Gå til innhold

Noen som kan skattereglene ? Gift, kontra ugift (samboer)?

Anbefalte innlegg

Tidligere var jeg samboer i flere år. Nå er jeg altså gift.

Hvordan påvirker dette skatten min egentlig? Ses vi plutselig som "en" nå eller...?

Hva er fordelene og ulempene med dette? Noen som har litt peiling?

Kan man lignes separat selv om man er gift? Eller er ikke det lønnsomt?

Fortsetter under...

Hvis dere tjener ca. like mye, vil dere lignes separat. Jeg tror den ene skal tjene veldig lite for at det skal lønne seg å lignes sammen. Ligningskontoret har plikt til å gi dere den skatteklassen som er mest fordelaktig for dere. (utrolig nok!)

Hvis dere tjener ca. like mye, vil dere lignes separat. Jeg tror den ene skal tjene veldig lite for at det skal lønne seg å lignes sammen. Ligningskontoret har plikt til å gi dere den skatteklassen som er mest fordelaktig for dere. (utrolig nok!)

Det er vel en forskjell på ca 50.000 brutto i året. Men siden han tross alt jobber en del mer overtid enn jeg, så minsker vel forskjellen til kanskje 30.000 i forskjell pr år (det er jeg som har den høyeste bruttolønnen).

Er det noe sånt ligningskontoret regner som "omtrent samme inntekt" ? Vil vi altså lignes sammen automatisk da?

Det er vel en forskjell på ca 50.000 brutto i året. Men siden han tross alt jobber en del mer overtid enn jeg, så minsker vel forskjellen til kanskje 30.000 i forskjell pr år (det er jeg som har den høyeste bruttolønnen).

Er det noe sånt ligningskontoret regner som "omtrent samme inntekt" ? Vil vi altså lignes sammen automatisk da?

Du mener vel hver for seg. Tror likevel formuen blir sett på under ett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...