ChrisogTess Skrevet 24. november 2002 Skrevet 24. november 2002 Hei! Hvordan defineres psykiatriske lidelser generelt i.flg. ICD-10. F.eks. foskjellen mellom "psykiatriske", "psykologiske" og "psykiske" lidelser..? På forhånd takk! ;o) Hilsen ChrisogTess 0 Siter
Ruffen1365380424 Skrevet 24. november 2002 Skrevet 24. november 2002 Synes skillene er kunstige. Det som er interessant er å skille mellom lidelser som har biologiske årsaker og lidelser som har sosiale årsaker. Selvom dette skille ikke er absolutt. Det sosiale miljøet kan utløse noe som ligger latent biologisk. Skillet dere snakker om er kunstig tror jeg, og utgangspunkt for kamp mellom profesjoner. Men det som er fakta er at ofte så er ikke psykologer villige til å se på den biologiske siden, men tror alt er sosialt skapt. Men det gjelder ikke alle psykologer. Det viktigste er ikke begrepene, og skillene. Det viktigste når man har det vanskelig er møte noen som tror på det man sier! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. november 2002 Skrevet 25. november 2002 Det finnes ingen slik inndeling og dermed heller ingen definisjon. Det er bare "ordslurv". 0 Siter
ChrisogTess Skrevet 27. november 2002 Forfatter Skrevet 27. november 2002 Det finnes ingen slik inndeling og dermed heller ingen definisjon. Det er bare "ordslurv". Altså - de forskjellige betegnelsene er bare variasjoner i navn, ikke i lidelser..? Uten faglig bakgrunn? Skilles ikke dette i faget..? Jeg har en slags forståelse av at 'psykiatriske lidelser' er lidelser som pasienten ikke selv "er klar over" - f.eks. psykoser/psykotiske trekk; mens 'psykologiske lidelser' er noe pasienten er (sørelig) oppmerksom på, som f.eks. depresjoner..? Da ville det vært naturlig at 'psykiske lidelser' på sett og vis er en samlebetegnelse? Håper på ytterligere utdypning!! -x- 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2002 Skrevet 27. november 2002 Altså - de forskjellige betegnelsene er bare variasjoner i navn, ikke i lidelser..? Uten faglig bakgrunn? Skilles ikke dette i faget..? Jeg har en slags forståelse av at 'psykiatriske lidelser' er lidelser som pasienten ikke selv "er klar over" - f.eks. psykoser/psykotiske trekk; mens 'psykologiske lidelser' er noe pasienten er (sørelig) oppmerksom på, som f.eks. depresjoner..? Da ville det vært naturlig at 'psykiske lidelser' på sett og vis er en samlebetegnelse? Håper på ytterligere utdypning!! -x- Jeg forstår at du har "en slags forståelse av at", men slik er det ikke inndelt. ICD-10 punkt F kaller det "Psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser". Mer er det ikke å si om dette. 0 Siter
ChrisogTess Skrevet 27. november 2002 Forfatter Skrevet 27. november 2002 Jeg forstår at du har "en slags forståelse av at", men slik er det ikke inndelt. ICD-10 punkt F kaller det "Psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser". Mer er det ikke å si om dette. Takk for svar - et arrogant svar, men et godt svar! (Det var du sikkert klar over fra før! ;o) -x- 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.