Gå til innhold

Ang elektriker, slik gikk det!

Anbefalte innlegg

Jeg gav beskjed om at det var nok, bestille elektriker på dagen hvis ikke kom jeg til å ringe e-verket.

Da jeg kom hjem 30 minutter senere satt en elektriker i stua, og plukket forkullede ledninger ut av veggen.

Han fjernet det verste og erstattet det med en ny, kommer tilbake i morgen med nye støpsler til veggene, og skal gjennomgå samtlige støpsler i leiligheten.

Vi skal også få en ekstra kurs.

Eneste minus; elektrikeren lekte med kontakten mens strømmen var på, fikk støt, og lagde hakkemat av to av våre datamaskiner.

Den ene kom seg etterhvert, mens den andre måtte reinstalleres, mekkes og trikses virkelig med for å fungere igjen. Jeg håper dette holder seg iorden, for jeg har brukt 6 mnd på å klage og bytte ut deler i denne pc'en, og fikk endelig bare fungerende deler fra leverandør, for 14 dager siden.

*sukk*

Håper det ordner seg iallefall :-)

Huseier kunne fortelle at han hadde snakket med en elektriker, som mente at alle ledninger helt fint kunne holde 70 varmegrader uten at det gjorde noe, og var inne med elektrikeren og prøvde fortvilet å bagatellisere det hele, og skylde på forrige installatør.

Støpslene i veggene skal sendes inn til kontroll-organ for slikt, men jeg vil tro det er overbelastning over lengre tid som har vært problemet.

Takk til alle for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82706-ang-elektriker-slik-gikk-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Det ser ut som det går bra .. vi får se etter noen dagers bruk. Foreløpig ser reinstallering og diverse dill med driverne og bios ut til å ha rettet alt opp.

Strømvakkel KAN skade harrdisken men mest vanlig er dannelse av statisk elektristet som sletter data som du ser.

Annonse

Strømvakkel KAN skade harrdisken men mest vanlig er dannelse av statisk elektristet som sletter data som du ser.

Ja, det var ganske sært, må ha vært statisk elektrisitet. I tillegg til at jeg måtte reparere xp-installasjonen hadde halve hardisken blitt readonly.

*flire*

Vel, det virker stabilt nå.

Ulv I Faarikaal

Ja, det var ganske sært, må ha vært statisk elektrisitet. I tillegg til at jeg måtte reparere xp-installasjonen hadde halve hardisken blitt readonly.

*flire*

Vel, det virker stabilt nå.

Det er derfor jeg bruker online UPS, batterier som overtar og kobler ned PC'en på normal måte automatisk når det blir strømbrudd, og fanger opp vakkel i nettstrømmen. Galvanisk skille fanger opp andre forstyrrelser.

Det er derfor jeg bruker online UPS, batterier som overtar og kobler ned PC'en på normal måte automatisk når det blir strømbrudd, og fanger opp vakkel i nettstrømmen. Galvanisk skille fanger opp andre forstyrrelser.

Vi hadde en som jevnet ut strømmen og vernet mot overspenning,(MGE pulsar eller noe slikt), men den tok fyr og brant opp en helt vanlig dag.

Glad vi var våkne da ja.

I tillegg har to varmevifter fått svidd opp kablene sine innvendig, og en støvsuger tok fyr. 1 dataskjerm har røket.

På 1,5 år.

Ulv I Faarikaal

Vi hadde en som jevnet ut strømmen og vernet mot overspenning,(MGE pulsar eller noe slikt), men den tok fyr og brant opp en helt vanlig dag.

Glad vi var våkne da ja.

I tillegg har to varmevifter fått svidd opp kablene sine innvendig, og en støvsuger tok fyr. 1 dataskjerm har røket.

På 1,5 år.

En type UPS ja. Rart med så mange problemer ?

En type UPS ja. Rart med så mange problemer ?

Jepp. Underlig. Får snakke litt mer med den elektrikeren i morgen.

Husvert var litt irritert da, mener visst fremdeles det er en unødvendig utgift fordi vi bruker for mye strøm.

1 ti-amperkurs skulle visst være nok for hele kjøkkenet, soverommet og stuen. (oppvaskmaskin, kjøleskap, all varme, pc, tv, stereo, fryser og lys).

"De fleste andre klarer seg med 4 kurser i hele HUS, dessuten TÅLER ledninger å holde 70 graders varme, det sier elektrikeren JEG har snakket med"

*sukk*

Ulv I Faarikaal

Jepp. Underlig. Får snakke litt mer med den elektrikeren i morgen.

Husvert var litt irritert da, mener visst fremdeles det er en unødvendig utgift fordi vi bruker for mye strøm.

1 ti-amperkurs skulle visst være nok for hele kjøkkenet, soverommet og stuen. (oppvaskmaskin, kjøleskap, all varme, pc, tv, stereo, fryser og lys).

"De fleste andre klarer seg med 4 kurser i hele HUS, dessuten TÅLER ledninger å holde 70 graders varme, det sier elektrikeren JEG har snakket med"

*sukk*

35A i dag. Du må kunne bruke komfyr, plater og varmeovn samtidig.

komfyren står på en kurs, varmtvannstanken og varmen på badet på en kurs, vaskemaskinen på en kurs ..

Så kommer stue, gang, resten av kjøkkenet og soverommet på en egen (fryser, kjøleskap, 3 stk pc'er, en liten varmeovn som knapt holder natte-temperatur i stua, 1 varmevifte på 2000w, oppvaskmaskin, tv, stereo og lys. En hel del greier.)

Er litt sånn balanseprosjekt når en skal gjøre noe. Pc'er står på døgnet rundt. Samme gjør jo fryser og kjøleskap.

Vannkoker, støvsuger, kjøkkenmaskin og varme kan ikke brukes sammen to og to.

Men pc'er og tv kan kombineres med en av de overnevnte.

Bruker vi alt for mye strøm? Burde man klare seg med så lite kurser?

Annonse

..skulle oppvaskmaskin være med i listen på ting som ikke kan kombineres med noe.

Så om en vasker kopper blir soverommet og stua veldig kaldt.

Vi fryser etter vesla har lagt seg.

hihi :-)

Ulv I Faarikaal

komfyren står på en kurs, varmtvannstanken og varmen på badet på en kurs, vaskemaskinen på en kurs ..

Så kommer stue, gang, resten av kjøkkenet og soverommet på en egen (fryser, kjøleskap, 3 stk pc'er, en liten varmeovn som knapt holder natte-temperatur i stua, 1 varmevifte på 2000w, oppvaskmaskin, tv, stereo og lys. En hel del greier.)

Er litt sånn balanseprosjekt når en skal gjøre noe. Pc'er står på døgnet rundt. Samme gjør jo fryser og kjøleskap.

Vet ikke, elektrikergreier.

Hei Tilti,

Du har for få kurser, og husverten din vet ikke hva han snakker om. :-)

En 10A kurs skal du ikke trekke mer enn 2300 Watt fra. Dvs, en varmeovn og et par lyspærer.

En 16A kurs kan du trekke ca 3600 Watt fra.

(Altså du kan trekke ca 230 Watt per Ampère i kursen.)

Du trenger en ny 16A kurs i stuen (til varme), og en ny 16A kurs på kjøkkenet (til maskiner, vannkoker).

Branner oppstår nettopp pga at man trekker for mye strøm, samt at man bruker "forgreninger" og skjøteledninger til ovner, osv.

Med vennlig hilsen

Hei Tilti,

En 10A kurs skal du ikke trekke mer enn 2300 Watt fra. Dvs, en varmeovn og et par lyspærer.

Du trenger en ny 16A kurs i stuen (til varme), og en ny 16A kurs på kjøkkenet (til maskiner, vannkoker).

Branner oppstår nettopp pga at man trekker for mye strøm, samt at man bruker "forgreninger" og skjøteledninger til ovner, osv.

Med vennlig hilsen

Vel .. vi kunne få en ny 10A kurs til kjøkkenet og ovnen i stua (sammen).

Blir neppe noe mer enn det. Men det er jo bedre enn ingenting, iallefall.

Hei Tilti,

Med vennlig hilsen

Tror vi bruker rundt 2900 ;-)

Husvert ser helt at vi flytter, slik at han kan få en ikke-varme-krevende ungkar hit igjen.

Tror

Vel .. vi kunne få en ny 10A kurs til kjøkkenet og ovnen i stua (sammen).

Blir neppe noe mer enn det. Men det er jo bedre enn ingenting, iallefall.

Hei,

Jeg tror faktisk ikke elektrikeren har lov til å legge opp en ny "varme/kontakt" kurs på bare 10A. Ihverfall for ny-installasjon så MÅ det være 2,5 kvadratmillimeter flate på kobberet i ledningen (ikke 1,5mm) og 16A kurs.

Krev (du har rett på det) en "samsvarserklæring" fra elektrikeren på det arbeidet han utfører (et slags garantibevis på at installasjonen er ihht regelverket), og hint at installasjonen trolig vil bli inspisert av el-leverandøren din.

Videre koster det neppe noe særlig mer for elektrikeren å trekke to kurser, enn å trekke en kurs som skal gå begge steder. (Forutsatt at det er nok strøm inn til sikringsskapet.)

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg tror faktisk ikke elektrikeren har lov til å legge opp en ny "varme/kontakt" kurs på bare 10A. Ihverfall for ny-installasjon så MÅ det være 2,5 kvadratmillimeter flate på kobberet i ledningen (ikke 1,5mm) og 16A kurs.

Krev (du har rett på det) en "samsvarserklæring" fra elektrikeren på det arbeidet han utfører (et slags garantibevis på at installasjonen er ihht regelverket), og hint at installasjonen trolig vil bli inspisert av el-leverandøren din.

Videre koster det neppe noe særlig mer for elektrikeren å trekke to kurser, enn å trekke en kurs som skal gå begge steder. (Forutsatt at det er nok strøm inn til sikringsskapet.)

Med vennlig hilsen

Jeg skal lade opp gubben, så får vi se i morgen.

(Han som er hjemme på dagtid)

*flire*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...