Gå til innhold

Er det lov å bruke religiøse oppfatninger mot en i Norge ?

Anbefalte innlegg

Dette er saken :

Min far som er alvorlig bløder måtte ta en stor alvorlig operasjon.

Han er Jehovas Vitne og tar derfor ikke i mot blod p.ga. hans tro.

Legene på RH ville ikke operere han uten at han tok en type medisin 2 mnd før operasjonen .

Dette var en medisin som økte blodinnholdet og jern i kroppen ganske mye.

Grunnen var at han kom til å miste en god del under operasjonen .

Legene skrev ut en resept på dette , en ganske kostbar medisin.

Men sa at han bare skulle søke trygdekontoret for å få det dekket.

Han har nå fått tilbake svaret og det lyder :

"Vi kan ikke ta hensyn til at du er Jehovas Vitne og nekter blodoverføring .

Blod er en mye billigere løsning enn denne medisinen.

Derfor vil vi ikke dekke dette ."

Er det lov , så lenge han ikke kan ta blod?

Trodde at i Norge skulle en respektere alles synspunkter ang. religionsfrihet?!

Muslimer får da vitterlig ( f.eks) annen mat på menyen når de er innlagt på sykehus!

Noen synspunkter , eller råd?

Fortsetter under...

Muslimer får neppe mat som er vesentlig dyrere enn andres.

Din far har muligheten til å nekte blodoverføring, men han kan ikke kreve at det offentlige skal betale for et dyrere alternativ.

Religionsfriheten hans er her ivaretatt.

Lov, eller ikke lov, med tanke på tilstanden i Helse-Norge, sykehuskøer, stengte avdelinger pga pengemangel, så syns jeg vel kanskje trygdekontorets avgjørelse kan forsvares.

Man kan jo ikke tvinges til å motta medisinsk hjelp, så om faren din behøver, og vil ha denne operasjonen, så må han vel ta konsekvensene av det.

I denne sammenheng er han vel heldig, siden det finnes et alternativ til blodoverføring. Alternativet kunne vel vært at han ikke kunne tatt operasjonen i det hele tatt. Hva hadde han valgt da?

Ulv I Faarikaal

Dette syns jeg han skal dekke sjøl, fikse ideer skal ikke koste skattebetalerne ekstra. Jeg får heller ikke trygdekontoret til å betale for mine ideer.

Det med blodoverføring er ikke forbudt i følge bibelen, det er å spise blod som er forbudt. Blodspising nevnes mange steder, men ikke et ord om blodoverføring. I den setningen det vises til ramses det opp mat man ikke skal spise, deriblant blodmat. Naboen her er JV og han innrømte at de kan se slik ut. Tenk om alle JV har dødd forgjeves ?

Lov, eller ikke lov, med tanke på tilstanden i Helse-Norge, sykehuskøer, stengte avdelinger pga pengemangel, så syns jeg vel kanskje trygdekontorets avgjørelse kan forsvares.

Man kan jo ikke tvinges til å motta medisinsk hjelp, så om faren din behøver, og vil ha denne operasjonen, så må han vel ta konsekvensene av det.

I denne sammenheng er han vel heldig, siden det finnes et alternativ til blodoverføring. Alternativet kunne vel vært at han ikke kunne tatt operasjonen i det hele tatt. Hva hadde han valgt da?

Han velger heller døden fremfor blodoverføring.

Og operasjonen var livsnødvendig....

Joda ; heldig nok , men har problemer med å få betalt det !

Annonse

For noko helvetes tull. Om gubbfaen ikkje vil ha tilgjengeleg medisinsk hjelp, står det han vel fritt å daue, men ikkje pålegg oss andre å betale for dei fikse ideane hans!

Det er jo ikke fikse ideer han kommer på!

For han er det en dødssynd å ta i mot blodoverføring!

Jeg trodde en tok hensyn til folks oppfatning i tro...

Selv har jeg vært heldig nok å ha fått et litt dyrere middel enn blod.

Men det kommer vel an på kommunen da .

• 3 måneder senere...
Gjest tilskuer

Jeg er ikke med i JV eller har sympatier med JV eller har familiemedlemmer eller venner som har det.

Er vet ikke om det holder juridisk det Trygdekontoret sa.

Jeg undres også på om han hadde fått avslag dersom det var brukt en annen begrunnelse.

Men etter det jeg har hørt skal det finnes kunstig fremstillt blod. Det er vel ikke JV imot ?

En god grunn til å være redd blodoverføring er at blodtestene ikke er 100 % sikre, bare nær 100. Teoretisk sett finnes det da en mulighet til å bli smittet av noe grums. Hadde det vært opptil meg, hadde jeg bedt om at det ikke skulle gis blodoverføring med mindre det var livsviktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...