Gå til innhold

seroxat..igjen!(NHD?)

Anbefalte innlegg

Gjest -redselen

Jeg har skrevet her tidligere at jeg akkurat har begynt med seroxat.

Har i 3 dager tatt en halv tabl. Sku gjøre det i 4-7 dager. Deretter er det 1 om dagen.

Jeg tar dette pga av angst, så legen mente jeg sikkert måtte opp i 2 tabl/dagen, da det var vanlig mot angst.

Jeg har følt meg ør/svimmel disse dagene..Ikke hele tiden, men de neste 6 timene etter jeg har tatt tabl.

Det jeg lurer på er; jeg skal jo øke denne dosen mer og mer. Kommer jeg til å gå i ørska i 1-2 mnd nå? Det er en ekkel følelse av å være "borte". Nesten som influensa-hode. Det henger liksom litt etter når jeg rører meg..

En annen ting jeg lurer på er om jeg kommer til å forandre meg ellers? det er jo såkalte "lykkepiller".

Er ikke deprimert, bare veldig nervøs og redd inni meg. Og det for nesten alt. Det er som om angsten har påvirket det meste. Alt fra å være alene hjemme- være blandt folk, høydeskrekk,flyskrekk osv...

Kan seroxat hjelpe mot dette?

Legen sa at det kunne hjelpe mot f.eks insektfobi. Noe jeg har! (sjekker under senga nesten hver dag før jeg legger meg om sommeren :-/

Jeg håper sånn seroxat vil hjelpe meg!!!! (har oxo bestilt time hos psykolog.Er nesten litt spent :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du fortsetter med en halv tablett som legen har anbefalt i noen dager. Om det blir 4, 7 eller 14 dager er ikke så viktig. Deretter øker du til 1 tabl.

Det er faktisk slik at de fleste greier seg med en tabl, 20 mg. Derfor synes jeg at du skal bruke dette i minst 6 uker før du vurderer doseøkning. Kun ved for dårlig effekt er det aktuelt å øke dosen. I så fall øker du med 10 mg i gangen ca hver 4 uke.

Du kan forvente et lite "tilbakefall" av bivirkninger når du øker dosen, men ikke så ille som ved oppstart.

Ja, heldigvs er det slik at Seroxat kan hjelpe deg mot alle disse plagene du beskriver. Når du i tillegg skal få hjelp at en psykolog, vil dette forsterke effekten av Seroxat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-447979
Del på andre sider

Slike bivirkninger som du beskriver varer gjerne ett par uker før de forsvinner. Jeg hadde det mest når jeg begynte på SSRI (ca. 14 dager), mens det var mindre plagsomt og varte bare noen dager etter doseøkninger.

Ja, SSRI (som Seroxat) demper angst. Det er individuellt hvor mye det hjelper. Hos meg kom virkningen på angsten veldig langsomt. Det var først etter ca. 1 år at jeg skjønte at det faktisk hadde virket. Virkningen kom nok mye tidligere, men jeg hadde bare ikke tenkt over at ting/situasjoner jeg var redd for tidligere gikk mye bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-447982
Del på andre sider

Ruffen1365380424

Hei!

Jo det er riktig at seroxat hjelper mot angst, og depresjoner. Når det gjelder bivirkninger så varer de ofte i en periode etter at man har begynt med medisinering eller økt dosen. Det gjelder generelt med denne type preparater. Dersom du opplever store bivirkninger, som er plagsomme å leve med, kan man eventuelt prøve andre preparater som i utgangspunktet har samme virkning, men andre bivirkninger. Mennesker opplever at forskjellige preparater virker forskjellig ( bedre eller dårligere ), og at de har forskjellige bivirkninger. Dersom bivirkningen er plagsomme kan man altså prøve et annet preparat, i ditt tilfelle er noen lignende preparater cipramil eller zoloft. Etter det jeg vet så er de også nyere. Hvem er jeg, jo en person som har brukt en god del av disse preparatene. Etter det jeg erfarer, med min og andres bruk så gir seroxat flere og sterkere bivirkninger enn cipramil og zoloft. Lykke til!

Hilsen Ruffen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-447984
Del på andre sider

Gjest -redselen

Du fortsetter med en halv tablett som legen har anbefalt i noen dager. Om det blir 4, 7 eller 14 dager er ikke så viktig. Deretter øker du til 1 tabl.

Det er faktisk slik at de fleste greier seg med en tabl, 20 mg. Derfor synes jeg at du skal bruke dette i minst 6 uker før du vurderer doseøkning. Kun ved for dårlig effekt er det aktuelt å øke dosen. I så fall øker du med 10 mg i gangen ca hver 4 uke.

Du kan forvente et lite "tilbakefall" av bivirkninger når du øker dosen, men ikke så ille som ved oppstart.

Ja, heldigvs er det slik at Seroxat kan hjelpe deg mot alle disse plagene du beskriver. Når du i tillegg skal få hjelp at en psykolog, vil dette forsterke effekten av Seroxat.

Takker dere alle for _raske_ svar!

Jeg får prøve dette en stund og se om de virker. Synes jeg har lest at mange holder på å slutte med seroxat fordi de føler seg bra. Så jeg får håpe at jeg blir en av dem!

Er så glad at ingen kom med noen "skremmende" svar :-)

Takker igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-447990
Del på andre sider

Gjest -redselen

Hei!

Jo det er riktig at seroxat hjelper mot angst, og depresjoner. Når det gjelder bivirkninger så varer de ofte i en periode etter at man har begynt med medisinering eller økt dosen. Det gjelder generelt med denne type preparater. Dersom du opplever store bivirkninger, som er plagsomme å leve med, kan man eventuelt prøve andre preparater som i utgangspunktet har samme virkning, men andre bivirkninger. Mennesker opplever at forskjellige preparater virker forskjellig ( bedre eller dårligere ), og at de har forskjellige bivirkninger. Dersom bivirkningen er plagsomme kan man altså prøve et annet preparat, i ditt tilfelle er noen lignende preparater cipramil eller zoloft. Etter det jeg vet så er de også nyere. Hvem er jeg, jo en person som har brukt en god del av disse preparatene. Etter det jeg erfarer, med min og andres bruk så gir seroxat flere og sterkere bivirkninger enn cipramil og zoloft. Lykke til!

Hilsen Ruffen

Blir sexlysten helt borte nå..? :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-447993
Del på andre sider

Annonse

Ruffen1365380424

Blir sexlysten helt borte nå..? :-(

Noen opplever det. Noen opplever at følsomheten i underlivet blir borte. Både for kvinner og menn kan det bety at muligheten for orgasme blir borte. Eller for menn at de får sen orgasme.

Har også opplevd at koffein motvirker den effekten. Men du kan også prøve å ta tablettene på kvelden, etter at du har hatt sex, slik at det går lengst mulig tid mellom inntak av tabletter og tidspunktet du har sex på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-448124
Del på andre sider

Hei!

Hilsen Ruffen

1.Seroxat er det nyeste av SSRIene, ikke det eldste slik du skriver. Men det kom først av disse tre i Norge.

2. I studier er det ikke vist forskjell i bivirkninger på gruppenivå. På individnivå er det forskjeller (alle veier). Når du opplever at flere har slike bivirkningsforskjeller, kan det skyldes at en ikke sammenligner likeverdige doser.

De fleste begynner med Seroxat og Cipramil 20 mg og Zoloft 50 mg. Seroxat 20 mg tilsvarer vanligvis ca Cipramil 30 mg og Zoloft 75-85 mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-448153
Del på andre sider

Gjest En som lurer på noe

1.Seroxat er det nyeste av SSRIene, ikke det eldste slik du skriver. Men det kom først av disse tre i Norge.

2. I studier er det ikke vist forskjell i bivirkninger på gruppenivå. På individnivå er det forskjeller (alle veier). Når du opplever at flere har slike bivirkningsforskjeller, kan det skyldes at en ikke sammenligner likeverdige doser.

De fleste begynner med Seroxat og Cipramil 20 mg og Zoloft 50 mg. Seroxat 20 mg tilsvarer vanligvis ca Cipramil 30 mg og Zoloft 75-85 mg.

Hvis de fleste begynner med seroxat 20mg,hvorfor er det da en del leger som velger å la pasientene sine starte med seroxat 10mg og la dem gå på det en stund,før dem øker til 20mg?

Er det fordi dem skal sjekke om det oppstår noen raske bivirkninger?

En ting til jeg lurte på, og det er om det koster noen penger å få svar fra deg her på psykiatriforumet i og med at det koster det noen andre steder her på dol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-448159
Del på andre sider

Hvis de fleste begynner med seroxat 20mg,hvorfor er det da en del leger som velger å la pasientene sine starte med seroxat 10mg og la dem gå på det en stund,før dem øker til 20mg?

Er det fordi dem skal sjekke om det oppstår noen raske bivirkninger?

En ting til jeg lurte på, og det er om det koster noen penger å få svar fra deg her på psykiatriforumet i og med at det koster det noen andre steder her på dol.

20 mg er måldosen en sikter seg inn på i første omgang.

Når en (spesielt ved angstbehandling) starter på lavere dose, er det for å mildne startbivirkningene. Dette anbefales ved alle AD.

Det er gratis å få svar her på psykiatriforum. Rådet for psykisk helse betaler mitt honorar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83292-seroxatigjennhd/#findComment-448170
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...