Gå til innhold

FU: Har du skrevet testamente ?

Anbefalte innlegg

Håper de tar alt og at faren ikke får omsorgen. Håper han kan bo hos de store hvis noe skjer. Regner ikke med at noe skjer i morgen altså men man kan aldri vite.

Du kan sikre pengene ved å skrive at minste ikke skal ha tilgang på dem før han er feks. 20 år, viss du er redd noen skal "ta dem" - du har faktisk lov til å legge inn slik klausul, men du må da presisere at det er kun den som arver som skal dispnere og ikke evnt. formyndere el.

Summen til overformynderiet er for tida ca 70 000, kr tror jeg. Men dersom det er ønsket sikrer de mindre beløp.

Har selv sperra penger til en hos oss til han er 22 - la inn at vi ønsket sms på noe av beløpet så vi vet at de blir brukt til noe fornuftig. Dette er arv han har fått, som ble sperra da han arvet dem som 10 åring.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

22

• Dorthe

17

• Lottemor1365380387

3

• nalle noll

2

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Min mormor har skrevet et testamente og levert skifteretten. Det var skrevet før min mor døde, og jeg har ikke kontakt med min morfar.

Vet du om jeg vil få beskjed fra skifteretten når han dør?

Er du nevnt i testamente de kjenner til, vil de varsle deg. Fins det ikke testament, er det ikke sikkert. Men du kan kreve arven din i årevis etter dødsfall selv om arveoppgjøret er foretatt. Tror det er 2 år.

Du kan sikre pengene ved å skrive at minste ikke skal ha tilgang på dem før han er feks. 20 år, viss du er redd noen skal "ta dem" - du har faktisk lov til å legge inn slik klausul, men du må da presisere at det er kun den som arver som skal dispnere og ikke evnt. formyndere el.

Summen til overformynderiet er for tida ca 70 000, kr tror jeg. Men dersom det er ønsket sikrer de mindre beløp.

Har selv sperra penger til en hos oss til han er 22 - la inn at vi ønsket sms på noe av beløpet så vi vet at de blir brukt til noe fornuftig. Dette er arv han har fått, som ble sperra da han arvet dem som 10 åring.

Uffda, nå ble jeg usikker på hva jeg gjorde. Men jeg vil ha noen til å overvåke pengene, tviler på at faren får omsorgen i det hele tatt.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke betalt noe etterpå i hvert fall. Bare for tinglysingen.

Ok, visste ikke at det er vanlig, og at det bare er eiendomspapirer som tinglyses. Hvis det ligger i skifteretten og du har betalt for det, er noe muffens, det er gratis.

Ulv I Faarikaal

Det er flott i vårt tilfelle ellers så havner pengene i lomma til faren. Han har allerede brukt opp alle dåpspengene til minstemann. Han hadde tilgang til den kontoen og det tenkte jeg ikke på før jeg fikk selvangivelsen med formuen til minstemann. 69,- kr. Og der var mange tusen.

Når man rapper penga til unga, er det dårlig stelt.

Gjest lurerlittnå

Er du nevnt i testamente de kjenner til, vil de varsle deg. Fins det ikke testament, er det ikke sikkert. Men du kan kreve arven din i årevis etter dødsfall selv om arveoppgjøret er foretatt. Tror det er 2 år.

Min mor er nevnt,jeg har arverett etter henne.Så da kontakter de meg kanskje?

Vet du om ungene mine har krav på arv etter faren sin når han bor i utlandet og giftemålet vårt aldri var gyldig der? Han har ingen flere barn.

Vil de i det hele tatt få beskjed om han dør. Han har dobbelt statsborgerskap.

Når du er gift er det greit nok tror jeg. Det med barna får vel vårt elskede barnevern avgjøre. Jeg har hørt at de følger rimelige ønsker, men kun når det er til barnas beste, ikke de voksne. Ei venninne døde og etterlot seg ei lita jente, hun fikk være hos besteforeldrene, men barnevernet fløy og vaka der ganske lenge.

Ja, det bør vel faktisk barnevernet gjøre når det er såpass alvorige omstilinger i et barneliv. Barnevernet som sådan får vanvittig mye kritikk. Noe av det er selvsagt berettiget (folk er folk uansett, og dårlige epler finnes selvsagt i barnevernets kurv også), men samtidig gjør utallige barnvernsarbeidere en veldig god jobb rundt i landet - som vi ikke får se.

Jeg håper virkelig at det er barnets beste de tenker på når barn skal plasseres etter foreldrenes død. Det er ikke alltid det stemmer med de voksnes behov (rettmessig eller feil), men i vårt tilfelle tror jeg nok det ville stemme ganske godt. Men selvsagt: Vi bør få det skriftlig for sikkerhets skyld.

Man kjenner ikke folk ordentlig før man har arvet sammen med dem.

Uffda, nå ble jeg usikker på hva jeg gjorde. Men jeg vil ha noen til å overvåke pengene, tviler på at faren får omsorgen i det hele tatt.

Ville kanskje ha sjekka det, for selv om faren ikke får omsorgen så har han kanskje foreldre ansvar??? Dersom han har det så står han sterkt i å få ut penger uansett. (Dessverre)

Ulv I Faarikaal

Min mor er nevnt,jeg har arverett etter henne.Så da kontakter de meg kanskje?

Ville ikke være for sikker på det nei. Best å snakke med noen i skifteretten hvis du lurer. En bekjent bodde i et hus han ikke eide i årevis gratis på ren bløff etter et arvefall, ingen sjekka med grunnboka før en annen døde etter mange år. Man kan lure folk som ikke sjekker.

Annonse

Gjest lurerlittnå

Ville ikke være for sikker på det nei. Best å snakke med noen i skifteretten hvis du lurer. En bekjent bodde i et hus han ikke eide i årevis gratis på ren bløff etter et arvefall, ingen sjekka med grunnboka før en annen døde etter mange år. Man kan lure folk som ikke sjekker.

Da skal jeg gjøre det.Er nemmelig sikker på at de andre arvetagerne ikke vil kontakte meg.

Takk for hjelpen :)

Ville kanskje ha sjekka det, for selv om faren ikke får omsorgen så har han kanskje foreldre ansvar??? Dersom han har det så står han sterkt i å få ut penger uansett. (Dessverre)

Han har foreldreansvar men han er en drittsekk, virkelig, Håper noen tar rotta på ham hvis jeg dør og han prøver å få omsorgen.

Ulv I Faarikaal

Ja, det bør vel faktisk barnevernet gjøre når det er såpass alvorige omstilinger i et barneliv. Barnevernet som sådan får vanvittig mye kritikk. Noe av det er selvsagt berettiget (folk er folk uansett, og dårlige epler finnes selvsagt i barnevernets kurv også), men samtidig gjør utallige barnvernsarbeidere en veldig god jobb rundt i landet - som vi ikke får se.

Jeg håper virkelig at det er barnets beste de tenker på når barn skal plasseres etter foreldrenes død. Det er ikke alltid det stemmer med de voksnes behov (rettmessig eller feil), men i vårt tilfelle tror jeg nok det ville stemme ganske godt. Men selvsagt: Vi bør få det skriftlig for sikkerhets skyld.

Man kjenner ikke folk ordentlig før man har arvet sammen med dem.

Jeg har sett barnevernet i aksjon noen ganger og de har gjort en utmerket jobb med logiske slutninger og nødvendig skepsis. Flinke folk.

Jeg arvet og fikk et helvete, jeg fikk alt etter en barnløs og de andre på samme arvenivå fikk ingenting. De var dritsure og prøvde å lure meg så de kunne fått revet testamentet, men de fikk bare en kopi å rive i.

Man må aldri vise et testament til noen før det er stemplet i skifteretten (og tinglyst hvis det gjelder eiendom), først da er det verdiløst. Hvis noen river det før det er tinglyst, eller før skifteretten, er det ugyldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...