Gå til innhold

Definisjon på ICD-10

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ruffen1365380424

Synes skillene er kunstige. Det som er interessant er å skille mellom lidelser som har biologiske årsaker og lidelser som har sosiale årsaker. Selvom dette skille ikke er absolutt. Det sosiale miljøet kan utløse noe som ligger latent biologisk. Skillet dere snakker om er kunstig tror jeg, og utgangspunkt for kamp mellom profesjoner. Men det som er fakta er at ofte så er ikke psykologer villige til å se på den biologiske siden, men tror alt er sosialt skapt. Men det gjelder ikke alle psykologer. Det viktigste er ikke begrepene, og skillene. Det viktigste når man har det vanskelig er møte noen som tror på det man sier!

Det finnes ingen slik inndeling og dermed heller ingen definisjon.

Det er bare "ordslurv".

Altså - de forskjellige betegnelsene er bare variasjoner i navn, ikke i lidelser..? Uten faglig bakgrunn? Skilles ikke dette i faget..?

Jeg har en slags forståelse av at 'psykiatriske lidelser' er lidelser som pasienten ikke selv "er klar over" - f.eks. psykoser/psykotiske trekk; mens 'psykologiske lidelser' er noe pasienten er (sørelig) oppmerksom på, som f.eks. depresjoner..? Da ville det vært naturlig at 'psykiske lidelser' på sett og vis er en samlebetegnelse?

Håper på ytterligere utdypning!!

-x-

Nils Håvard Dahl, psykiater

Altså - de forskjellige betegnelsene er bare variasjoner i navn, ikke i lidelser..? Uten faglig bakgrunn? Skilles ikke dette i faget..?

Jeg har en slags forståelse av at 'psykiatriske lidelser' er lidelser som pasienten ikke selv "er klar over" - f.eks. psykoser/psykotiske trekk; mens 'psykologiske lidelser' er noe pasienten er (sørelig) oppmerksom på, som f.eks. depresjoner..? Da ville det vært naturlig at 'psykiske lidelser' på sett og vis er en samlebetegnelse?

Håper på ytterligere utdypning!!

-x-

Jeg forstår at du har "en slags forståelse av at", men slik er det ikke inndelt.

ICD-10 punkt F kaller det "Psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser".

Mer er det ikke å si om dette.

Jeg forstår at du har "en slags forståelse av at", men slik er det ikke inndelt.

ICD-10 punkt F kaller det "Psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser".

Mer er det ikke å si om dette.

Takk for svar - et arrogant svar, men et godt svar!

(Det var du sikkert klar over fra før! ;o)

-x-

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...