Gå til innhold

Bolledeig - heve over natta?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ingen bakeekspert, bare så det er sagt, men jeg hevet en deig i noen timer mer enn den skulle og den luktet skikkelig surt. Kasta hele deigen og lagde ny.

Da vil jeg heller foreslå at du baker ut bollene og fryser dem. *S*

Det skal gå ann det, men du må bruke kald melk. Finner vel noen oppskrifter hvis du søker på startsiden??

Har ikke noen for hånden ..

Gjest Pricilla

Da kverker du gjæren... Gjæren skal blandes i melk/vann på 37 grader, setter du deigen i kjølern dør gjæra og bollene kommer ikke til å heve.

Da får du lage kake da, eller kjøpe ferske boller på bakern! ; ) Men å la den stå over natta tror jeg blir mislykka..

Tror du tar rotta på gjæren. Sikker på at du ikke rekker å sette deigen i morra? Tar jo bare 10 min å smekke den sammen og 1/2 times heving etterpå? Ellers anbefaler jeg birdies muffins hvis du har skikkelig dårlig tid! :o)

http://home.no.net/birgitf/muffins.htm

Annonse

Jeg har blanda sammen deig både til brød og boller dagen før og latt det stå i kjøleskap til neste morgen, da er de ferdig hevet. Dette har jeg gjort mange ganger, og vellykka har det blitt.

Det er best å bruke tørrgjær når du gjør det på denne måten.

Gjær blir ikke kverka ved for kald væske men for varm. Tar bare lengre tid å få hevet.

Du har jaggu fått mange dårlige svar her...

Ja, det går an å langtidsheve gjærdeig. Da må du lage deigen med bare kalde ingredienser, og bruke _fersk_ gjør. Tørrgjær "kicker" nemlig ikke på rette måten med kalde ingredienser.

Sett den tildekket på et lite trekkfullt sted med vanlig romtemperatur (ikke for varmt). Da skal det gå helt utmerket å la den stå over natten og vel så det. Jeg har gjort det med rundstykker, og de ble kjempegode.

Du har jaggu fått mange dårlige svar her...

Ja, det går an å langtidsheve gjærdeig. Da må du lage deigen med bare kalde ingredienser, og bruke _fersk_ gjør. Tørrgjær "kicker" nemlig ikke på rette måten med kalde ingredienser.

Sett den tildekket på et lite trekkfullt sted med vanlig romtemperatur (ikke for varmt). Da skal det gå helt utmerket å la den stå over natten og vel så det. Jeg har gjort det med rundstykker, og de ble kjempegode.

Jeg har tre-fire oppskrifter på kaldhevet bakverk (rundstykker), og alle sier at gjæren skal røres ut i lunken væske.

En av oppskriftene er på en ganske løs deig, som skal legges med skje i muffinsbrett (det er altså snakk om rundstykker) - der kan deigen oppbevares i kjøleskap i inntil 5 dager.

En annen sier at man ikke skal forheve, rett og slett trille ut rundstykkene og sette hele brettet tildekket i kjøleskapet. Så tar man ut brettet når man setter på ovnen, og pensler dem rett før de settes inn.

Mange varianter, tydeligvis! Mulig at det er ulikt med søt deig og rundstykkedeig også?

Jeg har tre-fire oppskrifter på kaldhevet bakverk (rundstykker), og alle sier at gjæren skal røres ut i lunken væske.

En av oppskriftene er på en ganske løs deig, som skal legges med skje i muffinsbrett (det er altså snakk om rundstykker) - der kan deigen oppbevares i kjøleskap i inntil 5 dager.

En annen sier at man ikke skal forheve, rett og slett trille ut rundstykkene og sette hele brettet tildekket i kjøleskapet. Så tar man ut brettet når man setter på ovnen, og pensler dem rett før de settes inn.

Mange varianter, tydeligvis! Mulig at det er ulikt med søt deig og rundstykkedeig også?

Det er nok en forskjell i sukkeret - og sukker setter igang gjærinsprosesen raskere.

Det finnes nok uansett en del forskjellige oppskrifter. Men her har de fleste andre svart at det ikke går særlig bra å langtidsheve - og det er ihvertfall ikke riktig!

Gjest klamydia

Da kverker du gjæren... Gjæren skal blandes i melk/vann på 37 grader, setter du deigen i kjølern dør gjæra og bollene kommer ikke til å heve.

Da får du lage kake da, eller kjøpe ferske boller på bakern! ; ) Men å la den stå over natta tror jeg blir mislykka..

Hvorfor svarer dere når dere ikke aner hva dere snakker om?

Man kan helt fint kaldheve bolledeig. Gjør som malun sier - kalde ingredienser, deigen inn i kjøleskapet, bakes ut og stekes om morgenen. Går helt glimrende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...