Gå til innhold

Vedvarende søvnproblemer - hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Har lest mye om søvnproblemer - og vært utredet for søvnforstyrrelser. Hadde en hel haug merkelige syndromer som det ikke finnes forklaring på eller hjelp for - og dessuten forsinket søvnfasesyndrom. Ifølge nevrologen.

Fikk et opplegg som ikke hjalp + medisiner som ikke hjelper. Tror han tar feil - for jeg har alltid hatt et søvnmønster som varierer med den psykiske tilstanden. Er ikke alltid slik at jeg sover alt for mye, eller bare utover morgenen. I perioder jeg sover for mye, kan jeg legge meg tidlig hver dag - klokken 6-7 og likevel sove til langt utpå dagen neste dag. I perioder jeg sover lite, kan jeg sove bare to-tre timer hver natt i ukesvis. Så her er det noe som ikke stemmer...

Har prøvd sovemedisiner, og opplever bare å bli så trett at neste dag er ødelagt. Er dessuten ingen varig løsning. Har også prøvd - som NHD hele tiden anbefaler - å stå opp til samme tid hver dag og legge meg til samme tid hver dag, også i helgene. Unngå kaffe, spise sent, fysisk aktivitet, beroligende teer, søvndyssende medisiner, lysbehandling, melatonintilskudd osv, osv. OG: DET GÅR IKKE!!! Så enkelt er det bare. Jeg sovner til slutt stående, gående, mens jeg er i aktivitet. Jeg besvimer rett og slett av utmattelse til slutt. Jeg propper meg full av smertestillende p.g.a. alle muskel- og skjelettsmertene jeg får av å være i aktivitet en hel dag.

Nå begynner jeg å lure på hva det er som egentlig er galt med meg. Har slitt med søvnen siden jeg var 3-4 år gammel, og fikk sovemedisiner allerede da fordi jeg ikke sov på flere døgn. Det kan da ikke være vanlig hos så små barn? Tror sønnen min hadde dånt om jeg prøvde å holde ham våken bare en natt!

Vet ikke riktig hva jeg skal gjøre, lenger. Er så sliten at jeg bare sover, sover og sover... Er det eneste som lindrer depresjonen og de fysiske smertene, så jeg er håpløst avhengig av mye søvn! Da jeg var innlagt ble det søkt om plass til meg på søvnlab, men det er tre-fire år siden, og ingen har fulgt det opp og jeg har ikke hørt noe. Hva skal jeg gjøre? Jeg sover alltid like dårlig, våkner alltid like sliten. Hver uke er det det samme: Ligger til sengs eller på sofaen hele helga, og minst to dager hver skoleuke. Orker bare ikke å stå opp! Og tvinger jeg meg selv, blir jeg altså dårlig - har opplevd å få febertokter til slutt! Så kroppen protesterer, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hva er det med meg? Har jo tatt EEG og scan av hjernen! Er ikke mye vits i å leve, når man sover bort hele livet! Hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82375-vedvarende-s%C3%B8vnproblemer-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Purr på den søvnlab.-henvisningen! Ser ut som det meste ellers er prøvd.

Du har jo gjort alle de riktige tingene du også.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd en healer, tror jeg. I ren desperasjon. Eller hva som helst ellers. Jeg er nemlig av typen som ikke finer meg i at det IKKE er 'noe å gjøre' når en er kronisk syk. Jeg leter og leter og leter og av og til hender det jeg finner litt lindring. Skolemedisin bre gir opp når de ikke har noen prøveresultater på en papirstrimmel å vise til.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...