Gå til innhold

(NHD) Fått time hos psykiater

Anbefalte innlegg

Skrev tidligere om at min fastlege hadde sendt søknad om time hos psykolog. Men denne svarte aldri, det eneste som skjedde var at jeg ventet lenge nok til å bli enda mer deprimert. Så etter samtale hos min fastlege har jeg nå fått time hos psykiater.

Det jeg nå lurer på er vel egentlig hva jeg kan forvente av min første time der. Jeg har lest nok om anti-depressiva til at jeg kunne tenkt meg å prøve dette (føler liksom at "bare prat" i min situasjon ikke holder). Kan jeg spørre psykiatern om dette? Eller er det noe som han alene kontrollerer? Jeg fikk også et skriv som blant annet hadde "Reservasjon mot automatisk utsendelse av journalkopi" vedlegg med. Du vet sikkert hva dette dreier seg om, men hvem er det som skulle kunne få tak i min journal, og hva er lurest her? (Noe sier meg at jeg burde skrive under på at jeg reserverer meg mot å utlevere den)

Så en annen ting, noen jeg kjenner har lyst til å gi meg vitaminer (jeg tar 0 fra før av). Hvis jeg kommer til å ta anti-d. kan man i tillegg ta vitaminer? (Tror det var snakk om Omega3 og noe multi-vitamin med B og C).

Jeg legger merke til at når jeg skriver dette, om mine tanker vedrørende den behandlingen jeg har søkt om, og når jeg skriver spørsmål her som jeg lurer på, så går min tristhetsfølelse/utslitthet over til angst. Jeg får sånn utrolig nervøsitet/angst i meg over hva som kommer, om at jeg ikke -får- svar, og ikke -får- hjelp. Dette plager meg! :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83187-nhd-f%C3%A5tt-time-hos-psykiater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det jeg nå lurer på er vel egentlig hva jeg kan forvente av min første time der.

1. Første time brukes i hovedsak til tre ting. Å bli kjent med deg, å utrede/spørre om de plager som har ført deg dit samt å fortelle om hvordan behandlingen skal foregå.

Jeg har lest nok om anti-depressiva til at jeg kunne tenkt meg å prøve dette (føler liksom at "bare prat" i min situasjon ikke holder). Kan jeg spørre psykiatern om dette? Eller er det noe som han alene kontrollerer?

2. Selvsagt kan du gjerne spørre om dette. Behandling er et samarbeid mellom to likeverdige parter med ulike roller. Psykiateren vil like at du kommer med forslag. Det viser at du er engasjert.

Jeg fikk også et skriv som blant annet hadde "Reservasjon mot automatisk utsendelse av journalkopi" vedlegg med. Du vet sikkert hva dette dreier seg om, men hvem er det som skulle kunne få tak i min journal, og hva er lurest her?

3. Etter hver time skal psykiateren skrive et notat i journalen. Disse har tydeligvis den rutinen at kopi går automatisk til fastlegen med mindre du reserverer deg. Du må avgjøre hva som er riktig for deg. Om du har et godt forhold til fastlegen din, kan det være lurt at denne er orientert om behandlingen. Du kan også velge på slutten avb en time å reservere deg for referat av akkurt denne timen.

Så en annen ting, noen jeg kjenner har lyst til å gi meg vitaminer (jeg tar 0 fra før av). Hvis jeg kommer til å ta anti-d. kan man i tillegg ta vitaminer? (Tror det var snakk om Omega3 og noe multi-vitamin med B og C).

4. Du kan trygt ta både omega3 og vitaminer om DU har lyst. Vær kritisk til venner som har lyst til å gi deg det ene og det andre.

Det jeg nå lurer på er vel egentlig hva jeg kan forvente av min første time der.

1. Første time brukes i hovedsak til tre ting. Å bli kjent med deg, å utrede/spørre om de plager som har ført deg dit samt å fortelle om hvordan behandlingen skal foregå.

Jeg har lest nok om anti-depressiva til at jeg kunne tenkt meg å prøve dette (føler liksom at "bare prat" i min situasjon ikke holder). Kan jeg spørre psykiatern om dette? Eller er det noe som han alene kontrollerer?

2. Selvsagt kan du gjerne spørre om dette. Behandling er et samarbeid mellom to likeverdige parter med ulike roller. Psykiateren vil like at du kommer med forslag. Det viser at du er engasjert.

Jeg fikk også et skriv som blant annet hadde "Reservasjon mot automatisk utsendelse av journalkopi" vedlegg med. Du vet sikkert hva dette dreier seg om, men hvem er det som skulle kunne få tak i min journal, og hva er lurest her?

3. Etter hver time skal psykiateren skrive et notat i journalen. Disse har tydeligvis den rutinen at kopi går automatisk til fastlegen med mindre du reserverer deg. Du må avgjøre hva som er riktig for deg. Om du har et godt forhold til fastlegen din, kan det være lurt at denne er orientert om behandlingen. Du kan også velge på slutten avb en time å reservere deg for referat av akkurt denne timen.

4. Du kan trygt ta både omega3 og vitaminer om DU har lyst. Vær kritisk til venner som har lyst til å gi deg det ene og det andre.

Tusen takk for svar :)

Det er vel gjerne sånn at man får 4092613 forskjellige spørsmål i hodet sitt når noe "nytt og ukjent" skjer...

Greit å få informasjon da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...