Gå til innhold

Til Xhenia

Gjest Nabokjerringa.

Anbefalte innlegg

Gjest Nabokjerringa.

Jeg er nabokjerringa som skriver under her.

Interesant det du skriver om at 20 % av ADHD-barna har autentiske trekk.

Jeg har vært inne på tanken når det gjelder nabogutten vår.

Hans onkel er autist, men nabogutten er langt fra som han, men likevel har jeg stusset over at det noen ganger er veldig vanskelig å nå inn til han. Han svarer rett og slett ikke.

Kan du beskrive litt om hvordan dette utarter seg hos ditt barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare nevne en ting .

Når datteren min ikke får Ritalinen , så er det som å snakke til veggen.

Hun ser enten rett igjennom oss , eller flakker med blikket.

Hun responerer ikke på det vi sier til henne.Og oppfatter ikke i hele trekk hva vi sier...

Har hørt at det er ganske vanlig for barn med denne diagnosen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442245
Del på andre sider

Gjest Nabokjerringa.

Vil bare nevne en ting .

Når datteren min ikke får Ritalinen , så er det som å snakke til veggen.

Hun ser enten rett igjennom oss , eller flakker med blikket.

Hun responerer ikke på det vi sier til henne.Og oppfatter ikke i hele trekk hva vi sier...

Har hørt at det er ganske vanlig for barn med denne diagnosen.

Kanskje jeg begynner å nærme meg "løsningen".

Det er så utrolig vanskelig dette her.Jeg tør jo ikke antyde noe som helst ovenfor naboen min.

Flott at det finnes ressurssterke mødre som deg.Det er jo klart at ungene får det bedre når man får den hjelpen som trengs.

Er det du som har et prematurt barn forresten, som jeg har "snakket" med på foreldre og småbarn? Eller er jeg helt på bærtur? Jeg er Wita og har ei prematur datter som bare var 1020 gram da hun ble født.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442290
Del på andre sider

Kanskje jeg begynner å nærme meg "løsningen".

Det er så utrolig vanskelig dette her.Jeg tør jo ikke antyde noe som helst ovenfor naboen min.

Flott at det finnes ressurssterke mødre som deg.Det er jo klart at ungene får det bedre når man får den hjelpen som trengs.

Er det du som har et prematurt barn forresten, som jeg har "snakket" med på foreldre og småbarn? Eller er jeg helt på bærtur? Jeg er Wita og har ei prematur datter som bare var 1020 gram da hun ble født.

Stemmer det , den yngste var prematur 2 mnd. før tiden.

Men hun var "bare" nedi 1400 gram.

Allikevel var det kritisk fordi hun hadde lungebetennelse og blodforgiftning...

Var også ganske sein i utviklingen sin . Gikk ikke før hun var 22 mnd. for eksempel.

Hvor gammel er din nå ?

Jenta mi blir 3 år i januar ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442302
Del på andre sider

Gjest Nabokjerringa.

Stemmer det , den yngste var prematur 2 mnd. før tiden.

Men hun var "bare" nedi 1400 gram.

Allikevel var det kritisk fordi hun hadde lungebetennelse og blodforgiftning...

Var også ganske sein i utviklingen sin . Gikk ikke før hun var 22 mnd. for eksempel.

Hvor gammel er din nå ?

Jenta mi blir 3 år i januar ;o)

Hei igjen!

Vilde ble 16 måneder 10.november. Hun har gått siden hun var 15 måneder.

Hun var også "bare" født 2 måneder for tidlig og var altså dysmatur i tillegg. Men vi hadde nok ikke så vanskelig start, det har gått bra fra starten og vi fikk henne hjem når hun var 1700 gram.

I fjor vinter fikk hun RS-virus, og var kjempesyk. Nummeret før respirator. Da var jeg kjemperedd.To førkjølelser har hun hatt utenom RS-viruset, men det gikk veldig fint.

Vi har blitt tett fulgt opp av fysioterapeut og finmotorisk ligger hun nok fortsatt ca 2 måneder etter jevnaldrene, men skjønt det er vanskelig og si da det jo er stor forskjell på barn i den alderen. Vekt og lengde ligger derimot helt på gjennomsnitt nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442327
Del på andre sider

Hei igjen!

Vilde ble 16 måneder 10.november. Hun har gått siden hun var 15 måneder.

Hun var også "bare" født 2 måneder for tidlig og var altså dysmatur i tillegg. Men vi hadde nok ikke så vanskelig start, det har gått bra fra starten og vi fikk henne hjem når hun var 1700 gram.

I fjor vinter fikk hun RS-virus, og var kjempesyk. Nummeret før respirator. Da var jeg kjemperedd.To førkjølelser har hun hatt utenom RS-viruset, men det gikk veldig fint.

Vi har blitt tett fulgt opp av fysioterapeut og finmotorisk ligger hun nok fortsatt ca 2 måneder etter jevnaldrene, men skjønt det er vanskelig og si da det jo er stor forskjell på barn i den alderen. Vekt og lengde ligger derimot helt på gjennomsnitt nå.

Jenta vår er nå ( i følge helsesøster) kommet lengre enn gjennomsnittet i språk ,motorikk ,etc.

Er også lang og har en fin vekt.

Men hun er en urolig unge som ikke sov rundt før inntil et par uker siden.

Men så sliter hun med astma da, og hoster en del om nettene inni blant .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442335
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nabokjerringa.

Jenta vår er nå ( i følge helsesøster) kommet lengre enn gjennomsnittet i språk ,motorikk ,etc.

Er også lang og har en fin vekt.

Men hun er en urolig unge som ikke sov rundt før inntil et par uker siden.

Men så sliter hun med astma da, og hoster en del om nettene inni blant .

Vet du, nå ringte læreren nettopp, og takket for brevet jeg sendte henne i dag.

Hun sa at hun var så glad for det, og at hun kjenner seg veldig godt igjen i det.

Hun har tvilt på sin egen dømmekraft,da moren har benektet alt som er blitt sagt. Nå blir PPT koblet inn igjen.

Det er ihvertfall godt å vite at jeg gjorde det riktige da. Angrer bare på at jeg ikke har gjort det for lenge siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442402
Del på andre sider

Vet du, nå ringte læreren nettopp, og takket for brevet jeg sendte henne i dag.

Hun sa at hun var så glad for det, og at hun kjenner seg veldig godt igjen i det.

Hun har tvilt på sin egen dømmekraft,da moren har benektet alt som er blitt sagt. Nå blir PPT koblet inn igjen.

Det er ihvertfall godt å vite at jeg gjorde det riktige da. Angrer bare på at jeg ikke har gjort det for lenge siden.

Flott !!

Håper det går rette veien for gutten ( og moren) ;o)

Godt det finnes folk som bryr seg om andre ....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-442430
Del på andre sider

hei!

leste innlegget ditt under, og blir ganske opprørt når helsevesenet ikke gjør det de skal, og ting tar tid.

min sønn er født prematur i 29 uke, vanskene hans ble veldig tydlige i 5 års alder, var mye engstlig og redd, men ikke spesielt utagerende. søkte om utsatt skolestart og fikk det. var til utredning på ppt og han hadde en ekstrem ujevn funksjons profil på wisc test. skårte veldig høyt på verbal delen og mye under gjennomsnittet på utførings delen.

når han begynte i første klasse startet problemene, han klarte ikke å være inne i klasserommet, sprang ut hele tiden, klarte ikke å fungere sammen med de andre. ble så sendt til Bup hvor de tok forskjellige tester, og som de ikke ble noe særlig klokere av.

Han begynte på dagavd6-12 og SMI skolen for å utrede nærmere. Sluttet der og hadde så 50% spesialped og 50% assistent, slik gikk det i to år til. Han kunne nesten ikke regne, skrive eller lese,fikk sitt eget rom på skolen hvor han var det meste av dagen, han fungerte ikke i det hele tatt. Han kunne henge seg opp i ting som ble sagt og gjort og snakket om dette hele tiden.

Han hadde fryktelige raserianfall, og gikk til angrep på barn og voksene. han slet med store angst problemer, oh kunne henge seg opp i angsten sin. Han måtte skjermes for alt. Fotfulgte meg over alt.

Tok kontakt med Bup i feb og fikke en kjempeflink lege som syns mye manglet i utredningen av han, tok flere tester og han fylte kriteriene for adhd Autistiske trekk på området kvalitativ nedsatte ferdigheter i kommunikasjon, repetiv adferd og stereotyp mønster og for debutalder. Men han fylte ikke kriteriene for nedsatt ferdighet i gjensidig sosial interaksjon.

Han har alltid vært veldig flink verbal, elsker ord og er flink til å bruke dem, har god hukommelse, men skjønner ikke hvorfor han skal si hei, tar allting veldig alvorlig, tar dårlig spøk, skjønner ikke det nonverbale, har dårlige evner til å lyve, og tror derfor at alle andre også forteller sannheten "men de sa det jo" skjønner ikke at han blir mobbet, prøver å forklare så godt jeg kan...

han har nå begynt på medisin. ritalin og Zoloft, han er blitt kjempeflink til å lese og skrive, og i matta har han begynt med ganging, han har kun 3 -4 enetimer med spes.ped nå. så ting har forandret seg masse siden skolen startet i høst.

Men jeg skulle ønske noen ganger at jeg hadde noen å snakke med, er alenemor. Man føler seg litt alene noen ganger, det er ikke alltid så lett å få andre til å skjønne hva en går i gjennom.

Men nå ser det ut til at en ny tid starter for oss...jeg gleder meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-443000
Del på andre sider

Gjest Nabokjerringa.

hei!

leste innlegget ditt under, og blir ganske opprørt når helsevesenet ikke gjør det de skal, og ting tar tid.

min sønn er født prematur i 29 uke, vanskene hans ble veldig tydlige i 5 års alder, var mye engstlig og redd, men ikke spesielt utagerende. søkte om utsatt skolestart og fikk det. var til utredning på ppt og han hadde en ekstrem ujevn funksjons profil på wisc test. skårte veldig høyt på verbal delen og mye under gjennomsnittet på utførings delen.

når han begynte i første klasse startet problemene, han klarte ikke å være inne i klasserommet, sprang ut hele tiden, klarte ikke å fungere sammen med de andre. ble så sendt til Bup hvor de tok forskjellige tester, og som de ikke ble noe særlig klokere av.

Han begynte på dagavd6-12 og SMI skolen for å utrede nærmere. Sluttet der og hadde så 50% spesialped og 50% assistent, slik gikk det i to år til. Han kunne nesten ikke regne, skrive eller lese,fikk sitt eget rom på skolen hvor han var det meste av dagen, han fungerte ikke i det hele tatt. Han kunne henge seg opp i ting som ble sagt og gjort og snakket om dette hele tiden.

Han hadde fryktelige raserianfall, og gikk til angrep på barn og voksene. han slet med store angst problemer, oh kunne henge seg opp i angsten sin. Han måtte skjermes for alt. Fotfulgte meg over alt.

Tok kontakt med Bup i feb og fikke en kjempeflink lege som syns mye manglet i utredningen av han, tok flere tester og han fylte kriteriene for adhd Autistiske trekk på området kvalitativ nedsatte ferdigheter i kommunikasjon, repetiv adferd og stereotyp mønster og for debutalder. Men han fylte ikke kriteriene for nedsatt ferdighet i gjensidig sosial interaksjon.

Han har alltid vært veldig flink verbal, elsker ord og er flink til å bruke dem, har god hukommelse, men skjønner ikke hvorfor han skal si hei, tar allting veldig alvorlig, tar dårlig spøk, skjønner ikke det nonverbale, har dårlige evner til å lyve, og tror derfor at alle andre også forteller sannheten "men de sa det jo" skjønner ikke at han blir mobbet, prøver å forklare så godt jeg kan...

han har nå begynt på medisin. ritalin og Zoloft, han er blitt kjempeflink til å lese og skrive, og i matta har han begynt med ganging, han har kun 3 -4 enetimer med spes.ped nå. så ting har forandret seg masse siden skolen startet i høst.

Men jeg skulle ønske noen ganger at jeg hadde noen å snakke med, er alenemor. Man føler seg litt alene noen ganger, det er ikke alltid så lett å få andre til å skjønne hva en går i gjennom.

Men nå ser det ut til at en ny tid starter for oss...jeg gleder meg

Hei!

Takk for svar.

Noe av dette du skriver stemmer med denne gutten også, men ikke alt.

Han løper noen gang ut av klasserommet, fordi han plutselig blir sint for ett eller annet. Han går løs på både voksne og barn. Han virker ikke spesielt engstelig,men har en slags vegring mot ting som han føler han ikke mestrer.Dessuten virker det som han lider en slags form for forfølgelsesvanvidd. Alle er slemme og alle andre har skylda.

Språket hans er heller ikke bra. Virker nesten som tunga er alt for stor.

Han begynner å komme seg i lesing og skriving, selv om skriften foreløpig er ganske uforståelig, og ligger ett godt stykke etter i lesing også.

Men det som ikke stemmer her, er at denne gutten faktisk er klassens flinkeste i matte.

Er imponert over hvor kjapp han er i hoderegning.

Noe som jeg glemte og nevne her, er at når vi er ute og går tur, spør han hele tiden om hvor mange kilometer vi har har gått, hvor mange kilometer vi har igjen. Hvor mange minutter vi har gått, hvor mange timer vi har gått, hvor mange minutter vi har igjen, og hvor mange timer vi har igjen osv osv. Plutselig kan han si.nå har vi gått hundre skritt. Han spør også hele tiden om hvor mye klokka er.

Han spør generelt ganske mye om de merkeligste ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82466-til-xhenia/#findComment-443333
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...