Gjest Svart_engel Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 tter videregående har forholdet mellom meg og venninna mi endret seg betraktelig, før var vi litt ”out sidere” som alltid gikk sammen. Jeg hadde heldigvis et par andre venninner som jeg har kontakt med ennå, om jeg ikke hadde det vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Men hadde hun også. Så etter vi begynte på videregående har hun blitt en helt annen person, hun er blitt så kontaktsøkende. Så opptatt av å bli likt av de andre i klassen og av folk her hjemme at hun prioriterer vekk alt skolearbeid til fordel for å utvikle seg sosialt. Hun tuller hele tiden, folk syntes hun rett og slett er gal. Plutselig er hun midtpunkt i alle sosiale situasjoner. Jeg er veldig sjenert, har store problemer med å snakke med folk. Men det har heldigvis forbedret seg litt nå da. Syntes det likevel er irriterende at hun skal vere den alle liker, for hun er den som baksnakker mest. Hun overdriver alt hun skal fortelle, av og til blir jeg irritert siden hun sprer rykter som kanskje ikke er sanne til hele klassen. Da vi var på skoletur fortalte jeg henne private ting om en gutt jeg hadde møtt der nede, og hun var ikke sen med å spøke med det foran klassen. Og da jeg var nervøs for at jeg var gravid var hun ikke sen med å si det til guttene som sitter foran i klassen. På en tullete måte selvsagt, men jeg ble jo pinlig berørt da. Og hele tiden bruker hun meg som en hakkekylling, hun bruker meg for å få kontakt. Men siden hun tuller så mye skjønner kanskje ikke de andre i klassen at hun faktisk mener noe med det hun sier av og til. Noe av det er direkte sårende! Og jeg vet når hun mener det eller ikke, er jeg i godt humør prøver hun nesten å ”psyke” meg ned med stygge kommentarer eller noe. Og stygge bilder av meg elsker hun å vise fram, det nytter ikke å be henne om å vere så snill å ikke gjøre det, for hun gjør det uansett. Hun vet jeg hater bilder av meg selv og derfor sier hun alltid noe stygt om dem, alltid må hun få fram et eller annet negativt. I situasjoner der vi sitter noen jenter å snakker sammen for eksempel i friminuttet overkjører hun meg fullstendig. Blir nesten glad når hun trekker meg med i samtalen, selv om det er noe negativt hun har sagt. I går var faktisk den beste dagen jeg har hatt på skolen på lenge, og gjett hva? Venninna mi var ikke der. Jeg snakka en del med ei jente i klassen, hun var ikke der for å stjele ordet fra meg, eller trekte fram noe negativt. Hun satt ikke siden av meg i klassen og forstyrret meg, jeg klarte faktisk å vere litt aktiv muntlig i klassen. Etter turen fikk jeg litt bedre kontakt med noen av jentene i klassen, jeg tror hun ser på det som en trussel for hun har vært verre enn noensinne i det siste. Jeg orker nesten ikke se henne engang, snakke med henne i telefonen, i alle fall ikke vere med henne på fritiden. Men er vi sammen bare jeg og henne kan vi ha det morsomt også, vi kan snakke om alt mulig sånn som vi gjorde før. Uten at hun sier det videre. Jeg befinner meg i en håpløs situasjon, det nytter ikke å snakke med henne om det. Og viss jeg tar tilbake med henne i en sosial situasjon, vil alle bare syntes jeg er gretten og sur. Ser jo blikkene de sender meg, en gang gjemte hun gym tøyet mitt. En av jentene forstod, men noen gadd ikke engang å høre. Det syntes vel jeg var teit når jeg stod i garderoben og maste. De sa bare usaklige ting som – Ja lukk igjen døra da! Noen som vet hva jeg kan gjøre? Skal tross alt gå i klasse med denne jenta i et halvt år til, da flytter jeg langt vekk fra alt. Det verste er at jeg er glad i henne, vi har jo vært venner siden barneskolen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83102-komplisert-vennineforhold-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morloc Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Slike mennesker vil man alltid treffe på en eller annen gang. Jeg hadde også ei slik venninde en gang. Man får en følelse av å bli tappet for energi når man er med slike mennesker, og man klarer liksom ikke helt å være seg selv og slappe av. Eneste rådet jeg har er å ikke omgås henne. Hva er vitsen med det når du ikke kan være deg selv. Velg heller venner du føler deg vel med og som du kan stole på. Livet er for kort til å sløse bort tid på mennesker du ikke passer sammen med. Vær sterk og ta til bake. Da vil hun litt etter litt slutte å plukke på deg. Men hvis du ikke gjør noe motstand, vil det fortsette. Du kan jo også si til henne at dette er en oppførsel du ikke vil godta. Ikke bry deg om at hun er midt pungtet på skolen, for før eller senere vil andre oppdage hvordan hun oppfører seg. Heng med de jentene på skolen du liker, og prøv å ikke baksnakke denne venninden. Det denker deg bare ned på hennes nivå. Lykke til. Jeg vet det kan være veldig slitsomt med slike venner 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83102-komplisert-vennineforhold-langt/#findComment-446944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.