fisjon Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Vi har fått adoptere et barn i utlandet. Adopsjonen er ordnet i landet på alle måter.Famlien skal flytte tilbake til Norge med nytt familiemedlem over nyttår. Jeg er kommet hjem for å ordne med hus og alt slikt. Er det riktig at vi ikke kan få med oss barnet før vi har fått godkjent adopsjonen i Norge? Har snakket med noe som heter BUFA og blir veldig usikker og forvirret. De snakker om adopsjon utenom forening og masse som er vanskelig å forstå noe av. Har noen her erfaring om dette? Alt tas imot med takk! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til hjelp? Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Hei! Dere går sikkert over i kategorien "anerkjennelse av adopsjon gjennomført i utlandet." Dere må i hvert fall skaffe all den dokumentasjon dere kan fra giverlandet, få denne oversatt hos autorisert translatør, og sende dette til BUFA. Ellers er dere bare helt nødt til å forholde dere strengt til BUFA. Tror ikke dere får gå på flyet i utlandet uten norsk pass til barnet, og for å få norsk pass må dere ha norsk personnummer, og for å få det, må adopsjonen være anerkjent av BUFA. Vet du om landet dere har adoptert fra har adopsjonsavtale med Norge? Det gjør det nok i så fall lettere. Ellers tror jeg nok at dersom dere har gjort alt på en jueidisk ordentlig måte, og har gjennomgått vurdering osv. i giverlandet, vil dette ordne seg. Men kan tenke meg at dere i ettertid, når dere har kommet hjem, også må levere all dokumentasjon som kreves i Norge for forhåndsgodkjenning. Tror dere får en midlertidig godkjenning på adopsjonen inntil dette er gjort. Men mine opplysninger kan være gamle, så det beste er å forholde seg direkte til BUFA, de er ikke glad for slike adopsjoner, naturlig nok, mrn vil nok prøve å hjelpe dere til å få ordnet opp... Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/#findComment-447534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptant Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Det er mulig å få barnet med inn i landet dersom barnet har eget pass og borgere fra vedkommende land får turistvisum til Norge (en del land har adgang til Norge i 3 mnd. på turistvisum). Om det ikke utstedes eget pass/turistvisum, er det ikke mulig å få med barnet inn før adopsjonen er anerkjent, tror jeg. I tilfelle barnet kan bli med dere hjem på turistvisum, søker dere om anerkjennelse av adopsjonen, og vedlegger kopier av alle dokumentene, som viser at adopsjonen er lovlig gjennomført. Dette blir sjekket av norske myndigheter. BUFA skjeller og smeller over slike adopsjoner, men ikke bry dere om det - bare gjør det som er påkrevet. Så fremt barnet er lovlig adoptert i giverlandet, kan BUFA ingen ting gjøre med det; barnet er deres og adopsjonen skal anerkjennes. Vi har selv adoptert etter å ha bodd utenlands i flere år, og kjenner godt til situasjonen, så lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/#findComment-447890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekaterinburg Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei, Min mann og jeg adopterte våre barn fra Russland mens vi bodde i utlandet. De hadde kun russisk pass når vi flyttet tilbake til Norge. Selv om BUFA gjorde seg vanskelig så kunne de ikke si noe på adopsjonene da de var gjennomført etter Russlands og USA's adopsjonslover. Det tok 3 år å få norsk pass til dem, men de fikk oppholdstillatelse, barnetrygd, personnummer med mere bare 7 dager etter at vi kom flyttete til Norge. De prøver å gjøre ting vanskelig for deg, men så lenge du har fulgt alle lover i tildelings landet og bosteds landet da adosjonen ble gjennomført så kan de ikke lovlig nekte deg å ta med barnet hjem. Som norsk statsborger så skammer jeg meg fryktelig over adopsjons lovgivningen i dette landet, Særlig når det kommer til godkjenning av eldre barn fra utlandet. Syntes nå norske myndigheter er firkantet, men hva vet jeg. Jeg har jo bare bodd i 4 land til nå!!!! Lykke til og ikke la deg skremme av verken BUFA sine trussler eller andre på dette forumet som ikke har adoptert LOVLIG mens de har bodd i utlandet. Klem fra en som skjønner godt hvor frustrerende det er for deg!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/#findComment-458339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peru1365380364 Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei, Min mann og jeg adopterte våre barn fra Russland mens vi bodde i utlandet. De hadde kun russisk pass når vi flyttet tilbake til Norge. Selv om BUFA gjorde seg vanskelig så kunne de ikke si noe på adopsjonene da de var gjennomført etter Russlands og USA's adopsjonslover. Det tok 3 år å få norsk pass til dem, men de fikk oppholdstillatelse, barnetrygd, personnummer med mere bare 7 dager etter at vi kom flyttete til Norge. De prøver å gjøre ting vanskelig for deg, men så lenge du har fulgt alle lover i tildelings landet og bosteds landet da adosjonen ble gjennomført så kan de ikke lovlig nekte deg å ta med barnet hjem. Som norsk statsborger så skammer jeg meg fryktelig over adopsjons lovgivningen i dette landet, Særlig når det kommer til godkjenning av eldre barn fra utlandet. Syntes nå norske myndigheter er firkantet, men hva vet jeg. Jeg har jo bare bodd i 4 land til nå!!!! Lykke til og ikke la deg skremme av verken BUFA sine trussler eller andre på dette forumet som ikke har adoptert LOVLIG mens de har bodd i utlandet. Klem fra en som skjønner godt hvor frustrerende det er for deg!!!! det var da veldig......... Er det mange på dette forumet som har adoptert ULOVLIG??? Hvor mange vet du om? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/#findComment-458500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekaterinburg Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 det var da veldig......... Er det mange på dette forumet som har adoptert ULOVLIG??? Hvor mange vet du om? Hei Peru, Jeg vet ikke om noen som har adoptert ulovlig. Det jeg mente var at BUFA og mange som aldri har utført en adopsjon mens de har bodd i ett annet land enn Norge, har en tendens til å beskylde de av oss som har faktiskt adoptert mens vi har bodd i ett annet land, for å ha adoptert ulovlig.Bare se hva "til hjelp" skriver: "Ellers er dere bare helt nødt til å forholde dere strengt til BUFA. Tror ikke dere får gå på flyet i utlandet uten norsk pass til barnet, og for å få norsk pass må dere ha norsk personnummer, og for å få det, må adopsjonen være anerkjent av BUFA" Er bare blitt "litt" lei av å måtte forsvare adopsjonene til min familie som har blitt gjort i hht til de lovene som gjaldt for tildelings landet vårt Russland, od bosteds landet vårt som var USA, til norske myndigheter og flere personer på dette forumet. Det var ikke ment som en generell anklagelse, da det jeg snakket om var kun ett svar ment for de av oss som har adoptert fra utlandet mens vi har bodd i utlandet. Håper du nå forstår hva mitt innlegg dreide seg om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/#findComment-458598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peru1365380364 Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei Peru, Jeg vet ikke om noen som har adoptert ulovlig. Det jeg mente var at BUFA og mange som aldri har utført en adopsjon mens de har bodd i ett annet land enn Norge, har en tendens til å beskylde de av oss som har faktiskt adoptert mens vi har bodd i ett annet land, for å ha adoptert ulovlig.Bare se hva "til hjelp" skriver: "Ellers er dere bare helt nødt til å forholde dere strengt til BUFA. Tror ikke dere får gå på flyet i utlandet uten norsk pass til barnet, og for å få norsk pass må dere ha norsk personnummer, og for å få det, må adopsjonen være anerkjent av BUFA" Er bare blitt "litt" lei av å måtte forsvare adopsjonene til min familie som har blitt gjort i hht til de lovene som gjaldt for tildelings landet vårt Russland, od bosteds landet vårt som var USA, til norske myndigheter og flere personer på dette forumet. Det var ikke ment som en generell anklagelse, da det jeg snakket om var kun ett svar ment for de av oss som har adoptert fra utlandet mens vi har bodd i utlandet. Håper du nå forstår hva mitt innlegg dreide seg om. Takk for svaret ditt, Ekaterinburg!! Dette berører også meg svært personlig, da vi nå i flere år har bodd i Peru, og har adoptert her ute. Så skjønner forsåvidt hva det dreier seg om. Vi har gjennomgått alt som trengs for forhåndsgodkjenning i Norge, også, men må si at det er enda mer ordentlig her ute!!!!! Her har vi bl.a. i tillegg til alt som kreves i Norge også måttet ta psykologtesting, inviduelt og kollektivt, av hele familien, og både røntgenbilder og blodprøver, pluss mye annet. Så føler heller ikke vi trenger å stå med lua i hånda fordi vi ikke har gått gjennom forening..... Men må legge til at vi har møtt fin velvilje hos BUFA, og har hatt et svært godt samarbeid med dem. Det var bare det....... Men ble bare litt sjokkert da det så ut til at du kjente til flere på forumet som hadde adoptert ulovlig i utlandet...takk for oppklaringen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83194-utenom-forening/#findComment-458703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.