Gå til innhold

Sykemelding under permittering

Anbefalte innlegg

Jeg gis permitteringsvarsel, jeg permitteres og jeg sykemeldes så.

Jeg får så ikke sykepenger/dagpenger for sykemeldingsperioden (3uker), fordi

jeg var under Aetats tre ventedager da jeg ble sykemeldt. deres begrunnelse med henvisning til §8-49 i folketrygdeloven, er at fom min arbeidsgivers tre karensdager skulle det gå tre ventedager før dagpengeutbetalingen ville starte. I mitt tilfelle ble jeg sykemeldt etter kun to ventedager. ettersom dagpengene er på null kroner i venteperioden, får jeg således kroner null i sykepenger/dagpenger i de tre ukene.

Kan dette stemme?

Hva bør med i en evt klage til trygdekontoret på deres tildeling av kroner null i sykepenger/dagpenger?

er nå friskmeldt og mottar dagpenger.

på forhånd takk

budbil

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82483-sykemelding-under-permittering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Folketrygdloven §8-49:

"Til et medlem som mottar dagpenger under arbeidsløshet, eller som opptjener ventetid etter §4-9, ytes det sykepenger fra og med den dag medlemmet blir arbeidsufør."

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-027.html#8-49

Trygdekontoret har således ikke hjemmel for å sette sykepengene lik 0. Utregning av sykepengene skjer på samme måte som utregning av dagpenger. Det bør være nok å vise til lovteksten samt få Aetat til å regne ut hva du skulle hatt i dagpenger og legge ved.

Forøvrig skal sykepengene omregnes fra den dato du skulle vært i arbeid igjen, og da settes lik lønn før permittering (ftrl § 8-49 fjerde ledd).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...