Gå til innhold

Justere uføreprosent

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis uføretrygdet. Prosentsatsen ble bestemt ut fra hvor mye jeg mente jeg var i stand til å tjene på min restarbeidsevne. Dette gikk bra den første tiden. I år har jeg derimot ikke vært i stand til å tene mer enn 25% av det jeg "har lov til" i følge uføreprosenten.

Er det på bakgrunn av dette mulig åsøke om å få justert uføreprosenten for det siste året? Er det mulig å operere med en flytende uførestørrelse slik at den justerer seg etter alternativ inntekt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83036-justere-uf%C3%B8reprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Uføregradens skal fastsettes i forhold til den inntekt du har eller kan forventes å få til tross for sykdommen. Du kan søke om oppjustert uføregrad, virkningsdato blir da normalt 3 mndr før søknadsdato.

Flytende uføregrad finnes for så vidt ikke, men vi har reglene om friinntekt som skal kompensere for tilfeldige svingninger:

Har du 50% uførepensjon kan du tjene 50% av tidligere inntekt ved siden av pensjonen. Ett år etter vedtak kan du i tillegg tjene 54 170 pr år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...