg ville også hatt problemer med å forholde meg til at noen ga gaver til mitt døde barn.

Uansett ønske fra moren - denne gaven ville jeg ikke gitt. Jeg kunne imidlertid ha laga en fin dekorasjon og satt på kirkegården, og sagt at jeg har vært og gitt gutten blomster.

Vi sørger forskjellig, og i prinsippet skal man respektere det - men man skal likevel ikke gå på akkord med det man mener er riktig. For meg er det helt nødvendig å forskjellsbehandle levende og døde søsken, hvis ikke blir det å ikke akseptere døden.

Jeg synes dette høres ut som en mamma som har det fryktelig vondt, og som kanskje er redd for at sønnen hennes skal forsvinne fra tankene til alle dere rundt. Jeg synes du skal snakke med henne, og si hvorfor du synes dette er vanskelig for deg, og samtidig understreke at du fortsatt husker på gutten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...