Gå til innhold

Hva tjener en radiograf?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke en radiograf det samme som en røntgenograf?

Du er nok inne på noe -

Offentlig godkjente radiografer jobber primært i helsevesenet innen røntgendiagnostikk, stråleterapi og nukleærmedisin. Næringslivet rekrutterer også en del radiografer, bl.a. som konsulenter i medisinsk tekniske firmaer og i legemiddelindustrien. Arbeidsmulighetene for radiografer er svært gode.

Jeg har ingen sikre svar, men jeg vet at det var mangel på radiografer for noen år tilbake. Hvordan det er nå, det vet jeg ikke. I alle fall er det en radiograf-linje ved høgskolen her i byen, så det utdannes en del radiografer nå. Hva de tjener det vet jeg heller ikke.

Annonse

Radiolog - spesialist i radiologi el. radioterapi -

Radiograf - person som har radiografi til yrke, røntgenograf

ifølge Norske ordbøker.

(Jeg får ikke til å kopiere linker)

Ok, da er jeg med:)

Jeg har blitt "avfotografert" noen ganger og det er alltid radiologene som har undertegnet røntgenbeskrivelsene.

De som tar bildene er tydeligvis ikke radiologer da, men radiografer.

Jaja, da lærte jeg noe nytt i dag også:)

Tariffen i statlige helseforetak er nå 254 000 pr år + evt turnustillegg. (begynnerlønn).

Lønnen på røntgeninstitutter er høyere enn dette.

Radiografer med videreutdanning i stråleterapi har også høyere grunnlønn enn dette.

Jobbmulighetene for radiografer er for tiden gode, men framtiden er litt mer usikker nå enn før. De siste tre årene er nemlig utdanningskapasiteten doblet. Men det går nok en del år før radiografer får vanskeligheter med å finne arbeid, tror jeg.

For ordens skyld:

En radiograf er en som har treårig utdannelse fra høgskole. Radiografens mest synlige funksjon er "å ta røntgenbilder og lignende".

En radioLOG er en lege som har spesialisert seg i radiologi (altså stiller han/ hun diagnosene).

mvh

radiografen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...