Gå til innhold

Depresjon og profesjonell hjelp

Anbefalte innlegg

Hei,

Stiller meg litt kritisk til profesjonell hjel innen psykisk helse. en veninne av meg har opplevd mye fælt i livet og trenger en å snakke med. Hun kom i kontakt med en som var psykolog og psykriatrisk overlege. De første gangene så prate venninnen min bare(tømte seg helt) 6. gangen hun var der så anbefalt psykriateren at hun burde begynne med antidepresive med en gang. Hun fikk utskrevet resept. Etter samtale med flere venner bestemte hun seg for ikke å ta disse pillene. Neste gang hun var i samtale så var psykiateren sur og gretten fordi hun ikke hadde startet med pillene. Neste gang der igjen så mente psykiateren at hun ikke trenkte å gå dit mer. Hun var liksom frisk!!! Jeg kjenner jenta kjempegodt og vet at hun ikke er frisk. Hvordan kan dette ha seg? Er det bare antidepresive som fungere mot depresjon i disse dager. Er rimelig frustrer over måten hun er blitt behandlet på. Ønsker veldig gjerne svar på dette.

Det var kanskje litt lite utfyllende men håper dere skjønner poenget.

MVh

en som stiller tvil til norsk psykiatri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83041-depresjon-og-profesjonell-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mange opplever tilsvarende dersom de ikke vil ta medisinen de får foreskrevet. Antagelig opplever psykiateren det slik at hun da stiller seg tvilende til hans kompetanse og ikke vil følge behandlingsopplegget. Dermed ser han heller ikke poenget med å fortsette terapien - om tilliten allikevel ikke er der. Dette har i det minste vært tilfellet før, i lignende saker.

Men han burde selvsagt respektere hennes beslutning om ikke å ta medisinen, selv om jeg er enig med NHD når han irriterer seg over at venner og familie plutselig innehar så mye medisinsk kunnskap at de er i stand til å avgjøre både dosering og medisinering av pasienten! Tror du virkelig at psykiateren valgte å gå henne resepten fordi han ønsket en lettvint løsning, eller fordi han får andeler ved salget? Han har henne jo fortsatt i terapi? De fleste psykiatere skriver faktisk ut medisiner fordi de ønsker å hjelpe, og de baserer beslutningen på pasientens behov. At hun har innvendinger, burde hun så absolutt ta opp med ham.

Kjenner denne problemstillingen godt, etter atskillige krangler med min egen psykiater om medisiner. Jeg kan være enig i at norsk helsevesen, og særlig psykiatri, har mange mangler. Men slik jeg oppfatter det, er det særlig allmennleger som er raske til å skrive ut AD, og ikke psykiatere. De er tross alt spesialister, og de har god nok tid til å vurdere om en pasient virkelig har et reelt behov for AD før de griper pennen.

Tror mange opplever tilsvarende dersom de ikke vil ta medisinen de får foreskrevet. Antagelig opplever psykiateren det slik at hun da stiller seg tvilende til hans kompetanse og ikke vil følge behandlingsopplegget. Dermed ser han heller ikke poenget med å fortsette terapien - om tilliten allikevel ikke er der. Dette har i det minste vært tilfellet før, i lignende saker.

Men han burde selvsagt respektere hennes beslutning om ikke å ta medisinen, selv om jeg er enig med NHD når han irriterer seg over at venner og familie plutselig innehar så mye medisinsk kunnskap at de er i stand til å avgjøre både dosering og medisinering av pasienten! Tror du virkelig at psykiateren valgte å gå henne resepten fordi han ønsket en lettvint løsning, eller fordi han får andeler ved salget? Han har henne jo fortsatt i terapi? De fleste psykiatere skriver faktisk ut medisiner fordi de ønsker å hjelpe, og de baserer beslutningen på pasientens behov. At hun har innvendinger, burde hun så absolutt ta opp med ham.

Kjenner denne problemstillingen godt, etter atskillige krangler med min egen psykiater om medisiner. Jeg kan være enig i at norsk helsevesen, og særlig psykiatri, har mange mangler. Men slik jeg oppfatter det, er det særlig allmennleger som er raske til å skrive ut AD, og ikke psykiatere. De er tross alt spesialister, og de har god nok tid til å vurdere om en pasient virkelig har et reelt behov for AD før de griper pennen.

Du stilte et kristisk kritisk spørsmål: Andeler av salget!!! Hvis dette er tilfelle ikke bare i denne situasjonen så mener jeg at moralen og etikken innen helsevesenet er rimelig lav! Hun har fortsatt å gå til denne psykiateren og forholdet mellom de er blitt helt forandret. Det jeg setter spørsmåltegn til er hvorfor ikke psykiateren kommer med andre råd som ernæring, mosjon osv...

Videre vil jeg takke for god respons.

mvh

Rigor Mortis

Gjest turbolator

Du stilte et kristisk kritisk spørsmål: Andeler av salget!!! Hvis dette er tilfelle ikke bare i denne situasjonen så mener jeg at moralen og etikken innen helsevesenet er rimelig lav! Hun har fortsatt å gå til denne psykiateren og forholdet mellom de er blitt helt forandret. Det jeg setter spørsmåltegn til er hvorfor ikke psykiateren kommer med andre råd som ernæring, mosjon osv...

Videre vil jeg takke for god respons.

mvh

Rigor Mortis

så klart får de ikke andeler av salget!!!!!!1 herregud..de får sin lønn uansett!!

så klart får de ikke andeler av salget!!!!!!1 herregud..de får sin lønn uansett!!

Så du ikke Rikets Tilstand for litt siden. Leger og psykiatere blir smurt så det holder...

Jeg mener at det er alt for lett av leger og psykiatere å tilby AD. det burde vært mye strengere. Jeg sier som alle andre i dette landet, psykiatrien her i landet er en spøk...

Gjest turbolator

Så du ikke Rikets Tilstand for litt siden. Leger og psykiatere blir smurt så det holder...

Jeg mener at det er alt for lett av leger og psykiatere å tilby AD. det burde vært mye strengere. Jeg sier som alle andre i dette landet, psykiatrien her i landet er en spøk...

Pissprek. Er du fullstendig paranoid? Kanskje legene dine burde presset i deg anti-psykotika isteden???

Annonse

Gjest hilsen_fra_meg

Pissprek. Er du fullstendig paranoid? Kanskje legene dine burde presset i deg anti-psykotika isteden???

Her begynner dere å nærmest krangle, bare fordi den ene ikke har samme mening som den andre. Hallo? Det er lov å ha forskjellige meninger, og det er ikke nødvendig å lage det oppstyret bare fordi at folk er uenige...Er ikke rart at folk mistolker hverandre...Lær av hverandre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...