Gå til innhold

en venn av meg....

Gjest støttespiller

Anbefalte innlegg

Gjest støttespiller

... en venn av meg har hatt en tøff periode i livet sitt (hører fortiden til, han vil ikke snakke så mye om det..) og går på cipramil, 20 mg. Han tar 2 tabletter om dagen, dvs. 40 mg.

Jeg syns det høres myyye ut...? han er ung og har hele livet foran seg, hvordan blir det å trappe ned med medisinen når han tar så mye som han gjør?? Tilsynelatende virker han som en helt normal, vanlig person, er det cipramilen som gjør dette? Hvordan går det når han begynner å trappe ned/slutter med medisinen???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82603-en-venn-av-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest slitensliten

40 mg er en helt vanlig dose. 20/20 fordelt på morgen og kveld som regel. Er ikke noe "farlig", og de aller aller fleste "vanlig deprimerte" slutter med denne medisinen etter en tid (i denne sammenhengen er ikke ett år lang tid), og uansett så er ikke dette noe tung medisin med alvorlige bivirkninger. Det er stortsett kun ment som et løft mot depresjon som skal gjøre deg i stand til å takle problemene dine (f.eks. bearbeide ting som ligger til grunn for depresjonen, og ofte hjelper det også på f.eks. mat og søvnproblem som ofte følger med en depresjon), regner med han får eller skal få noen form for psykologhjelp?

Om hvorvidt medisinering er riktig som behandling eller ikke, er for så vidt en diskusjon i seg selv, men mange har oppnådd et svært godt resultat av en blanding av medisinering og samtaleterapi. Jeg har en kamerat som var sterkt kritisk til medisinering, men han sa han følte seg som en helt ny person etter å ha begynt med det, og det merket vi andre også.

Det at din venn virker som en "vanlig" person nå kan selvfølgelig skyldes medisinen så fremt denne har fått tid til å virke (Det tar noen uker og i mellomtiden vil noen oppleve en forverring), men uansett så er det jo ikke alle det vises på at har det vondt innvendig.

Nedtrappingen går som regel greit hvis den gjøres gradvis, men alt avhenger selvfølgelig av blant annet hvilke problemer han har, hvordan han vil takle dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82603-en-venn-av-meg/#findComment-443101
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg håper du ikke har sagt dette til han.

En av de største problemene vi har i behandling, er venner og kjente som SYNES et eller annet om medisinering.

Cipramil 40 er en helt vanlig dose, og nedtrapping er uproblematisk hos mer enn 98% av de som bruker medisinen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82603-en-venn-av-meg/#findComment-443129
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...