Gå til innhold

Når telefonen ringer under måltider....

Anbefalte innlegg

...svarer du da? Hva sier du i så fall? Prater du i vei, eller sier du at du spiser og spør om det er greit om du ringer etterpå? (Vel og merke når man kjenner den som ringer)

Hva gjør du selv når du ringer og du skjønner at vedkommende sitter ved middagsbordet?

Vi kjenner en som pendler og vedkommende ringer ofte til oss fra bilen. Vi spiser på samme tidspunkt hver dag, vedkommende vet når det er, likevel får vi telefoner....

Jeg synes ikke det er noe gøy å spise kald mat, eller spise "alene" fordi den andre må ta telefonen.

Fortsetter under...

Det hender jeg ikke gidder å ta telefonen, f.eks. hvis jeg holder på med noe, - og ikke vil forstyrres - spiser eller rett og slett ikke har lyst til å snakke med noen. HVIS jeg tar den under middagen, så ber jeg vedkommende ringe på igjen seinere. Dette gjelder alle, ikke bare nære venner.

Smaker middagen pyton eller det er krangel på gang mellom snuppa og høvdingen, tar jeg den selvsagt. Prater leeeeenge. ;-)

Annonse

Telefonene ringer nesten alltid når vi spiser middag. Lover meg selv å slå den av, men glemmer det. Stort sett er det unger som ringer da.

Ringer ikke til folk i den vanlige middagstiden. Hvis det skjer, så ringer jeg tilbake(de sier de spiser).

Jeg sjekker først om det er et telefonnummer jeg kjenner. Er det ikke det, gidder jeg som oftest ikke å ta telefonen. Er det et skjult nummer tar jeg den definitivt ikke.

Hvor lang jeg lar samtalen bli, kommer an på hvem det er som ringer. Er det en kort beskjed er det selvsagt greit. Er det noen jeg kjenner godt som ringer for å slå av en prat, spør jeg om vi ikke kan snakkes litt senere når det passer bedre. Er det noen jeg sjelden snakker med, prioriterer jeg telefonen og tar maten senere.

Hvis jeg selv ringer noen bare for å prate og oppdager at de sitter midt i middagen, sier jeg selvsagt at vi tar det igjen senere.

Hvis jeg tar den, sier jeg at vi spiser og spør om jeg kan ringe tilbake når vi er ferdige. Noen ganger lar jeg også svareren ta den.

Når jeg ringer andre, spør jeg som regel om det passer før jeg slipper løs ordflommen...men så er jeg ikke noen super-telefonist, heller. Liker egentlig best å bruke telefonen til korte beskjeder.

Telefonene ringer nesten alltid når vi spiser middag. Lover meg selv å slå den av, men glemmer det. Stort sett er det unger som ringer da.

Ringer ikke til folk i den vanlige middagstiden. Hvis det skjer, så ringer jeg tilbake(de sier de spiser).

Hei! :-)

Bare en liten kommentar til hva som er "den vanlige middagstiden"! Vi har humret mye over min mor i så måte, som har én bestemt oppfatning av dette.

Når vi er hos henne f.eks. på påskeferie, får vi beskjed om å komme tilbake til "riktig tid" for middag. Kjempefestlig å erte litt og si: "Ja da kommer vi 1730 da, for det er riktig middagstid for oss, og ikke i fire-halvfem-tiden!" *LOL*

Annonse

Jeg svarer alltid - henger nok igjen fra den tiden da jeg gikk og fryktet telefon om at min fars liv gikk mot slutten.... (han døde for 12 år siden)

Men selv om jeg svarer, sier jeg hyggelog at vi spiser og at vi heller får ringes senere.

Men dette med å "huske" når andre spiser er kanskje ikke så lett for enkelte, som har veldig bestemte oppfatninger om slike ting.

Min mor er en av dem. Jeg tror ikke hun ringer fordi hun gir blaffen, men heller fordi det er så utenkelig at andre ikke har samme vane som en selv. Særlig når det gjelder dem hun selv har oppdratt! *S*

Vi spiser sjelden før ca 1730. Min mor setter seg ned ved middagsbordet ca 1600 - senest 1630, så når hun akkurat har forlatt matbordet og satt seg i godstolen etter maten, synes hun ofte det er passende tid å ringe på. Men da står jeg fortsatt over grytene!

Hvis jeg presterer å ringe henne mellom 1930 og 20, får hun nesten panikk: Vet du ikke at det er Hotel Cæsar, da??!!!"

Så jeg har selvsagt lært meg det, og unngår å ringe henne da. *S*

Men har hun lært at det ikke er særlig smart å ringe kl 18 (=barne-TV)for å snakke med barnabarnet?

Nei, da! *S*

For hun ser på en eller annen svensk såpeserie på TV2 som går fra 1730 til 1800, og da paser det fint å ringe da (hvis hun ikke har ringt midt under middagslagingen/middagen).

Så man må kanskje være under en viss alder for å lære seg slike ting? *S*

Hos oss er det gubben i huset som er ganske opptatt av "matro når vi spiser middag". Han svarer derfor i telefonen da, for at jeg ikke skal sose meg inn i en eller annen samtale:-)

Han pleier å løfte av røret og si glatt:"Ja, det er Midt i Middagen...?"

Da skjønner de som ringer at de har ringt på et litt ugunstig tidspunkt, og de aller fleste tilbyr seg å ringe opp igjen, eller om den av oss de skal ha tak i, kan ringe når vi er ferdige.

Andre ganger kikker vi bare i displayet for å se nummeret på den som ringer. Er det noen som er vanskelige å bli kvitt eller som ikke tar hint, som f.eks. min mor, så tar vi ikke telefonen om vi er midt i middagen.

Enkelt og greit.

"Ringer ikke til folk i den vanlige middagstiden."

He he, hvis du skulle ringe til oss, og venter til etter den vanlige middagstiden, så finner du oss ved middagsbordet. Vi spiser middag i fem-halvsekstiden, før spiste vi rundt sekstiden.

Har skjønt at fire-halvfem er vanlig middagstid...

He he, hvis du skulle ringe til oss, og venter til etter den vanlige middagstiden, så finner du oss ved middagsbordet. Vi spiser middag i fem-halvsekstiden, før spiste vi rundt sekstiden.

Vi spiser aldri middag før fem, og som regel blir klokken nærmere seks før vi begynner. Lillemann spiser middag hos dagmamma kl 15, så vi står ganske fritt i forhold til varmmaten til oss.

"Vanlig middagstid" er nok ikke helt hva det engang var da jeg var småsneip på 70-tallet og middagen sto på bordet kl 16.20 presis, man- tor.

Hos oss er det gubben i huset som er ganske opptatt av "matro når vi spiser middag". Han svarer derfor i telefonen da, for at jeg ikke skal sose meg inn i en eller annen samtale:-)

Han pleier å løfte av røret og si glatt:"Ja, det er Midt i Middagen...?"

Da skjønner de som ringer at de har ringt på et litt ugunstig tidspunkt, og de aller fleste tilbyr seg å ringe opp igjen, eller om den av oss de skal ha tak i, kan ringe når vi er ferdige.

Andre ganger kikker vi bare i displayet for å se nummeret på den som ringer. Er det noen som er vanskelige å bli kvitt eller som ikke tar hint, som f.eks. min mor, så tar vi ikke telefonen om vi er midt i middagen.

Enkelt og greit.

LOL til kommentaren om moren som ikke tar et hint!

Blir vi like ille om noen år, tror du? *S*

Tenkte det samme som deg! "vanlig middagstid"! :-)

Jeg tar alltid telefonen, for det kan være penger som ringer :)

Sitter jeg i middagen ber jeg folk ringe tilbake - så fremt det ikke er noe viktig og så fremt det ikke er penger som ringer. Ringer jeg selv til noen forhører jeg meg om de er opptatt med noe, før jeg fortsetter - hvis de er det så ringer jeg tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...