Gå til innhold

Regler ang. skole

Anbefalte innlegg

Gjest skolelyset

Jeg går 3 åre påbygging almenfag og synst reglene på skolen min er meget strenge.

Da jeg gikk på min første

videregående skole fikk vi beskjed om at 15 % fraværs regelen i et fag ikke gjelder, så lenge du holder faglig mål og har vært på alle prøvene.

På vår skole får vi karakter 1 hvist vi har over 15 % fraver. Og det er lett vist du har ett fag bare 1 gang i uken.

Og er det rettferdig at ved bare 9 annmerkninger så går du ned i ordenskarakter? Vi får anmerkinig av banning, glemt å slå av lyden på mobil, 5 min for sent til timen, ikke gjordt leksene osv. Da er det fryktelig lett å få nedsatt ordenskarakter. Dette har halve klassen min fått!!!

Og en annen ting. Jeg begynte med matte ganske seint i år, og jeg kommer bare til å ta en prøve som karateren min til jul vil gå ut ifra. Har jeg ikke rett til minst 2 prøver før en karakter settes???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å følge reglene, så er det ikke noe problem.

I tredjeklasse hadde vi en lærer som ikke likte prøver, vi hadde ikke en eneste prøve på hele året!

Slutt og klag, videregående er bare en forsmak på skikk og bruk man bør kunne når man går ut derfra.

Hvis du skal ha så mange sjanser før karakteren settes ned vil du aldri lære deg å passe klokka, slå av telefonen, forberede deg og andre ting som forlanges i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443842
Del på andre sider

Gjest Skolelyset

Det er bare å følge reglene, så er det ikke noe problem.

I tredjeklasse hadde vi en lærer som ikke likte prøver, vi hadde ikke en eneste prøve på hele året!

Slutt og klag, videregående er bare en forsmak på skikk og bruk man bør kunne når man går ut derfra.

Hvis du skal ha så mange sjanser før karakteren settes ned vil du aldri lære deg å passe klokka, slå av telefonen, forberede deg og andre ting som forlanges i arbeidslivet.

Vel.. jeg gjør faktiske det jeg skal, kommer til rett tid og skrur av mobilen. Har faktisk ingen annmerkninger. Det jeg ville frem til er at jeg synst det er for strengt og lurte på hva reglene på andre skoler er og hva som står i skolereglemanget. Våre rettigheter.

På en uke kan vi ha 4 prøver og mange innleveringer. Ofte får vi inleveringer på en dags varsel. Og da må vi prioritere hva som er viktigs å gjøre først. Vi kan jo ikke sitte oppe hele natten!!!!!

Påbygging almenn er 3 skoleår på 1 år og da er det tøft!

Og er det rettferdig at du ikke får karakter i et fag når begravelser og sykdom har komt på feil dager slik at det har steget over 15 prosent. Og jeg ville vite om denne regelen forsatt gjelder!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443875
Del på andre sider

Vel.. jeg gjør faktiske det jeg skal, kommer til rett tid og skrur av mobilen. Har faktisk ingen annmerkninger. Det jeg ville frem til er at jeg synst det er for strengt og lurte på hva reglene på andre skoler er og hva som står i skolereglemanget. Våre rettigheter.

På en uke kan vi ha 4 prøver og mange innleveringer. Ofte får vi inleveringer på en dags varsel. Og da må vi prioritere hva som er viktigs å gjøre først. Vi kan jo ikke sitte oppe hele natten!!!!!

Og er det rettferdig at du ikke får karakter i et fag når begravelser og sykdom har komt på feil dager slik at det har steget over 15 prosent. Og jeg ville vite om denne regelen forsatt gjelder!

Jeg tror det er stort sett opp til hver enkelt lærer. Syns han at han har for lite grunnlag til å sette karakter på deg når du har vært i begravelse og ligget syk, så er det bare sånn han gjør det, og svært lite du kan si på det. (men du skal ha en skriftlig advarsel når læreren vet at det er fare for at du kan stryke.)

En annen lærer kan føle at han har nok grunnlag til å sette karakter på deg selv om du bare har hatt en prøve. Det er veldig mye annet enn prøver som gjelder når man setter karakterer.

Det med at dere har mange prøver og innleveringer på en uke, er noe dere kan ta opp med lærerne. Be dem om å samarbeide sånn at ikke alle prøvene er på en gang.

9 anmerkninger før nedsatt orden/oppførsel karakter er MYE!!! Det burde ikke vært mer enn 4-5...Eller egentlig burde det ikke være en fast grense, men gå ut fra et helhetsinntrykk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443880
Del på andre sider

Jeg var kronisk syk gjennom vgs, og mistet karakteren i rundt halvparten av fagene.

Det finnes ingen klare regler på åssen denne regelen skal brukes, de forskjellige skolene bruker den helt forskjellig. Det står at den skal være veiledende, men det er mange som ikke bryr seg om det.

Det er opp til lærer om du skal miste karakteren eller få en ny sjans (ta ekstra prøver, levere ekstra oppgaver slik at lærer føler han har grunnlag for å sette karakter), men "1" skal du ikke få, du skal få "ikke vurdert". Det er stort sett det samme som at du aldri har gått faget.

Finn den rette skolen, det er viktig. Noen praktiserer denne alt for strengt og gjør at elever som er mye syke ikke har sjans å ta vgs som annet en privatist, noen fører ikke fravær på annet enn prøver og setter ansvar for egen læring høyt, andre tar en gylden middelvei.

Det holder som regel at du er syk i to uker i strekk, så kan du ikke være mer borte.

Dersom noen mener 10/15% regelen blir anvendt for strengt vil jeg anbefale å ta kontakt med en elevorganisasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443937
Del på andre sider

Gjest gjennomsnittlig

Jo, jeg synes at det høres svært strengt ut i din klasse. Høres totalt forskjelleig ut fra den skolen eg gikk på... Hvis halve klassen får nedsatt ordenskarakter, er det noe galt, og det bør absolutt tas opp med rektor. Jeg mener bestemt at grensen for fravær er på 25% og ikke 15.

Men du, en ting, tro ikke at allmenn påbygning er det samme som 3 års skole på et år... Det tilsvarer ca et år på gymnas...

Lykke til med skolen din. De har mye de bør forbedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443943
Del på andre sider

Annonse

Begravelser og sykdom teller da vel ikke på vitnemålet om du har dokumentert det?

Ang. antall prøver i uka, vi har EN eksamensuke på våren, og vi har eksamen i alle fag.

På våren nå hadde vi tre eksamener á 2 timer på mandag, onsdag og fredag, samt heldagseksamener på tirsdag og torsdag. Det blir til sammen 11 eksamener på en ukke, og DET var tøft. Vi prøvde å klage på det, men den regelen om ikke mer enn en prøve pr. dag gjaldt ikke på høyskoler :-(

Videregående forbereder deg på endel grusomheter som (desverre) ofte dukker opp på høyskoler. Og mange av disse er ikke statlige skoler og kan dermed gjøre veldig mye som dem selv vil.

Hvis du har papirer på hvor du har vært (begravelse, legeattest osv.) tror jeg ikke de har lov til å stryke deg. Jeg hadde MYE over 15% fravær i et fag (1/2 times fag (musikklinja)) men jeg fikk da karakter, sikkert fordi jeg hadde vært syk og kunne bevise det :-)

Lykke til, og vær glad du er av de som ikke kommer for sent om morgenen (*kremt* kjenner meg igjen der gitt) :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443994
Del på andre sider

Jo, jeg synes at det høres svært strengt ut i din klasse. Høres totalt forskjelleig ut fra den skolen eg gikk på... Hvis halve klassen får nedsatt ordenskarakter, er det noe galt, og det bør absolutt tas opp med rektor. Jeg mener bestemt at grensen for fravær er på 25% og ikke 15.

Men du, en ting, tro ikke at allmenn påbygning er det samme som 3 års skole på et år... Det tilsvarer ca et år på gymnas...

Lykke til med skolen din. De har mye de bør forbedre.

Det er nok desverre 15% som er grensa :-(

På skolen min har vi 12 dager iløpet av året som vi kan være borte uten konsekvenser, eller 15% i ett fag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82688-regler-ang-skole/#findComment-443997
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...